30

FINANCIERING Wat tax shelter en crowdfunding voor een privé belegger kunnen betekenen De spaarder en belegger begint zich serieus vragen te stellen: spaarrekeningen brengen nog nauwelijks iets op, het rendement van obligaties is nagenoeg nihil en er heerst veel zenuwachtigheid op de beurzen, die meestal rode cijfers voorleggen. Wat kan de particulier nu nog beginnen? Waarom worden de 261 miljard die op Belgische spaarrekeningen liggen te slapen, niet in de lokale economie geïnvesteerd? Om dit proces te vergemakkelijken ontwikkelde de federale regering een ‘tax shelter’ die investeringen en crowdfunding zou moeten aanzwengelen. Hoe aantrekkelijk zijn zulke incentives? En onder welke voorwaarden? Vincent Delannoy A lles begint met 30 of zelfs 45% belastingverlaging voor elke natuurlijke persoon die tot 100.000 euro investeert in een startende KMO die maximaal vier jaar oud is. Hetzelfde voordeel, weliswaar tot 30% herleid, is van toepassing op kapitaalinbreng in startersfondsen. Dit alles is uiteindelijk vrij logisch want het risico om de geïnvesteerde bedragen te verliezen ligt inderdaad veel hoger bij startende bedrijven. De vraag is welke maatregelen werden getroffen ter ondersteuning van crowdfunding, een methode die een beroep doet op het algemene publiek om een project volledig of gedeeltelijk te financieren. Op dit vlak hoort België bij de achterblijvers. In 2014 heeft elke inwoner hierin gemiddeld 0,11 euro geïnvesteerd. Frankrijk zit aan 1,20 euro en Groot-Brittannië aan 1,78 euro, tenminste als we de KPMG studie hierover mogen geloven. Waarom crowdfunding bij ons niet beter scoort? Het antwoord is nogal voor de hand liggend: de inbreng blijft beperkt tot 1000 euro per investeerder die wil deelnemen aan het kapitaal via aandelen van de vennootschap (equity crowdfunding), ingeval van fondsenwervingen tussen 100.000 en 300.000 euro zonder prospectus. Deze beperking geldt niet voor fondsenwervingen onder 100.000 euro evenals voor hogere fondsenwervingen mét een prospectus. Leenverrichtingen worden aan dezelfde maxima onderworpen. De particulier kan eveneens beslissen een bepaalde som aan een onderneming uit te lenen, met – op termijn – een terugbetaling aange28 BECI - Brussel metropool - april 2016 vuld met een vooraf afgesproken interest. Dit product lijkt heel veel op bedrijfsobligaties, wel met het verschil dat particulieren eerder dan banken erbij betrokken zijn en dat de intrestvoet hoger ligt wegens het hogere risico van een belegging in starters (gevaar van faillissement, wanbetaling of onvermogen). Maatregelen werden getroffen om crowdfunding te bevorderen. Kapitaalinbreng via een crowdfundingplatform is voor natuurlijke personen bijvoorbeeld ter hoogte van 30 of 45% fiscaal aftrekbaar, al naargelang het om een KMO of een startende micro-onderneming gaat. Dit voorziet in elk geval de programmawet van 10 augustus 2015, voor zover het platform wordt goedgekeurd. De wet aangaande de goedkeuring van platformen werd echter nog niet gestemd. Voor leningen die aan starters worden toegekend, zijn de volgende maatregelen voorzien: leningen van een minimale duur van vier jaar die via een erkend crowdfundingplatform worden toegekend, genieten een fiscaal voordeel. Zo worden de eerste 9.965 euro (een te indexeren bedrag) vrijgesteld van roerende voorheffing (ter hoogte van 27%) op de rente van de lening. Ook aan de kant van de onderneming wordt de Belgische versie van crowdfunding aan een aantal beperkingen onderworpen: het totaal te werven bedrag mag niet hoger liggen dan 300.000 euro, waarbij de omslachtige voorbereiding van een financieel prospectus wordt vermeden.

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication