34

PEOPLE MANAGEMENT ‘Vertrouwen maakt medewerkers innovatief’ Kort na de aankondiging dat de productie van de elektrische SUV in 2018 naar Audi Brussel komt, duidde het automerk een nieuwe algemeen directeur human resources voor de site aan: Thomas Neuhaus. Hij zal het personeel moeten klaarstomen voor de komende, niet te onderschatten switch. Een kennismakingsinterview. Peter Van Dyck «W il je echt geen stukje fruit?”, vraagt de 51-jarige Duitser Thomas Neuhaus, de kersverse algemeen HR-directeur van Audi Brussel. Op de vergadertafel waar we hem interviewen, staat naast koffiekoeken ook vers fruit te glimmen. Deze man draagt duidelijk de ‘Fit und Gesund’-cultuur van Audi uit. In alle vestigingen van dit automerk zijn gezonde voeding, ergonomie en gratis beschikbare artsen de evidentie zelf. Sinds januari houdt Thomas Neuhaus kantoor in Brussel. De HR-directeur, die handelswetenschappen studeerde en al sinds 1995 in dienst is bij Audi, woont sinds kort ook permanent in de Belgische hoofdstad. In de weekends komen zijn vrouw en zijn 18-jarige stiefzoon, die nog in Ingolstadt studeert, over. “Ik vind deze stad waanzinnig interessant”, is zijn eerste indruk van Brussel. “Zo internationaal en veelzijdig! Als ik een wandeling maak, zie ik telkens weer andere dingen. Het cultuuraanbod is ook groot. Als je zoals ik geïnteresseerd bent in geschiedenis, zit je hier gebeiteld.” Gemis aan netwerk Aan de klaagzang over de Brusselse mobiliteit wil hij niet meedoen. “Daar ondervond ik weinig hinder van toen ik met de auto de stad verkende. Nog zo’n fout beeld: als je de Duitse pers moet geloven, is Brussel zeer onveilig. Mijn vrienden vragen me of ik wel zonder kogelvrije vest buiten kan, stel je voor! Er wordt zoveel quatsch over Brussel verkocht.” Ook werken in Brussel is best aangenaam, getuigt hij. Het enige nadeel is dat hij hier zijn netwerk een beetje mist. “In Ingolstadt zijn alle beslissingscentra gecentraliseerd. Dook daar een probleem op, dan wist ik exact wie ik daarvoor moest opbellen, zodat we relatief snel tot een 32 BECI - Brussel metropool - mei 2016 oplossing konden komen. De directe lijn met Duitsland ontbreekt momenteel nog. We kunnen heel veel realiseren in Brussel, maar van benchmarking wordt te weinig werk gemaakt. Heel wat ideeën waar men hier op broedt, bestaan al in Duitsland. Dat men ook binnen het grotere geheel van Audi de nodige referentiepunten kan vinden, is nog onvoldoende doorgedrongen.” Banen voor mensen met handicap Thomas Neuhaus werkt al sinds 1995 voor Audi. Het was zijn heimelijke wens om ooit in het buitenland aan de slag te gaan, liefst als algemeen personeelsdirecteur. “Je kunt je dus wel inbeelden dat ik in mijn nopjes was toen de beslissing viel om mij naar Audi Brussel te sturen”, lacht hij. Hij bekleedde uiteenlopende functies in Ingolstadt, in diverse afdelingen: de productie van verschillende modellen, de aankoop, de HR-business partners, financiën… “In de wetenschap dat elke afdeling zijn eigen wetmatigheden en vereisten heeft, breng ik een interessante ervaring mee naar Brussel”, oordeelt hij. “Zeker de jongste jaren, toen ik verantwoordelijk was voor de totale productie, heb ik een expertise opgebouwd die me in Brussel van pas komt. Productieprocessen, verandertrajecten, de invloed van externe factoren zoals demografie en Industrie 4.0 en het Internet of Things: niets daarvan is mij vreemd.” Hij heeft gemerkt dat het personeel van Audi Brussel op een hoog niveau staat. “Tijdens de personeelsvergaderingen over het nieuwe elektrische voertuig stelde de enthousiaste weerklank me gerust. Er kwam een goede dialoog op gang.” Zijn tevredenheid over het huidige personeelsbeheer in Brussel weerhoudt hem er niet van nieuwe plannen te ontvouwen. “In Ingolstadt hebben we een methode ontwikkeld waarbij men tijdens het planningsproces een aantal arbeidsplaatsen vooropstelt voor R.T.

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication