12

THINK TANK Een spruitje voor Brussel Brussel voelt nog steeds de pijn van de aanslagen op 22 maart. Zijn ondernemingen ook. Ondanks de zware tegenslag blijven het geloof in de toekomst en de humor van de Brusselaars ongedeerd. Dit bewijst een knettergekke campagne, onder het motto van het spruitje. Pierre Chaudoir O p 23 maart ontwaakte onze hoofdstad van een nachtmerrie. De beelden blijven in ons achterhoofd hangen, want de blinde terreur had ieder van ons kunnen treffen. Wij kennen allen iemand die in de vorige metro zat of die een vliegtuig moest nemen. We staan verbluft van de solidariteit van de Brusselaars. Met verdiende trots. Toch moeten we toegeven dat de gemeenschappelijke veerkracht wat aan dynamiek tekortschoot. Wij hadden beter verwacht. Het Beursplein sidderde enigszins, terwijl alle Brusselaars ergens van een eigen Place de la République droomden. Dit werd belet. De Horecasector ondergaat moeilijke tijden – weliswaar in stilte, uit eerbied voor de talrijke slachtoffers. Dezelfde moeilijkheden gelden voor de schouwburgen en uitgaansgelegenheden. Wat verloren ging, valt onmogelijk terug te winnen. Iedereen bijt op zijn tanden, in afwachting … BECI, IZEO, de Brussels Hotels Association, de Belgian Restaurant Association, de Brusselslife site … Ze ontvangen alle welwillend de verzoeken om bijstand van hun leden, klanten en sympathisanten. Ze gaan bij alle ministeries aankloppen om snelle, concrete en ingrijpende hulp te vragen. De handelszaken kunnen niet wachten: ze staan op de rand van de afgrond en ze moeten vooruit. De situatie is gewoon onhoudbaar. De privésector zette zijn eigen middelen in: BECI en zijn partners riepen Stronger.brussels in het leven. Deze website geeft een overzicht van alle bestaande steunmaatregelen voor ondernemingen en de alternatieven voor ontslag. Via hun verenigingen organiseren de handelaars hartverscheurende en diep ontroerende vergaderingen, in aanwezigheid van het RSZ, Partena, de Brusselse Minister van Economie Didier Gosuin en de Eerste Minister … Van hun kant te organiseren de kranten L’Echo-De Tijd onder het motto Make Love not War een sympathieke campagne 10 BECI - Brussel metropool - juni 2016 om iedereen terug naar de restaurants te lokken. Alles wordt gefotografeerd en gepubliceerd onder de hashtag #diningforbrussels. BECI heeft hieraan deelgenomen. Ook de Brusselse hotels komen in opstand. Ze nodigen hun klanten uit zich in pyjama in de lobby van het hotel aan te melden tijdens het weekend van Hemelvaart, om op die manier slechts de helft van de prijs te betalen. Dit kreeg een ruime weerklank in de internationale pers: de Belgische ondeugende geest is terug van weggeweest! Gezwans en surrealisme En toen sproot het concept Sprout to be Brussels. Alles draait rond de liefde voor onze hoofdstad. De gedachtegang is te vergelijken met I Love NY of I Am Sterdam. Kunstenaars, restaurateurs en handelaars brengen het programma tot leven. Badges zijn verschenen op de kragen van bekende figuren. Een Facebook pagina is zich aan het uitbreiden en #sprouttobebrussels verspreidt zich op de sociale netwerken. Onze gemeenschappelijke veerkracht komt eindelijk tot uiting. Dit is Brussel waarvan we houden, met zijn gezwans en zijn surrealisme. Waarschijnlijk de enige stad ter wereld die als symbool een groente kiest waar veel kinderen (en zelfs volwassenen) een hekel aan hebben. We staan dus mijlenver van het imago van een administratieve hoofdstad, een economisch bastion of een hellhole (dixit een VS presidentskandidaat van wie ik de naam even kwijt ben). In Brussel hebben we misschien geen Big Apple, maar wel boordevol ideeën – en spruitjes! Hopelijk wordt Sprout to be Brussels de beweging die een nieuwe symbolische band legt tussen Brussel, zijn inwoners en zijn bezoekers. Dit alles om het imago wat op te luisteren, de trots te herstellen en een nieuwe start te nemen. Plant een spruitje voor Brussel! ● Photos R.A.

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication