44

FOCUS Tijdens de eerste negen maand van zijn bestaan ontmoette de Hub al tientallen potentiële overdragers. Dit is tegelijk veel en bitter weinig, vergeleken met het aantal ondernemingen dat binnen de 10 jaar aan overdracht toe is. “Dat klopt”, beaamt Erick Thiry, “maar in feite is dit nogal logisch. Enerzijds zijn bedrijfsleiders die de overdracht van hun onderneming overwegen, nogal terughoudend om dit openbaar aan te kondigen. Ze oordelen dat een dergelijke bekendmaking de klanten, het personeel en de leveranciers kan verontrusten. Anderzijds stond het merendeel van die mensen nog nooit bij die vraag stil.” Een honderdtal kandidaat-overnemers Over te dragen ondernemingen onderhouden de nodige discretie, terwijl kandidaat-overnemers gemakkelijker hun doelstellingen bekendmaken. Meer dan een honderdtal heeft de Hub al gecontacteerd. “Meestal zijn die echter op zoek naar een witte raaf”, stelt Erick Thiry vast. “Wij herhalen vaak dat ‘over te nemen ondernemingen niet te koop staan’. In andere bewoordingen: ondernemingen genoeg, maar gezonde ondernemingen met werkelijke groei-uitzichten blijven te dun gezaaid. Onze taak binnen de Hub bestaat erin over te dragen ondernemingen in witte raven om te toveren.” Tijdens de overdracht krijgt de kandidaat overnemer ook alle aandacht van de deskundigen binnen de Hub. Het succes van de overdracht hangt namelijk af van de troeven van de overnemer en van een grondig inzicht in de activiteit van het bedrijf dat hij wenst over te nemen. “Als u niets afweet van de grafische sector, is het misschien niet aangewezen u in een dergelijke activiteit te lanceren”, vindt Erick Thiry. “En de financieel directeur van een grote onderneming beschikt niet noodzakelijk over de nodige vaardigheden om de omzet in een KMO op te krikken.” De grote meerderheid van de potentiële overnemers zijn mannen tussen 50 en 55. Meestal hebben ze belangrijke functies bekleed in grote ondernemingen, die ze nadien met een flink bedrag op zak hebben verlaten. Anderen hebben geërfd. Ze beschikken dus over een bedrag dat ze kunnen investeren, ook omdat hun huis meestal is afbetaald. Ze hebben twee mogelijkheden: een bedrijf oprichten of er een overnemen. De oprichting van een nieuwe onderneming vergt veel energie en er moet van nul worden gestart. In het geval van een overname bestaat er al een knowhow, een markt, een cliënteel en inkomsten. Jongere profielen gaan meestal voor starters. Normaal: de lancering van een nieuwe activiteit 42 BECI - Brussel metropool - januari 2016 vereist minder startkapitaal. De Transmission Hub onderzocht dit essentieel vraagstuk en evalueerde de financiële mogelijkheden van zijn honderdtal kandidaat-overnemers op nagenoeg 100 miljoen euro. De eigen middelen per overnemer schommelen tussen 400 en 450.000 euro. Erick Thiry, de coördinator van de Transmission Hub. 250 miljoen euro gemobiliseerd Dankzij het hefboomeffect van krediet uit banken en cofinanciering-instellingen, zowel privé als overheid, wordt 250 miljoen euro gemobiliseerd. De nodige middelen zijn dus voorhanden. Over te nemen ondernemingen staan niet te koop: er zijn ondernemingen genoeg, maar gezonde ondernemingen met werkelijke groei-uitzichten blijven te dun gezaaid Erick Thiry Dit is goed nieuws voor de overnemers, maar ook voor de overdragers, die soms financiële steun verlenen aan de overnemer. “Steeds vaker lenen de overdragers een deel van de overnameprijs aan de overnemers”, merkt Erick Thiry. “Een dergelijke formule functioneert redelijk vlot voor zover beide partijen goed overeenkomen. In een overdracht hebben de partijen trouwens alle baat bij een goede verstandhouding om de overdracht zo vlot mogelijk te laten verlopen. Uiteindelijk is dit zeer positief voor de overnemer die twee of drie jaar lang de deskundigheid van de overdrager kan inroepen. En de overdrager vermijdt op die manier een brutale breuk, een van de redenen waarom bedrijfsleiders vaak voor een overdracht terugdeinzen. Het is ook van belang dat de overdrager een project heeft voor nadien, om niet plots inactief te worden. Een overdracht is een belangrijke stap in het leven van een onderneming. Een stap, maar geen eindstreep.” ● Info: Erick Thiry ; eth@beci.be - 02 643 78 36

45 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication