46

DYNAMIEK Ingaan op alle dimensies van het geschil In elk van de zalen gaan handen omhoog. Al snel komt de opmerking dat het zowel Sirin als Alkonost ontbreekt aan informatie. De ene partij gaat niet na wat er nu eigenlijk geleverd werd en de andere partij weet niet wat zijn klant ermee doet! Werden er contracten opgemaakt? Wie ontving de informatie over de andere samenstelling van het product? Werkgroepsessie: Sirin vs Alkonost Casus: Sirin / Alkonost Familiebedrijf Sirin produceert een middel dat de industrie gebruikt als luchtontvochtiger voor pneumatische systemen. Het hoofdbestanddeel is methylcellulose. Sirin koopt deze grondstof sinds vele jaren aan bij Alkonost. Het jaarlijks aankoopbedrag is 250.000€. Alkonost is een middelgrote onderneming en gespecialiseerd in de verdeling van scheikundige producten. Recent heeft Alkonost's leverancier van methylcellulose de productie stopgezet. Alkonost heeft een nieuwe leverancier gevonden en heeft Sirin een kopie opgestuurd van de technische veiligheidsfiche evenals een klein staal. De fiche vermeldt dat de formule twee bijkomende waterstofatomen bevat die niet voorkwamen in het vorige product. Het nieuwe product beantwoordt aan de algemeen aanvaarde commerciële definitie van methylcellulose. Over de laatste levering van het product kwamen talloze klachten van klanten van Sirin die melden dat machines vastlopen door poedervorming van de methylcellulose. Sirin heeft alle leveringen moeten terughalen en de reinigingskosten van meerdere klanten moeten vergoeden. Sommigen hebben gedreigd om van leverancier te veranderen. Sirin heeft berekend dat het verlies, met inbegrip van de kosten, winstderving en opgelopen reputatieschade, meer dan 250.000€ bedraagt. Alkonost heeft nooit nagevraagd wat Sirin aanving met de geleverde grondstof en voert aan dat ze nooit op volledig op de hoogte kan zijn van de verschillende doeleinden waarvoor hun klanten de geleverde methylcellulose gebruiken. Alkanost voert aan dat Sirin het staal had moeten testen en de technische fiche had moeten lezen alvorens de productie van haar eigen product op te starten. Georganiseerd door: In samenwerking met: De deelnemers stellen zich ook vragen over de kosten van het geschil. Hier is de problematiek volledig uiteenlopend voor de protagonisten. De ene riskeert ten onder te gaan, terwijl de andere kan wachten en mogelijks zelfs belang heeft bij een verrottingsstrategie, zelfs indien dit enige imagoschade zou meebrengen. En wat zeggen hun advocaten? Telkens hetzelfde. Trouwens, de beide bedrijven lijken ook gelijklopende belangen te hebben: geen van beide heeft de intentie om hun commerciële relatie in gevaar te brengen. Hoe moet men dan dit geschil aanpakken en welke methode gebruiken om tot een oplossing te komen? Men moet beginnen met de lijst van pro's en contra's voor elk van de methodes. En dit brengt ons terug naar de 3D kubus. Ten slotte merkte France Delobbe, bedrijfsjuriste en Head of Legal Affairs NMBS, op, dat de analyse en behandeling van de informatie heel erg verschilden van groep tot groep, terwijl de juridische analyse exact dezelfde bleek: een geval van aansprakelijkheid waarbij fout, schade en oorzakelijk verband moeten worden vastgesteld. De casus onderstreepte ook het belang van de commerciële en menselijke relaties in de bemiddeling. Dit werd helemaal duidelijk toen de bijkomende instructies werden uitgedeeld aan de deelnemers: omwille van redenen die niets met het geschil te maken hebben, heeft Alkonost zijn verkoper moeten ontslaan. Deze verkoper had heel goede banden met de aankoopverantwoordelijke van Sirin. Omdat hij niet akkoord ging met zijn ontslag heeft hij aan Sirin e-mails bezorgd van zijn oversten, waarin hem werd opgedragen om zoveel mogelijk te verkopen zonder te reppen tegenover de klanten over hun eigen twijfels over de kwaliteit van het nieuwe product. Ook hoe informatie verzameld wordt beïnvloedt de zienswijze van de partijen en de keuze van de methode voor geschillenbeslechting! Niets is vanzelfsprekend ... behalve het goede gebruik van de 3D kubus van bMediation. ● 44 BECI - Brussel metropool - maart 2016

47 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication