TOPIC DE ECONOMIE VAN HET GELUK Chief Happiness Officer: vrijheid, blijheid De ‘chief happiness officer’ is, zeker in de VS, een ware hype. Maar heeft zo’n functie ook écht zin? Volstaat het om leuke feestjes te organiseren? “Het doel moet zijn je werknemers gelukkig én performant te maken.” Peter Van Dyck ‘ A lgemeen directeur van de stafdienst personeel en organisatie’. Dat stond oorspronkelijk op het naamkaartje van Laurence Vanhée toen ze in november 2010 bij de FOD Sociale Zekerheid aan de slag ging. Niet bepaald sexy, vond ze zelf. Dan adopteerde ze liever de titel ‘chief happiness officer’ die ze kende van Tony Hsieh (de Amerikaanse ondernemer achter de online-kledingwinkel Zappos) en van de Deense consultant Alexander Kjerulf. “Omdat ik net als beide heren geloofde dat een groter geluksgevoel tot performantere prestaties kan leiden, liet ik me CHO noemen”, legt Laurence Vanhée uit. De Luikse vond de ‘naamsverandering’ perfect passen in het grotere plaatje van de transformatie waar de FOD Sociale Zekerheid op dat moment voor stond: een switch naar het Nieuwe Werken. “Het leek me belangrijk om tijdens dat verandertraject ieders geluksgevoel voor ogen te houden”, licht ze toe. “Vrijheid was het sleutelwoord. Werknemers mochten bijvoorbeeld zelf beslissen of ze al dan niet de prikklok wilden gebruiken. Het stond hen vrij om te kiezen, al waren aan elke keuze afspraken verbonden.” Daarnaast organiseerden de CHO en het HR-team ook evenementen waar medewerkers op vrijwillige basis aan konden deelnemen, zoals een Summer School rond het omgaan met de sociale media. Duurzame verbetering Volgens een tevredenheidsonderzoek evolueerde het welbevinden van de werknemers effectief in stijgende lijn. Ook het engagement ging spectaculair de hoogte in. Laurence Vanhée stoffeert de ommezwaai met cijfermateriaal: “Het werkverzuim verminderde met 26 procent en het aantal vrijwillige ontslagen met 75 procent. Met grote regelmaat volgden wij een aantal kritieke prestatie-indicatoren op en dit legde een duidelijke link tussen de positievere resultaten en de andere arbeidsorganisatie bloot.” Intussen werd de chief happiness officer een buzzwoord in de VS, en meer bepaald in Silicon Valley, waar men graag experimenteert met manieren om de werkplek attractief te houden. In onze contreien kreeg het voorbeeld van Laurence Vanhée weinig navolging. Als er bij ons al CHO’s opdoken, ging het veelal om consultants. Dat was ook de weg die Laurence Vanhée enkele jaren geleden op ging. “Toen ik nog bij de FOD Sociale Zekerheid werkte, kreeg ik steeds vaker aanvragen om lezingen over geluk op het werk te geven en projecten bij bedrijven te begeleiden. Het moment was rijp om een eigen bedrijf op te richten, zeker omdat ik vaststelde het HR-team dat mij omringde heel autonoom was geworden.” 22 BECI - Brussel metropool - mei 2016 Co-creatie Haar consultancybureau Happyformance biedt naast lezingen projectbegeleiding aan: steun bij het uitstippelen van een HR-strategie die gericht is op meer geluk op het werk. Laurence Vanhée gelooft heel erg in een positieve transformatie van Met grote regelmaat volgden wij een aantal prestatie-indicatoren op en dit legde een duidelijke link tussen de positievere resultaten en de andere arbeidsorganisatie bloot. Laurence Vanhée, Happyformance organisaties. “We leven nu in een VUCA wereld: volatile, uncertain, complex, ambiguous. Ondernemingen moeten zich daaraan aanpassen. Tot hiertoe vierde de negatieve benadering hoogtij met herstructureringen, ontslagen en het afstoten van een deel van de business: vaak kostendrukkende kortermijnbeslissingen. Bedrijven komen stilaan tot het besef dat die aanpak geen vruchten afwerpt. Wij kiezen voor positieve oplossingen via co-creatie: de ideeën komen van de werknemers zelf.” In interactieve workshops gaan de werknemers op zoek naar de punten die hen én de stakeholders gelukkiger maken. Laurence Vanhée: “Met hun bevindingen en onze aanbevelingen stappen we vervolgens naar het directiecomité. Zet dat het licht op groen, dan stellen we projectgroepen samen die ieder rond een thema werken dat het geluksgevoel kan bevorderen: HR, communicatie, leiderschap, werkomgeving, teamdynamiek...” Kussengevecht met klanten De al door Laurence Vanhée aangehaalde Alexander Kjerulf begeleidde ooit Ikea in Denemarken. Daar raadde de CHO de managers aan om elke dag ‘goeiemorgen’ tegen de R.T.
25 Online Touch Home