INTERNATIONAAL ENTERPRISE EUROPE NETWORK Horizon 2020: steun voor innoverende KMO’s De gemeenschap van de Europese KMO’s stond met enig ongeduld te wachten op het vervolg van het zevende KPOO (kaderprogramma onderzoek en ontwikkeling voor innovatie). Deze belangstelling kwam duidelijk tot uiting met een vloedgolf van voorstellen, al meteen bij de eerste streefdatum in 2014. Twee jaar na de start komen wij – met de hulp van de adviseurs van Enterprise Europe Brussels – terug op de hoofdelementen van het KMO-Instrument. W nomie1 elk doel streeft dit KMO-Instrument na? De kleine en middelgrote ondernemingen vormen namelijk de voornaamste drijfkracht van de Europese eco: ze vertegenwoordigen 99% van alle ondernemingen in de EU. Tijdens de afgelopen vijf jaar creëerden ze 85% van de nieuwe banen en leverden ze twee derde van de totale werkgelegenheid in de privésector. De Europese Commissie beschouwt de KMO’s en het ondernemerschap als vitaal voor de economische groei, de innovatie, de creatie van werkgelegenheid en de sociale integratie in de EU. Deze ondernemingen zijn bovendien niet weg te denken uit de Europese onderzoeks- en innovatieprojecten. Rekening houdend met dit potentieel wenste de Commissie een financieringsschema te ontwikkelen dat aan KMO’s zou worden voorbehouden, met focus op de groei. De groei bevorderen Groei gaat gepaard met strategische ontwikkeling. Vandaar het sleutelelement in het design van dit Europees financieringsschema. De Europese Commissie en het agentschap belast met de uitvoering en het beheer van de contracten met de begunstigden van dit type financiering spreken hierover duidelijke taal: het is met dit schema niet meer de bedoeling om een conventioneel onderzoeks- en ontwikkelingsproject op gang te brengen, zoals met het 7de KPOO. KMO’s die nog op die manier werken of die de verschillende aanpak van het KMO-Instrument niet inzien, zijn helaas verkeerd bezig. Het KMO-Instrument helpt kleine ondernemingen met een aanzienlijk groeipotentieel bij de ontwikkeling van innoverende ideeën voor producten, diensten of processen die klaar staan om de concurrentie op de wereldmarkt uit te dagen. De klemtoon ligt dus op een product of dienst die geen lange jaren aan onderzoek vereist (er wordt een TRL 62 gevraagd), mét dito business plan. Dit vergt uiteraard dat een zeer goede kennis en beheer van de doelmarkt worden bewezen en dat een overtuigend afzetplan wordt voorgelegd. De Commissie heeft dus belangstelling voor ondernemingen waarvan de ontwikkelingsstrategie gepaard gaat met een baanbrekende innovatie en/of de mogelijkheid om de bestaande markten te verstoren. Hiermee staan we dus mijlen ver van de klassieke R&DI projecten. 1 http://ec.europa.eu/growth/smes/index_en.ht 2 Technologische maturiteit, zie https://en.wikipedia.org/wiki/Technology_readiness_level BECI - Brussel metropool - februari 2016 11 De projectvoorstellen ondergaan een diepgaande evaluatie. Vier onafhankelijke deskundigen onderzoeken het voorstel onder verschillende invalshoeken: de technologie uiteraard, maar ook de marktkennis, het commercialisatieplan en het financiële luik. Elke beoordelaar neemt drie criteria in overweging: de impact, de uitmuntendheid en de uitvoering van het project. Wij bespreken deze criteria hier niet verder in detail (contacteer hiervoor de adviseurs van Enterprise Europe Brussels). Vergeet echter niet dat het projectvoorstel een goed evenwicht tussen deze drie dimensies moet vertonen en dat alle aspecten van de evaluatiecriteria in het voorstel aan bod moeten komen. Technische uitmuntendheid zal bijvoorbeeld weinig opbrengen als u niet kunt aantonen dat uw project inkomsten zal genereren en voor nieuwe banen zal zorgen. Vergeet ook niet uitleg te geven over de marktvoorwaarden, de evolutie van de concurrentie, de intellectuele eigendomsrechten, het team en de vaardigheden die achter het project staan, en de manier waarop u de commercialisatie opvat – met inbegrip van de rol van de investeerders. Wij verzoeken u contact op te nemen met de adviseurs van Enterprise Europe Brussels als u verdere informatie wenst over de drie fases van het KMO-Instrument, de volgende streefdata en het type begeleiding waar uw KMO recht op heeft. ● Info : www.brusselsnetwork.be © Thinkstock
14 Online Touch Home