DYNAMIEK Wat verwacht de ondernemer van zijn advocaat? De relatie tussen de bedrijfsleider en de advocaat verloopt per definitie met horten en stoten, want de eerste is een doordouwer en de tweede stelt zich voorzichtig en rationeel op. Bovendien doet de ondernemer alleen een beroep op een advocaat ingeval van een probleem. Voor meer duidelijkheid verrichtte BECI hierover een onderzoek. D e samenwerking tussen de KMO bedrijfsleider en zijn advocaat is doorgaans een aaneenschakeling van verwikkelingen en emoties. Het imago van de advocaat roept altijd het concept van geschil op, in verscheidene domeinen: sociaal, handelsrecht of andere. De emoties hebben eerder te maken met woede, frustratie, angst of wrok. Een zaakvoerder richt zich tot zijn advocaat om zich van een probleem te ontdoen. De advocaat moet er maar voor zorgen, tot op het ogenblik waarop de zaakvoerder er opnieuw bij wordt betrokken. De advocaat treedt dus op als een defensiespecialist tegenover een agressie of, omgekeerd, als een agressiedeskundige die wordt ingeschakeld om de tegenpartij met gelijke munt te betalen. Veel te zelden wordt de advocaat ingeroepen als bemiddelaar, met de opdracht het geschil bij te leggen. Weliswaar is ook de advocaat niet altijd geneigd het conflict te vermijden en de partijen te bedaren. Profiel van de advocaat Volgens een Amerikaanse1 studie vertonen advocaten het profiel van zeer goede, leergierige leerlingen die graag naar school gaan, openstaan voor zelfkritiek en zich nogal wispelturig opstellen. Ze zouden echter geen enkele relationele gevoeligheid aan de dag kunnen leggen. Ze Een zaakvoerder richt zich tot zijn advocaat om zich van een probleem te ontdoen. focussen op opdrachten die ze op een koele, kritische en geargumenteerde manier beoordelen. Advocaten zouden ook moeite hebben om de beleving van hun cliënt te begrijpen en tactvol op te treden. Ze gaan moeilijk om met stress en geven meestal de voorkeur aan ontwijkingstrategieën. Ten slotte zouden Amerikaanse advocaten voor risico’s en beslissingen terugdeinzen en moeite hebben met autoriteit. Geldt dit ook in België? Volgens een onderzoek dat BECI hierover in 2016 verrichtte, beweren 94% van de Brusselse zaakvoerders dat ze de voorkeur geven aan een advocaat die hen in hun eigen belang durft tegenspreken. Dat beweren ze althans. Maar of dit nu met de waarheid strookt … 54 BECI - Brussel metropool - juni 2016 Binnen de KMO’s en bij de advocaten zelf zit het probleem voornamelijk in de honoraria, die als overdreven worden beschouwd! De ondernemers vinden dat advocaten meestal bekwaam zijn, luistervaardig, volhardend, eerder oprecht en rationeel. Minder positief zijn hun gebrek aan beschikbaarheid, hun overdreven voorzichtigheid, hun tekort aan empathie en hun gebrek aan gevoelens. De bedrijfsleiders beschouwen hun advocaten dus als het tegenovergestelde van henzelf. Vandaar waarschijnlijk de ingewikkelde maar ook bijzonder nuttige relatie! De houding ten aanzien van justitie Het geringe succes van alternatieve methodes om geschillen bij te leggen is zowel aan de KMO bedrijfsleiders als aan de advocaten te wijten. De ondernemers ontdoen zich van hun problemen om vooruit te kunnen, terwijl de advocaten, mede door hun persoonlijkheid, liever procederen dan compromissen sluiten. Gelukkig gaan 63% van de Brusselse bedrijfsleiders meestal akkoord met de rechterlijke uitspraken. Wel wordt stilgestaan bij de persoonlijkheid van de rechter en meer bepaald zijn beroepservaring naast zijn functie als rechter: dit vindt 79% van de respondenten belangrijk. Is justitie dan werkelijk blind? Wat kunnen we hieruit besluiten? De relatie tussen KMO’s en advocaten ontwikkelt zich doorheen de tijd. Er bestaat wel een behoefte aan een oprechte dialoog. We moeten samen het emotionele luik leren beheren. De advocaat moet dus meer interesse vertonen voor zijn cliënt, meer inzicht en meer begrip. De inhoud van het dossier volstaat niet. ● 1 Hildebrandt studie op 2000 Amerikaanse advocaten, in 2012
57 Online Touch Home