THINK TANK “Brussel heeft een inspirerend project nodig” “Brussel doorstaat de ergste crisis sinds de laatste oorlog”, stond in een titel van de Franse krant Le Monde te lezen. Ook wie geen onheilsprofeet speelt, geeft toe dat de terreuraanslagen die de Europese hoofdstad in rouw dompelden, eveneens haar economie zwaar toetakelden. In de lijn van de Stronger.Brussels campagne organiseerde BECI een ontmoeting tussen de bedrijfswereld en de Brusselse Minister van Economie Didier Gosuin. Emmanuel Robert I n de salons van hotel Métropole waar een honderdtal ondernemers met Didier Gosuin gedachten waren komen wisselen, heerste een aangrijpende emotie. Sommige ondernemers waren volledig wanhopig, zoals de man die vertelde dat hij een zaak die al 50 jaar vlot draaide, had moeten sluiten. Volgens de ramingen van BECI gaan de bedrijven van het Brusselse Gewest sinds november onder 20 tot 40% omzetdaling gebukt. Naar verluidt riskeert een derde van de horecasector en de handelszaken failliet te gaan. Dit is vooral in het stadscentrum het geval. Bovendien zouden 10.000 banen op de helling staan. De terreurdreiging is natuurlijk niet de enige oorzaak van deze stagnatie. “Dit leed is een reeds bestaand leed komen aanvullen”, verklaarde een deelneemster. Naast de lock-down en de terreur is er sinds januari ook de sluiting van de Stefanietunnel en vooral, nu al een jaar lang, de aanleg van een verkeersvrije zone die op heel wat tegenkanting en weerstand botst, zoals tijdens deze ontmoeting nogmaals duidelijk werd. “De politieke wereld draagt een deel van de verantwoordelijkheid”, erkende de minister, die ook verklaarde dat “de impact aanzienlijk is”. “Wat wij na 13 november hebben ingevoerd, blijkt sinds de aanslagen van 22 maart ontoereikend.” Er werden weliswaar een aantal maatregelen genomen of versterkt. Op federaal niveau ging het om tijdelijke werkloosheid, economische werkloosheid, uitstel van bijdragen, vermindering van voorschotten, vrijstellingen enz. Regionaal werd de ‘city tax’ opgeschort en kregen ondernemingen thesauriesteun. Verder ontwikkelde het Gewest een Cel die financieringsaanvragen vlotter moet laten verlopen. Met de financiële sector werden contacten gelegd om middelen te mobiliseren en via een hefboomeffect de getroffen sectoren te ondersteunen. Zulke maatregelen zijn natuurlijk welkom, maar de vraag is of ze zullen volstaan. “We mogen een negatief antwoord hierop niet zomaar afketsen. Wat wij tot nu toe hebben gedaan, beantwoordt misschien niet volledig aan de verwachtingen en is wellicht aan herziening toe. Daarom hebben we behoefte aan een zeer nauwkeurige monitoring. Maar de ware uitdaging”, aldus nog de minister, “is voorspellen wanneer de toeristen terugkeren, de consumptiepatronen weer wakker schieten en de mensen naar het stadscentrum stappen.” 6 BECI - Brussel metropool - juni 2016 De ontmoeting vond symbolisch plaats in de salons van hotel Métropole, in hartje Brussel. De gelegenheid om onze modellen te herzien Didier Gosuin bleek relatief optimistisch voor het zakelijke toerisme op middellange termijn, maar gaf toe dat hij bezorgd was om het recreatieve toerisme “dat aan versterking toe is”. Hij pleit voor gecoördineerde inspanningen om het imago van België en zijn hoofdstad weer op te krikken. In dit opzicht betreurde een van de deelnemers dat “de federale overheid heeft gewacht tot Brugge problemen begon te ondervinden om zich eindelijk over het lot van Brussel te buigen.” Dit beaamde Didier Gosuin: “Dit land is niet aan zijn hoofdstad gehecht. Dit geldt trouwens zowel in het noorden als in het zuiden van het land. Mensen moeten inzien dat wanneer ze Brussel, onze economische motor, aan zijn lot overlaten, ze zichzelf in de voet schieten.” De terreuraanvallen hebben hoe dan ook een zekere kwetsbaarheid van de Brusselse economie aangetoond. De meervoudige ondernemer Michel De Kemmeter, die de samenkomst bijwoonde, beschouwt de crisis als de gelegenheid om onze modellen te herzien: “Waarom gaan we niet voor een inspirerend project, samen met de jeugd, die boordevol ideeën heeft?” De heer Gosuin gaf hem gelijk, maar nuanceerde: “Een dergelijk mobiliserend project ontstaat niet van de ene dag op de andere. Wij lanceerden Make.Brussels en projecten belanden in de wijken. Dit is echter korte termijn. Er is nood aan een grootschaliger en meer innoverende aanpak. Daar moeten we over nadenken en met de beschikbare middelen optreden.” ● Voor de bedrijfswereld lanceerden BECI en zijn sectorale partners Stronger.Brussels, met een mini website waar alle vitale informatie te vinden is (sociaal, fiscaal, financieel …) om de crisis het hoofd te bieden. Zie www.stronger.brussels.
9 Online Touch Home