48

DYNAMIEK Smart mobility, voor intelligente steden E en wereldtrend: vandaag woont meer dan de helft van de bevolking op de aardbol in of nabij de steden. In de Europese Unie benaderen we zelfs een ratio van 70%. En in eigen land zitten we aan 98%, bijna een record. Deze cijfers blijven toenemen, ook in België, waar wij tegen 2030 12 miljoen inwoners verwachten. Precies daarom bestuderen specialisten uit allerlei sectoren in alle uithoeken van de wereld manieren om steden beter te laten functioneren. Vandaar de opkomst van het begrip smart city, de ‘intelligente’ stad. ‘Smart city’ verwijst naar een concept aan het kruispunt van alle factoren die de stad dragen en sturen: de economie, het milieu, de menselijke dimensie, de institutionele aspecten, de sociale eigenheden en de technologie. De intelligente stad tracht op middellange of zelfs lange termijn na te denken over de manier om al deze gegevens te optimaliseren, met behoud van een gezond beleid en een duurzame ontwikkeling. Nu de natuurlijke hulpbronnen zeldzamer worden, dienen de steden meer dan ooit hun ontwikkeling te voeden met hun aantrekkingskracht en een sterkere toeristische activiteit. Dit wordt een ware revolutie! Regus: een nieuwe manier van werken Tegelijk is het concept van smart mobility in volle opkomst, met de bedoeling om de vervoermiddelen in de stad optimaal in te zetten. Uiteraard zorgt een efficiënter vervoer voor tijdswinst, lagere kosten en bijgevolg ook een lagere CO2 uitstoot. Dit gaat gepaard met een heropleving van de lokale economie. De verhuring van coworking ruimtes ontwikkelt zich bijvoorbeeld pijlsnel. Hiervan getuigt de activiteit van Regus, een onderneming die tracht om het even welke arbeidskracht productief te houden tijdens zijn verplaatsingen, waar dan ook. Regus biedt onder meer privé kantoren en zakelijke salons aan. Momenteel ontstaan er talrijke partnerschappen tussen die soort inrichtingen en de stations. Regus biedt namelijk ruimtes die speciaal voor het werk zijn ontworpen en met alle nodige voorzieningen zijn uitgerust. Dit is al het geval in meerdere grote Belgische steden. “Wij lanceren, vaak in de nabijheid van stations, de creatie van een derde werkomgeving, naast het kantoor en thuis”, vertelt William Willems, directeur generaal van Regus België. “In zulke ruimtes beschikt u over landschapkantoren, privébureaus of salons, maar ook over hogesnelheid-wi-fi, frisdranken, koffie, lunches en een hele waaier diensten, volgens de vraag.” De formule richt zich niet uitsluitend tot arbeidskrachten: “Wij verwelkomen eveneens talrijke studenten en mensen die op zoek zijn naar een rustige omgeving. Het is voornamelijk de bedoeling de gedeelde werkruimte te democratiseren. Dit is in België een nog vrij jong concept.” Aangename nevenwerkingen zijn het vermijden van overvolle treinen tijdens de piekuren en het leggen van nieuwe contacten. 46 BECI - Brussel metropool - januari 2016 De steden zien talrijke uitdagingen op hen afkomen en bekijken welk veranderingsproces ze zouden moeten doorstaan om hieraan het hoofd te bieden. Hoe dan ook, de bedrijfswereld wordt hier rechtstreeks bij betrokken. David Hainaut William Willems (Regus) Regus focust niet alleen op stations, maar ook op luchthavens en tankstations langs de autosnelwegen. Het werd namelijk bewezen dat werknemers in dergelijke strategische plaatsen de tijdens verplaatsingen onvermijdelijke wachttijden maximaal rentabiliseren. Op die manier dekken medewerkers een ruimer geografisch gebied en treden ze op als ambassadeurs van hun onderneming. Dit alles is zeer bevorderlijk voor de productiviteit! Take Eat Easy, de ‘Uber’ van de leveringen Een ander voorbeeld, op het raakpunt van mobiliteit en catering, is Take Eat Easy. Deze jonge Brusselse onderneming legt de link tussen kwaliteitsvolle restaurants, zelfstandige koeriersdiensten per fiets en klanten die thuis of op het kantoor een maaltijd willen laten leveren. Medeoprichter Adrien Roose licht toe: “Heel snel zijn wij een soort ‘Uber’ van de levering geworden, zeker wat betreft de revolutionaire mobiliteitsformules in stedelijke omgevingen. Om verkeersoverlast en de hiermee gepaard gaande laattijdige leveringen te vermijden, hebben wij heel vroeg een beroep gedaan op vrienden die een bedrijfje van koerierdiensten per fiets hebben opgericht. Wij kwamen al gauw tot de conclusie dat deze aanpak efficiënter was, ook in Brussel, een nogal heuvelachtige stad vergeleken met andere waar wij ook actief zijn.” Naast de toegang tot kwaliteitsvolle inrichtingen, onderscheidt de methode zich door haar bijzonder moderne aanpak. “Wij ontwikkelden een geheel van algoritmen en automatiseringsmechanismen voor de verzendingen, met behulp van smartphones en geolokalisering. Op die manier kunnen wij onze productievolumes gemakkelijk opdrijven.” De formu

49 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication