34

ECONOMIE EN TERREUR Zonder verrassing werden de sectoren die in verband staan met toerisme het meest getroffen door de Brussels Lockdown. De lessen van de Brussels lockdown Op 21 januari focuste een persconferentie bij BECI in aanwezigheid van Minister-President Rudi Vervoort en de Brusselse Minister van Economie en Werk Didier Gosuin op de gevolgen van de lockdown die het zakenleven in Brussel dagenlang verlamde. Tegelijk kwamen enkele oplossingen voor de toekomst aan bod. David Hainaut H et maximale niveau van de dreiging duurde in Brussel zes dagen, tussen 21 en 26 november. Wat de media ondertussen de Brussels lockdown hebben genoemd heeft ons land 0,1% van zijn bruto binnenlands product gekost. Een bedrag dat Pieter Timmermans, topman van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), rond 350 miljoen euro raamt. Dat is veel geld, maar toch minder dan wat sommigen een beetje voorbarig hadden aangekondigd. BECI Voorzitter Thierry Willemarck beaamde dit in het begin van de persconferentie: “De economische gevolgen mogen niet worden geloochend, wel genuanceerd.” Hij gaf in die zin gelijk aan de Brusselse burgemeester Yvan Mayeur, die onlangs verklaarde: “De gebeurtenissen in de maand november hebben in onze stad niets veranderd. Brussel blijft een aangename, ambitieuze en zelfs gelukkige stad!”. Patrick Bontinck, gedelegeerd bestuurder van Visitbrussels, was ook redelijk positief: “Het beeld dat sommige voornamelijk buitenlandse journalisten hebben geschetst, was waarschijnlijk overdreven. Nee, alles is niet plots stilgevallen in Brussel. Het leven nam al gauw opnieuw de boventoon, daar kunnen de inwoners van getuigen.” Visit.brussels gaf trouwens al blijk van veel dynamisme met de actie #callbrussels waardoor vijf dagen lang en op een originele manier 12.500 burgers uit 150 landen drie symbolische telefooncellen op het gewestelijk grondgebied konden oproepen (op de Kunstberg, het Verzetplein en de gemeenteplaats van Molenbeek). Een schitterend antwoord op de stortvloed van annuleringen van culturele, feestelijke en sportieve evenementen waar Brussel het hoofd aan heeft moeten bieden. Veelzeggende gegevens Om een nog duidelijker kijk op zaken te krijgen, belastte de Brusselse regering BECI rond half december met 32 BECI - Brussel metropool - maart 2016 een diepgaander enquête. Een tiental dagen lang werd een vijftiental essentiële vragen aan 1250 Franstalige en Nederlandstalige ondernemers van het Gewest gesteld. Het resultaat? De helft van de ondernemingen maakte gewag van meer dan 20% omzetdaling. Dit gold voornamelijk voor de zaken die het dichtst bij het stadscentrum waren gelegen. De enquête kwam al gauw tot de weinig verrassende conclusie dat het hotelwezen (ter hoogte van 81%), de cafés en restaurants (72%), het toerisme (64%), de handelszaken (61%) en de cultuur (46%) het ergst door de gebeurtenissen getroffen waren. De geregistreerde economische werkloosheid liep tot 20% op (en kon waarschijnlijk nog ergere gevolgen vermijden). Een bijzonder betreurenswaardige situatie, op het einde van een jaar dat er globaal positief uitzag. BECI Algemene Coördinator Xavier Dehan heeft de enquête op de voet gevolgd en had dit commentaar: “We moeten echter toegeven dat de resultaten van deze gegevens ten opzichte van de werkelijkheid als overdreven kunnen overkomen. De deelnemers aan de enquête waren trouwens de mensen die het meest onder de gebeurtenissen hebben geleden. Meer dan een derde van de respondenten is trouwens in het stadscentrum gevestigd.” Vervoort: “Herstarten” Rudi Vervoort was een van de eersten die in december premier Charles Michel benaderde met de vraag om compensatiemaatregelen. Hij reageert nu geruststellend: “De impact en de schade zijn onbetwistbaar en het imago van Brussel werd toegetakeld. Laten we echter lessen trekken uit deze zeer uitzonderlijke situatie en uitmaken hoe we, voor het gemeenschappelijk belang, de reputatie van de stad kunnen herstellen. Hoe kunnen we allen tezamen onze krachten verenigen om de machine weer op gang te krijgen? We hebben de metro en de handelscentra natuur

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication