57

BRUSSELSLIFE BRUSSELAAR VAN DE MAAND Tom Frantzen, beeldhouwer in brons en een ‘echte brusseleir’ Zijn standbeelden zijn echte bakens in de hoofdstad geworden. Maar iedereen mag dan wel vertrouwd zijn met zijn werk, de man achter de beeldhouwwerken blijft voor vele Brusselaars nog een illustere onbekende. Tom Frantzen werd geboren in Laken en ging naar school in Oudergem, maar is toch een ‘echt brusseleir’… Na zijn studies aan de Ecole Nationale d’Architecture et des Arts Visuels de la Cambre volgde de beeldhouwer een stage bij een gieter in Italië. Daarna startte hij zijn eigen gieterij, waar hij tot 1990 zijn beelden goot. Nu houdt hij zich niet meer bezig met gieten. In zijn atelier wijdt hij zich nog uitsluitend aan mouleerwerk, ciseleren en aan de afwerking van zijn werken. Het Zinneke, Madame Chapeau, de Vaartkapoen: drie emblematische Brusselse standbeelden van de hand van een en dezelfde man, Tom Frantzen. De Vaartkapoen, het Zinneke en Madame Chapeau De Vaartkapoen is het eerste werk van Tom Frantzen dat in het Brusselse straatbeeld opdook. Hij maakte het in het kader van een wedstrijd, die hij won, en het beeld kreeg in 1992 een plaatsje op het Saincteletteplein. Daar staat de politieagent nu al ruim twintig jaar, bevroren in zijn val, veroorzaakt door de schalkse ‘vaartkapoen’ . Omdat de originaliteit van dit eerste succes in de smaak viel, besloot het buurtcomité van de wijk rond de Kartuizerstraat het bekende ‘Zinneke’ te bestellen bij de kunstenaar en de geschiedenis van Brussel WIST U DIT? De koudste dag in de Wist u dit? Het is ondertussen al twee eeuwen geleden dat de mensen bibberden in de ergste kou die ooit in Brussel heerste. Die dag nam het kwik een duizelingwekkende duik onder het vriespunt. Laten we terugkeren in de tijd… Op 25 januari 1881 zagen de Brusselaars blauw van de kou. Een koudegolf teisterde de hoofdstad en de temperatuur zakte tot - 20 graden. Socialistische Mutualiteit vroeg hem het stukje stoep dat hen toebehoort nieuw leven in te blazen met ‘Madame Chapeau’. Camouflage in het stadslandschap… Tom Frantzen gaat altijd op dezelfde manier te werk: “Mijn beeldhouwwerken versmelten met het stadslandschap. Ik probeer een confrontatie met mijn werken aan te gaan door bestaande elementen te gebruiken. Je kunt er langs lopen zonder ze op te merken.” De subtiliteit van de kunstenaar ligt in de integratie van het beeldhouwwerk in de omgeving en zijn interactie hiermee (een paaltje, de uitlaat van een regenpijp, een straathoek). Die beeldhouwwerken hebben een precies doel: “ze brengen de Brusselse humor over. Die wordt bereikbaar door het beeld en wordt zo universeel, zodat iedereen hem begrijpt”. Breugel in de Marollen Sinds november dit jaar siert een nieuw beeldhouwwerk van Tom Frantzen de straten van de hoofdstad. Op de Kapellemarkt is nu Breugel te zien terwijl hij de wijk waarin hij opgroeide in de 16e eeuw schildert. Zijn doek is doorzichtig en vormt als het ware een tableau vivant waarin de moderne bewoners van de Marollen de hoofdrol spelen… Olivia Regout Maar we moeten niet zo ver in de tijd teruggaan. De Brusselaars herinneren zich de winter van 1987 ook nog levendig… Thierry, sluiswachter in de haven van Brussel, vertelt: “Het was koud, heel koud. Er dreven ijsschotsen op het kanaal. Om geen enkel risico te nemen, stuurden we eerst de grootste boten het water op. Die fungeerden als het ware als ijsbrekers”. Aan het einde van de 19e en het begin van de 20e eeuw schaatsten de Brusselaars op het meer van het Terkamerenbos. In de trams hingen affiches op die schaatsamateurs bij vriesweer berichtten: “Er wordt geschaatst in het Terkamerenbos”. Frédéric Solvel BECI - Brussel metropool - januari 2016 55 © photo : Sofei Vandenaemet

58 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication