54

DYNAMIEK Maestro Mobile: om de mobiliteit in Brussel onder de knie te krijgen In september gaat Brussel zijn eerste Maestro Mobile tegemoet. Dit speelse concept is bedoeld om nieuwe verplaatsingsmodi uit te testen, via een wedstrijd tussen vierkoppige teams. De winnaars staat prestigieus trofee te wachten. Xavier Tackoen, een van de ontwerpers van het concept en bovendien gedelegeerd bestuurder van het studiebureau Espaces Mobilités, vertelt er ons alles over. David Hainaut Brussel metropool : Waar bent u het idee achter dit concept gaan halen? Xavier Tackoen: In mijn werk heb ik de gelegenheid les te geven aan een zeer gediversifieerd publiek, over het thema mobiliteit. Ik tracht iedereen in een bepaalde situatie te plaatsen, aan de hand van een bepaald traject in een stadsomgeving. Vandaar het idee achter Maestro Mobile, een spel op ware grootte, in Brussel. Voor mij is dit de beste manier om de mensen aan te leren dat verplaatsingen met bus, metro of tram zeker interessant blijven, maar dat ze zich ook anders kunnen organiseren, en vaak beter! Brussel is de eerste stad die deze uitdaging op een zodanig geïntegreerde en moderne manier aangaat. Wij1 beogen meerdere honderden deelnemers. Wat u wenst, is in feite dat wij enkele zaken veranderen in onze verplaatsingsgewoonten? Ja. Wij gaan ervan uit dat de mobiliteit van de toekomst vandaag al aanwezig is, voor onze ogen of zelfs onder onze voeten. Een stad vol autosnelwegen en met een uitgebreid metronetwerk, da’s allemaal goed en wel, maar het blijft een utopie. Wij willen de mensen aanleren zich anders te verplaatsen. Gemakkelijk is dit niet, want het gaat gepaard met een andere aanpak van tijd en organisatie. Maestro Mobile probeert ons een nieuwe kijk op de stad te geven. Iets in de hoofden van de mensen veranderen, blijft een mooie uitdaging, nietwaar? Inderdaad, maar wij sensibiliseren door experimenteren. Veel mensen kennen de jongste nieuwigheden (Cambio, Villo...), maar de stap naar het gebruik blijft moeilijk, zeker zonder begeleiding. Onze missie bestaat er niet in de mensen uit hun wagens te halen, die nog veel te talrijk rondrijden. Aan mensen die altijd de metro nemen, willen we bijvoorbeeld laten inzien dat ze zich op een meer geschikte manier zouden kunnen verplaatsen (met fiets, trein of bus bv.), tenminste als ze een betere kennis hebben van alle facetten van de mobiliteit. In de bedrijfswereld is er steeds meer sprake van integratoren, namelijk tussenpersonen die zowel de beroeps- als de privéverplaatsingen van de werknemers optimaliseren. Komen die hier ook aan bod? Vanzelfsprekend. Een firma als Ubeeqo, dochteronderneming van Europcar, heeft begrepen dat in zulke nieuwe vormen van mobiliteit moet worden geïnves52 BECI - Brussel metropool - juni 2016 teerd. Via een webplatform Ubeeqo voor een centralisatie van alle vervoermodi die de onderneming beschikbaar zijn: bedrijfswagen, trein, taxi, autoverhuur enz. Voor de ondernemingen betekent dit een langrijke evolutie. Uw concept is voor evolutie v baar, veronderstel ik? Natuurlijk. We willen zoveel mogelijk mensen bereiken want we zijn ervan overtuigd dat we ze danig op de proef moeten stellen om ze van gedrag te doen veranderen. Precies daarom zou het best kunnen dat de Maestro Mobile een jaarlijkse afspraak wordt. We mogen op talrijke belangrijke partners rekenen (BECI, Brussel Mobiliteit, Cambio, Regus, Uber, Villo ...), evenals als op de media en de sociale netwerken. We hopen zoveel mogelijk spelers te kunnen vergaren, dat zou geweldig zijn. Wat ik persoonlijk beoog, is dat iedereen zich bewust wordt van de werkelijkheid op het terrein. Deze challenge creëren, is op zich al een challenge, maar ik ben ervan overtuigd dat alle deelnemers op die manier nieuwe verplaatsmogelijkheden ontdekken, en onder die mensen hopelijk ook enkele politici en bedrijfsleiders. We gaan een nieuwe dynamiek tegemoet! ● Xavier Tackoen 1 Het event wordt georganiseerd met Urban Gaming en Émulation Durable. B­mobility: ook het proberen waard De Mobiliteit Hub van BECI lanceerde zes maand geleden B-mobility, een platform ter promotie van alternatieve mobiliteitsoplossingen. Carpooling (Commuty), telewerk (Regus), taxipooling (Splyt) en carsharing (Zen Car) waren de eerste alternatieven die voor het voetlicht kwamen. Dit jaar genieten de BECI-leden 10% korting op de Zen Car packs en een korting van 15 € op hun eerste rit met Splyt als ze code BECI15 in de app ingeven. Info www.beci.be/mobility. Vincent Campeol, Mobility Advisor BECI vc@beci.be, 02 640 93 28

55 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication