47

FOCUS maatschappelijke rol speelt. Niet iedereen kan zich veroorloven om afhankelijk te worden van het distributienet. En als te veel mensen dit toch doen, zullen de andere consumenten voor de kost van het elektriciteitsnet moeten opdraaien.” Kevin Welch, Chief Strategy Officer bij Engie, overweegt een meer globale aanpak: “De consumenten zullen de toegang tot het netwerk betalen. De afrekening aan de hand van het reële verbruik zal verdwijnen. Om de verdeelde oplossingen maximaal uit te baten, zullen flatgebouwen hun productie en verbruik zelf moeten kunnen beheren. De aanwezigheid van een energiemeter voor elk appartement belemmert de ontwikkeling van nieuwe oplossingen. De ‘netmetering’ (de injectie van elektriciteit in het netwerk) zal dus vroeg of laat verdwijnen.” Business to customer In de hevige concurrentiestrijd trachten de energiebedrijven zich maximaal te onderscheiden en meer aan te bieden dan het louter leveren van energie. Ze komen hoe langer hoe meer op de proppen met technologische oplossingen voor hun klanten. Engie, EDF Luminus en Lampiris bieden bijvoorbeeld intelligente thermostaten aan. Bij Engie heet dit doosje Boxx. Het controleert uiteraard de verwarming maar geeft tegelijk een real-time overzicht van het elektriciteitsverbruik. Het systeem kan op verscheidene extra apparaten worden aangesloten. Denk maar aan de Philips Hue lamp of intelligente stopcontacten. Boxx kan via een mobiele app worden beheerd. Eneco biedt de installatie van Tesla Powerwall batterijen en van FV panelen, met inbegrip van de koppeling van beide systemen en een geautomatiseerd beheer van het elektriciteitsverbruik. Al deze voorbeelden getuigen van een duidelijke B2C trend in de sector. Dit bevestigt Raoul Nihart (Luminus): “We hebben onze ontwikkelingsstrategie op de evolutie van de markt afgestemd en gaan ons hoe langer hoe meer toespitsen op een geïndividualiseerde, klantgerichte service. Via onze dochteronderneming Dauvister installeren we bijvoorbeeld fotovoltaïsche panelen, waarvan we bovendien het onderhoud verzekeren. Wij installeren eveneens condensatieketels en zorgen voor de onderhoudsdienst.” Energie 3.0 De energiesector integreert hoe langer hoe meer informatie- en communicatietechnologieën. Het begon een paar jaar geleden met de opkomst van de intelligente meters (smart meters), kleine digitale toestellen die informatie uitwisselen tussen de energie-installatie (elektriciteit of gas) van een gebouw en het netwerk. Op die manier worden de meteropnames veel nauwkeuriger en regelmatiger. De facturatie gebeurt aan de hand van het werkelijke verbruik, zonder de vergissingen die bij het manueel opnemen van analogische meters vaak voorvallen. Het streefdoel is duidelijk: minder energieverbruik en een verdere vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. Dit is de reden waarom in 2009 al, een Europese richtlijn de veralgemening van intelligente meters aanbeval. Het was de bedoeling tegen 2020 80% van het park hiermee uit te rusten. In Italië werden meer dan 27 miljoen intelligente elektriciteitsmeters geïnstalleerd. In Zweden en Finland zijn nagenoeg alle gebouwen hiermee uitgerust. Frankrijk en Nederland zijn met grootschalige installatieplannen van start gegaan. In België (en in Duitsland) staat er nog niets concreets aan de dagorde. De Gewesten hebben bepaalde bedenkingen geuit. Die hebben onder andere betrekking op een te hoge kost, de beperkte levensduur van de meters en problemen met de vertrouwelijkheid van de data. Daarom werd tot nu toe geen enkele officiële beslissing genomen. Nochtans heeft de Waalse energieverdeler Ores in november van verleden jaar aangekondigd dat hij van plan was zowat overal in het zuiden van het land smart meters te installeren. Deze beslissing staat Sibelga weinig aan. Hiervan getuigde Philippe Massart in L’Echo: “Alle netwerkbeheerders waren discussies begonnen om een gemeenschappelijk lastenboek samen te stellen en een akkoord te bereiken over de normen en functionaliteiten waardoor verscheidene meters onderling compatibel zouden zijn. Ook al besliste Ores een eigen koers te varen, zijn we nog steeds van plan met Eandis, Infrax en Resa in de lente een openbare aanbesteding te lanceren.” De ‘netmetering’ (de injectie van elektriciteit in het netwerk) zal dus vroeg of laat verdwijnen Kevin Welch, Chief Strategy Officer bij Engie. Toch ziet het eruit dat de algemene trend, via zulke smart meters, in de richting van smart grids, intelligente netwerken dus, evolueert. De ontwikkeling van een dergelijk gigantisch netwerk is het resultaat van meerdere factoren die vandaag het beheer van het distributienetwerk bijzonder complex maken. De uitleg van Raoul Nihart (Luminus) hierover: “De uitbreiding van de hernieuwbare energiebronnen is op zich een bijzonder positief gegeven, maar door het intermitterende karakter van zulke bronnen wordt het veel moeilijker het distributienet in evenwicht te houden. Bovendien zal het energieverbruik nog toenemen, voornamelijk in de steden. We worden geconfronteerd met een demografische groei, terwijl de nieuwe aanvragen voor elektriciteit steeds talrijker worden (airconditioning, elektrische voertuigen, warmtepompen …). En ten slotte moeten we beseffen dat het aanbod tot nu toe eenvoudigweg aan de vraag werd aangepast. Met de smart meters begint een tijdperk van actief beheer van de vraag dat de consumenten aanspoort om de meest geschikte tijdstippen te verbruiken.” Zo ziet onze energetische toekomst er min of meer uit. Alle spelers zouden constant interageren en duidelijke ecologische en economische doelstellingen nastreven. De vraag is nu of de overheid erin zal slagen over langetermijnstrategieën tot een overeenkomst te komen. ● BECI - Brussel metropool - juni 2016 45 R.T.

48 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication