35

FOCUS mensen met een beperking. Dit zou ik hier ook voor de nieuwe productie willen introduceren. We zouden nu al moeten bepalen hoeveel procent van de medewerkers met medische beperkingen we kunnen voorzien en daarop anticiperen, zodat we arbeidsomstandigheden kunnen creëren die op maat zijn van deze mensen.” Open mentaliteit De bedrijfscultuur van Audi is er volgens Neuhaus één van openheid en samenwerking. In Ingolstadt is die al meer dan 40 jaar ingeburgerd, in Brussel is die pas sinds 2007 geïntroduceerd, toen Audi de fabriek van Volkswagen overnam. “In Ingolstadt zijn alle instrumenten voorhanden voor het snelle probleemoplossende denken. Dankzij de kracht van de persoonlijke connecties en het delen van de knowhow bereiken we daar heel veel op korte termijn. Ik denk dat het in Brussel nu nog iets langer duurt om hindernissen uit de weg te ruimen.” People management, met de nadruk op ‘people’, is een stokpaardje van Neuhaus. “Het personeelsbeleid van Audi streeft wereldwijd naar het verschaffen van attractieve jobs. Om dat te bereiken, moet je de mens centraal stellen. We moeten dicht bij onze medewerkers staan. Bij alles wat we doen, moeten we stilstaan bij het menselijke aspect. Natuurlijk mogen we het bedrijfsbelang niet Wij gaan uit van het principe van levenslang leren uit het oog verliezen. De winst, de bedrijfsvoering en de medewerker moeten een driehoek vormen. Als de drie elementen in evenwicht zijn, kom je vanzelf uit bij uitdagingen als ervoor zorgen dat mensen zich professioneel en persoonlijk kunnen ontwikkelen, kansen geven voor het verder uitbouwen van kwalificaties en het creëren van een cultuur van vertrouwen. Van zodra je het vertrouwen wint van je mensen, kun je samen met hen ondernemen en innovatief zijn.” Waardering en respect Uiteraard praten we met Thomas Neuhaus ook over de komende grote investeringen. Audi Brussel verliest dan wel de A1, die verhuist naar het Spaanse Martorell, in de plaats van de kleine stadsauto komt de eerste puur elektrisch aangedreven, sportieve SUV van Audi. Niet alleen zal vanaf 2018 deze e-tron quattro hier van de band rollen, Audi Brussel zet bovendien een eigen batterijproductie op. “De toewijzing van de e-tron quattro was het beste wat Brussel had kunnen overkomen”, meent Neuhaus. ”De energie en schwung die ik hier op de vloer voel, bewijzen voor mij dat dit verdiend was.” Audi Brussel is intussen al gestart met de voorbereidingen. Men gaat na welke kwalificaties nodig zijn voor de robotica en voor de hoog-volt-technologie, die volledig nieuw is voor Audi Brussel. Medewerkers zullen grondig gesensibiliseerd en opgeleid moeten worden voor ze aan de slag kunnen met de batterijen en met de motoren en Thomas Neuhaus auto’s die onder hoge spanning staan. Elektrische wagens vragen meer aandacht dan klassieke wagens omdat de veiligheidsvoorschriften met betrekking tot de productie van deze auto’s veel strenger zijn. Om de medewerkers hierin wegwijs te maken, richt men tegen volgend jaar al een trainingscentrum in. “Bij Audi gaan wij uit van het principe van levenslang leren”, vertelt Neuhaus. “Iemand die hier als 22-jarige begint, mag niet verwachten dat hij diezelfde job nog op z’n 63ste zal doen. Het is ons doel om ook medewerkers die van oorsprong misschien niet zo flexibel waren op dit pad te zetten.” Het zal hoe dan ook op een grote change management operatie uitdraaien. “Het belangrijkste is dat we onze mensen vertrouwen geven”, ziet de HR-directeur het verandertraject positief tegemoet. “Het is onze taak hen te bevestigen in hun bekwaamheden, zodat ze geloven dat ze de omslag kunnen realiseren. Dit jaar zullen we de nieuwe leiderschapsprincipes, die we gedurende een lang proces voor Audi uitgedokterd hebben, ook Brussel binnenbrengen. Daarin staan waardering en respect centraal.” Lokaal rekruteren: toekomstmuziek Officieel is de eerste zorg van Audi Brussel om het huidige peil van tewerkstelling te behouden. In weerwil van de 650 nieuwe banen die in de kranten vermeld stonden, wil Neuhaus nog geen cijfer kleven op de plaatsen die erbij zullen komen. “Uiteraard zal het nodig zijn om externe krachten aan te trekken die onderlegd zijn in onder meer batterijtechnologie en elektromobiliteit.” Kan, in het licht van de hoge werkloosheid in Brussel, de nieuwe productie perspectieven bieden? Het eerlijke antwoord van Neuhaus luidt: niet meteen. “Niettemin is, in lijn met onze social responsibility politiek, een van onze grondprincipes om op langere termijn lokaal te rekruteren. Momenteel is zo’n 10 procent van de werknemers afkomstig uit de regio Brussel. We zijn zeker bereid om dat percentage, als het mogelijk is, in de toekomst omhoog te trekken. We zijn er ons van bewust dat dit ook voor ons voordelen biedt. Stel dat we een geschikt en gemotiveerd iemand in Sint-Denijs vinden: binnen de twee minuten is die hier, te voet. Geen transportkosten en omdat hij dichtbij woont, kan hij desnoods eens een zieke collega vervangen. We zijn dus vragende partij.” ● BECI - Brussel metropool - mei 2016 33 R.T.

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication