Business Mediation Summit: een andere benadering van geschillen De derde editie van de Business Mediation Summit1 werd eind januari georganiseerd. De meer dan 150 deelnemers werden verwelkomd in de auditoria van de Solvay Brussels School door Georges Ataya, hoogleraar en Academisch Directeur van de cyclus IT Management Education, die hen uitnodigde om na te denken en zich te bevragen over het thema van de dag: ‘Challenge your dispute resolution strategy’. Hugo De Maertelaere en Laurence Durodez P ierre Schaubroeck, Voorzitter van bMediation, vatte in zijn welkomstwoord het doel van de bijeenkomst samen: de aandacht vestigen van ondernemingen en hun externe (advocaten) en interne (bedrijfsjuristen) raadgevers op de minder traditionele – maar zeer efficiënte – methodes voor het oplossen van conflicten en die, in tegenstelling tot een klassieke gerechtelijke procedure, eerder consensueel zijn. Dit blijkt in de praktijk niet zo voor de hand liggend. De volgende spreker, Saskia Mermans, Voorzitter van het Instituut voor Bedrijfsjuristen en General Counsel van KBC Group, pikte daar onmiddellijk op in: de bemiddeling zit nog niet in het arsenaal zit van de bedrijfsjurist. Men richt zich nog vooral op arbitrage of de gerechtelijke weg. Dat maakt het belang van de Business Mediation Summit nog groter: bedrijfsjuristen ertoe aanzetten om na te denken over de plaats van bemiddeling in hun praktijk. De omgeving waarin ze werken wordt steeds complexer en de directie verwacht van hen pro-activiteit en robuust risk management. Het vergt dan een “grote leap of faith” om bemiddeling toch naar voor te schuiven. Maar de groeiende erkenning van de bedrijfsjurist als volwaardige business partner en de steeds grotere betrokkenheid bij al wat het juridische overstijgt, maken dat er ruimte lijkt te komen om bemiddeling intern te gaan promoten bij de andere departementen. Mevrouw Mermans onderlijnde dat ook het Instituut voor Bedrijfsjuristen zijn leden wil sensibiliseren en helpen om bemiddeling te helpen integreren in de wijze waarop geschillen worden aangepakt. Het is absoluut noodzakelijk om alle elementen van een geschil te analyseren die een invloed hebben op de aan 1 De Business Mediation Summit is een gezamenlijk initiatief van bMediation en het Instituut voor Bedrijfsjuristen - www.businessmediationsummit.eu 42 BECI - Brussel metropool - maart 2016 Pierre Schaubroeck, Voorzitter van bMediation. te nemen strategie. Hoe pakt men dit aan? De vraag werd gesteld aan een panel van mensen met verscheidene achtergronden – ondernemer, academicus, advocaat of bemiddelaar. Patrick Baeten, Deputy General Counsel van Engie, getuigde dat dit minder evident is dan het lijkt. Elk geschil is ongunstig voor de onderneming: de uitkomst is onzeker en de kost hoog. Nochtans is het moeilijk om de uiteindelijke beslissers, die uiteraard in eerste instantie kijken naar de invloed op hun Profits & Losses, te overtuigen om toevlucht te zoeken tot bemiddeling. Sinds begin 2016 experimenteert Engie met een pilootproject voor bemiddeling. Patrick Baeten vindt het in deze fundamenteel om een referentiekader uit te zetten en een goede werkmethode vast te leggen. Men moet vermijden om te veralgemenen of te sterk te vereenvoudigen of een beroep te doen op 'intuïtie' bij het uittekenen van een procedure voor bemiddeling in de onderneming. En zoals we vaak zien, zal de aanpak van de ‘grote’ bedrijven doorsijpelen naar de ‘kleinere’ ondernemingen, die immers vaak leverancier of cliënt zijn van de grote. Waar hapert het systeem? Al blijkt bemiddeling economisch voordeliger, toch wordt
45 Online Touch Home