12

INTERNATIONAAL Aziatische markten: merk het verschil! ENTERPRISE EUROPE NETWORK Mikt u op Aziatische markten? Dan beschermt u best meteen uw intellectuele eigendomsrechten. De Europese helpdesks voor China en Zuidoost Azië steken u alvast een handje toe. Emmanuel Robert E en aantal maanden geleden verloor Apple voor een Chinese rechtbank een proces tegen lederwarenproducent Xintong, die onder het merk IPHONE (in hoofdletters) portefeuilles, lederen mappen en zelfs smartphonehoesjes verkoopt! Xintong had het merk in 2007 gedeponeerd, toen de Apple iPhone in China nog niet in de handel was. Sindsdien heeft de Amerikaanse Apple, ondanks talrijke pogingen, niets kunnen doen om zich hiertegen te verzetten. Deze tegenslag is zeker niet uitzonderlijk. Dat ook een multinational als Apple zoiets meemaakt, getuigt trouwens van de omvang van het probleem. De lokale wetgeving en praktijken leunen vandaag dichter aan bij de internationale standaarden. Toch blijft de bescherming van de intellectuele eigendom een flinke uitdaging voor de handel in deze gebieden. Een dergelijke bescherming moet twee fundamentele parameters in acht nemen. Ten eerste de plaats: Europese KMO’s moeten inzien dat de wetten over intellectuele eigendom in China en Zuidoost Azië territoriaal opgevat zijn. Een goed gevestigd merk in België is niet noodzakelijk in China of Thailand beschermd. U moet het dus ter plaatse laten registreren. Ten tweede de tijd: registreer uw merk goed op tijd, noch vóór u met de export begint of zich lokaal gaat vestigen. Misschien zelfs een aanrader als u in die landen niets van plan bent. Iedereen kan uw merk of logo op de lokale markt registreren. Het werkt volgens het principe van de ‘eerste aanvrager’. Heel wat Europese ondernemingen ontdekten trouwens verbaasd hun merk op producten in Aziatische landen waar deze bedrijven nooit handel hadden gedreven. De slachtoffers van dergelijke misbruiken zijn soms gedwongen hun eigen merk over te kopen. En het gebeurt zelfs dat ze door de lokale ‘rechthebbende’ worden aangevallen! Indien u een merk lokaal wil registreren, zorg dan zeker voor een transcriptie in de lokale talen en schriften (Chinees, Thais, Vietnamees enz.). De registratie in het oorspronkelijke Romeinse schrift beschermt u niet tegen de registratie van hetzelfde merk in overgeschreven vorm door een concurrent. En lokale consumenten zullen de voorkeur geven aan het schrift dat zij kennen, omdat het voor hen duidelijker is. Opgelet: transcriptie is een kunst, zeker als u een merknaam naar het Chinees omzet. De betekenis van 10 BECI - Brussel metropool - september 2016 de lettertekens, hun uitspraak en hun visueel uitzicht kunnen een impact hebben op uw reputatie. Er bestaan talrijke voorbeelden van klungelig overgeschreven merken waarmee de spot wordt gedreven. Twee helpdesks voor KMO’s Wat voor de bescherming van merken van toepassing is, geldt ook voor octrooien en voor elk ontwerp waar een copyright bij te pas komt: denk maar aan logo’s, het ontwerp van verpakkingen enz. Het auteursrecht ontstaat automatisch bij de creatie, maar toch werken China en de meeste Zuidoost-Aziatische landen met de vrijwillige registratie van het copyright. Deze administratieve handeling kost weinig geld en levert u een eigendomsbewijs op dat nuttig kan blijken tijdens het bijleggen van geschillen. Op het vlak van octrooien vergemakkelijkt het Patent Cooperation Treaty (PCT) de zaken dankzij een eenmalige internationale registratie die in de meeste van die landen geldig is. Bovendien beschermt de wetgeving in Azië zoals elders het geheim van de zaakvoering. Toch dient u een aantal voorzorgen te nemen en in uw contracten een clausule te voorzien rond vertrouwelijkheid en ongeoorloofde bekendmaking. Die moet ook van toepassing zijn op uw werknemers ter plaatse. (Vergeet bovendien niet de clausules met betrekking tot de overdracht van intellectuele eigendomsrechten.) Europese KMO’s die hun intellectuele rechten willen beschermen, moeten bereid zijn deze te verdedigen. De ondernemingen waarvan iedereen weet dat ze gemakkelijk naar de rechtbank stappen, zullen waarschijnlijk minder vaak aanvallen tegen hun rechten verduren. Vandaar het belang om bij het begin zulke rechten zeer duidelijk uit te stippelen. Voor verdere informatie kunnen Europese KMO’s zich richten tot de helpdesks voor China en Zuidoost Azië. Deze informatiebronnen genieten cofinanciering van de EU en verlenen gratis raad en advies over intellectuele eigendom. ● Meer informatie: www.ipr-hub.eu Met uw vragen kunt u steeds terecht bij question@china-iprhelpdesk.eu en/of question@southeastasia-iprhelpdesk.eu. R.T

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication