25

INTERNATIONAAL ENTERPRISE EUROPE NETWORK Persoonlijke gegevens: ook uw zaak! Is uw onderneming actief op het internet of op de sociale netwerken? Verkoopt u online? Gebruikt u een controlecamera? Stuurt u direct marketing (e-)mailings uit, voor uzelf of voor klanten? Verwerkt u persoonlijke data op een andere manier? Zo ja, bereid u dan voor op de nieuwe Europese AVGB – de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Emmanuel Robert D e AVGB werd op 14 april 2016 door het Europese Parlement goedgekeurd en roept, door harmonisering, een halt toe aan de verwarrende en zeer uiteenlopende nationale wetgevingen over databescherming. In sommige landen is een dergelijke wetgeving zelfs onbestaande! Omdat de AVGB een reglement is, hoeft ze, om van kracht te worden, niet te wachten op een opname in de nationale wetgevingen. Dit zal dus effectief het geval zijn vanaf 2018. Het wordt dus hoog tijd om er zich op voor te bereiden. Daarom organiseerde BECI over de AVGB een workshop onder leiding van Sabine Mersch, van het kantoor Legal Consulting & Management. De verordening gaat alle ondernemingen aan – en zelfs alle organisaties, overheid of privé, groot of klein – voor zover ze data inzamelen over identificeerbare natuurlijke personen: internetgebruikers, klanten, bedienden of medewerkers. Een betere bescherming Het nieuwe reglement beoogt eerbied voor het privéleven en de bescherming van persoonlijke data, zonder echter hierdoor de economische activiteit te belemmeren. In dit opzicht versterkt het reglement de rechten van de personen op de controle van hun gegevens. Het voorziet een ‘recht om te worden vergeten’, de draagbaarheid van gegevens voor de gebruikers en een ‘digitale meerderjarigheid’ op 16 jaar voor het beroep op bepaalde diensten zonder voorafgaandelijke toelating van de ouders. Het reglement is bovendien van toepassing op alle ondernemingen – en hun onderaannemers – die diensten in de EU aanbieden, ook al zijn ze er zelf niet gevestigd. De ondernemingen worden verondersteld een afgevaardigde databescherming aan te stellen. Ze moeten een register van de verwerkingsactiviteiten bijhouden, met vermelding van de ingezamelde data, de doeleinden en hun toegankelijkheid. Ze worden verplicht een ‘privacybeleid’ in te voeren. Ze moeten een interventieplan voorzien ingeval van dataverlies (dat trouwens binnen de 72 uur moet worden gemeld). Ze worden verondersteld preventief de impact van nieuwe technologieën te bepalen. Enzovoort. Niet alle organisaties ondergaan dezelfde verplichtingen. Als uw onderneming geen gegevens of gevoelige data op grote schaal verwerkt, hoeft u geen afgevaardigde aan te stellen. En als uw KMO minder dan 250 mensen tewerkstelt en slechts af en toe persoonlijke gegevens verwerkt (geen gevoelige gegevens), dan is het bijhouden van een register niet noodzakelijk. De AVGB kent ook een centrale rol toe aan de nationale regulatoren. In België gaat het om de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer (CBPL). Deze regulatoren zullen als ‘enig loket’ optreden, met een veel ruimere sanctiebevoegdheid. Opgelet: de sancties kunnen bijzonder zwaar zijn. Overtreders riskeren boetes tot 20 miljoen euro of 4% van de wereldwijde jaaromzet van het bedrijf. Commerciële uitzichten? Hoezo? Nog meer verplichtingen en sancties, zult u zeggen … Zeker en vast, maar de AVGB kan ook kansen inhouden. Om te beginnen hebben we te maken met een doorbraak naar de ‘digitale eenheidsmarkt’, waardoor ondernemingen die in de EU actief zijn – bijvoorbeeld online verkoop of de export van diensten – veel gemakkelijker te werk zullen kunnen gaan. En bovendien bestendigt de verordening een ‘Europese eigenheid’ in de omgang met persoonlijke gegevens. Deze eigenheid kwam al aan bod tijdens enkele juridische geschillen, onder andere het ‘Facebook geval’ in België. De Europese wetgeving zal zijn burgers beter beschermen en strenger optreden tegen overtreders dan de Amerikaanse wetgeving ter zake. Enkele grote digitale VS spelers hebben dit al begrepen en tonen zich openlijk verontrust. Voor Europese ondernemingen kan dit kansen inhouden om zich op de wereldmarkt te positioneren, met een heel eigen expertise. ● Info: Jean-Philippe Mergen, 02 210 01 77 – jpm@beci.be BECI - Brussel metropool - juni 2016 23

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication