12

THINK TANK zijn de hoge prijzen van vastgoed, ook voor onze handelaars. De mensen staan onder druk door de hoge huurprijzen. En eigenaars kunnen geneigd zijn hun vastgoed te verkopen. Een betere bereikbaarheid Het gebrek aan parkeerplaatsen is een grote uitdaging. Er staan geen parkeermeters in de gemeente en we zijn ook niet van plan die te installeren zolang de druk van het autopark er ons niet toe dwingt. Onze enige oplossing is rotatie aanmoedigen. Dit gebeurt door steeds talrijker blauwe zones, met een parkeertijd dat meestal tot twee uur wordt beperkt. In de handelswijken hebben wij de parkeertijd begrensd tot 30 minuten. Daar zijn de restaurateurs niet gelukkig mee, maar dit lijkt ons de enige oplossing. Olivier Deleuze Damocles boven de financiën van onze gemeente. Axa zorgt voor 4,5% van de gemeentelijke inkomsten (nvdr: ongeveer 2 miljoen aan taksen). Dit vertrek spreekt boekdelen over de bereikbaarheid van onze gemeente, vooral voor werkkrachten uit het noorden van het land. Met de wagen zit u ‘s morgens en ‘s avonds gegarandeerd in de file en met het openbaar vervoer is het nog een heel eind vanuit Brussel Centraal. Wat is best voor de gemeente? Eerst en vooral dat het gebouw zo kort mogelijk leeg staat. Dit is van belang voor onze handelaars en restaurants. Bovendien zou ik daar liever woningen zien dan ondernemingen: dit is beter voor het lokale leven. We zien wel wat ervan in huis komt. Axa vormt een enorme uitzondering in de gemeente. Ja. Enkele andere grote bedrijven zijn hier gevestigd, maar bieden weinig werkgelegenheid. Ons economisch weefsel bestaat voornamelijk uit handelszaken en KMO’s, met enkele mooie voorbeelden op Vorstlaan 100, langs de Terhulpsesteenweg (dankzij het initiatief van Hulptrade) of nog het webagentschap eMakina, in de Middelburgstraat. Hoe is het met de handel gesteld? We hebben veel en zeer diverse buurtwinkels in onze vier wijken: Wiener-Middelburg, Dries, Keym en Aartshertogen. Deze handel versterkt het sociale weefsel, dat ook wij op alle mogelijke manieren proberen te verstevigen. Keerzijde van de medaille van de hoge koopkracht in onze gemeente 10 BECI - Brussel metropool - mei 2016 De mensen aanzetten de wagen te laten staan Watermaal-Bosvoorde heeft er alle baat bij dat de inwoners dicht bij huis hun boodschappen doen. Als milieubeschermer zie ik niet in waarom de mensen hun wagen moeten nemen om in Oudergem te gaan shoppen. Het is niet de bedoeling de burgers te dwingen zonder de wagen hun boodschappen te doen, maar wel de mogelijkheid te bieden. In het raam van de nieuwe inrichting van het Keymplein (de grootste werf van de legislatuur; 2 miljoen euro) blijft het aantal parkeerplaatsen onveranderd en komt er ondergrondse parking met blauwe zone. We kunnen de consumenten niet vragen volumineuze aankopen op hun rug of op een fietsenrek te vervoeren. Hoe langer hoe meer inwoners doen hun inkopen in de shoppingcenters van WaalsBrabant, nietwaar? Dit is gedeeltelijk het geval, maar ik denk dat de concurrentie eerder in Oudergem dan in Waver zit. We moeten de formules in andere gemeenten niet na-apen. En bovendien hebben we geen terrein om een shoppingcenter te bouwen. Dit betekent nog niet dat alles via de microhandel moet gebeuren, maar we moeten de mensen in elk geval aanzetten dichtbij huis te consumeren. Met de schepen van handel organiseren we heel wat evenementen zoals Halloween, stedelijke aperitieven, een kerstmarkt enz. om mensen naar buiten te trekken en hun aan te tonen dat er in uw wijk toffe handelszaken zijn. En ik heb nog een ander idee … Ik ben een en al oor Dagelijks komen ongeveer 350.000 mensen in Brussel werken. Waarom zouden ze niet worden aangemoedigd om hier vaker hun boodschappen te doen? Het Gewest geniet voortaan een zekere fiscale autonomie. We zouden een stimulans kunnen uitdenken – à la dienstencheques of lokale munt – waarmee mensen die in Brussel werken of wonen iets goedkoper bij de lokale handelaars terecht zouden kunnen. Misschien zouden de werkgevers ook een rol kunnen spelen in de distributie of informatie om de mensen echt concreet aan te zetten in Brussel te consumeren. In onze gemeente zou dit nuttig zijn om handelszaken een broodnodig duwtje in de rug te geven vlakbij honderden loontrekkenden die in welgestelde ondernemingen tewerkgesteld zijn. ●

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication