THINK TANK THINK TANK Het voetgangersgebied gedraagt zich als een krekel De verkeersvrije zone blijft in de hitparade van de in Brussel meest besproken onderwerpen. Op aanvraag van BECI onderzocht The Cube de aanwezigheid ervan sinds 1 april 2015 in digitale media als informatiesites, blogs, fora en Twitter. Adrien Dewez H et voetgangersgebied gedraagt zich in de media als een krekel. Overdag hoor je nu en dan zijn geruis. En dan volstaat een gebeurtenis, de avondval of de aankondiging, op 20 april 2015, van het begin van de testfase om het gebied, als een krekel, de ganse nacht door ononderbroken te doen ruisen. Dit achtergrondgeluid kende ook pieken, namelijk bij de effectieve start van de testfase op 28 juni, tijdens de lockdown en de terreuraanslagen en ook toen Cécila weigerde Yvan Mayeur te dienen. Dit voorval genereerde bijna evenveel inhoud als de start van het project, maar wel minder dan de week van de terreuraanslagen, het absolute record in de media voor de bestudeerde periode. De zaak beperkt zich in geen geval tot Brussel. Vooral uit Twitter blijkt dat de productie van media-inhoud over gans België was gespreid. Het merendeel van het commentaar komt natuurlijk van de hoofdstad, maar ook de steden Luik en Gent waren vrij actief. De belangstelling voor het onderwerp overschrijdt zelfs de grenzen van ons land. Trouwens slechts de helft van de productie rond dit Aantal vermeldingen van het voetgangersgebied in de Belgische digitale media, tussen 01.04.2015 en 11.05.2016 3000 2500 April 2015: Opening voetgangersgebied 2000 1500 November 2015: Lockdown 1000 500 01/04/2015 01/01/2016 Sources: Universal Insights (powered by the cube) – Digital media platform from 1/04/2015 to 11/05/2016 12 BECI - Brussel metropool - juni 2016 Week 1911/05/2016 51% 27% 1%1% 6% 14% Australïe 1% Canada 1% Nederland 6% Frankrijk 14% Anderen 27% Belgïe 51% Meer dan 28.000 vermeldingen Maart 2016: terreuraanvallen in Brussel 30% April 2016: Cecila weigert Yvan Mayeur te dienen. thema in de digitale media is uit België afkomstig. De meest ‘betrokken’ landen zijn onze buren Frankrijk en Nederland, maar ook Australië en Canada komen aan bod. Als we het aantal gecreëerde inhouden even terzijde laten, merken we dat nagenoeg alle landen ter wereld op een of ander ogenblik de Brusselse voetgangerszone hebben besproken. Van Twitter kunnen we vaststellen dat hij zijn rol van verstoorder of van content creator niet heeft vervuld. Het medium reageerde voornamelijk op informatie verschenen in de online-pers en genereerde zelf zeer weinig nieuwe inhoud. De voornaamste beïnvloeder van Twitter over dit onderwerp was namelijk … de krant Le Soir. Het geruis van een krekel duurt slechts een nacht, maar de voetgangerszone is nu al 13 maanden bezig en zal blijkbaar op korte termijn niet bedaren. De geluidshinder stoort niet alleen de buren: hij verspreidt zich in de ganse wereld. Misschien wordt het tijd om wat harmonie na te streven, ter vervanging van de ellendige en aanhoudende ruzie. Het imago van Brussel zou hier alle baat bij hebben. ● Aantal vermeldingen, per taal 18% Nederlands 18% Frans 52% Engels 30% 52% Aantal verschenen vermeldingen, per land insights & more
15 Online Touch Home