TOPIC BEDRIJVEN DIE HIER THUIS HOREN Ageas groeit dankzij Aziatische markt De internationale verzekeringsgroep Ageas staat in de Europese Top 20 van zijn sector. De maatschappij verdeelt haar activiteiten over vier regio’s: België, het Verenigd Koninkrijk, continentaal Europa en Azië. Dochterondernemingen van Ageas staan hier integraal voor in, in partnerschap met toonaangevende financiële instellingen en befaamde verdelers. Gaëlle Hoogsteyn I n België geldt Ageas, via AG Insurance, als de marktleider in individuele levensverzekeringen en employee benefits, en als een vooraanstaande speler in niet-levensverzekeringen. Ageas stelt meer dan 13.000 mensen tewerk in de geconsolideerde entiteiten en meer dan 30.000 in niet-geconsolideerde partnerschappen. In 2014 realiseerde de groep een jaarincasso van nagenoeg 26 miljard euro. Als CEO van de groep schetst Bart De Smet voor ons een eerste balans van het jaar 2015: “Aan de hand van de eerste drie kwartalen mogen we stellen dat 2015 een goed jaar is voor Ageas. De omzet van de groep stijgt, voornamelijk dankzij onze aanwezigheid in Azië. De operationele marges evolueren positief en wij zijn erin geslaagd onze activiteitenportefeuille aan te vullen met landen als Vietnam en de Filippijnen, met de versterking van onze aanwezigheid in Portugal en met de verkoop van een activiteit in Hongkong. De beurswaarde van Ageas is sinds het begin van het jaar met 40% gestegen.” Bart De Smet dankt dit succes voornamelijk aan de Aziatische markt: “Een veelbelovende groei-aandrijver”. Ageas vestigt zich in dichtbevolkte landen waar de inkomsten stijgen en waar verzekeringen nog nauwelijks aanwezig zijn: “In de Filippijnen bedraagt de marktpenetratie van de verzekeraars amper 1%. Deze markt biedt dus aanzienlijke uitzichten. Verder hechten wij veel belang aan de lokale eigenheid van onze activiteiten. De verzekeringsberoepen moeten zich echt in de plaatselijke gemeenschappen verankeren. Er bestaan grote verschillen van land tot land, al was het maar op juridisch, praktisch of cultureel vlak. Wij vertrouwen dus veel verantwoordelijkheden aan onze lokale entiteiten toe. Wij organiseren regelmatig plaatselijke tevredenheidsenquêtes en hebben ons ertoe verbonden steeds meer belang te hechten aan de resultaten hiervan.” Bart De Smet Ambition 2018 In september presenteerde Ageas een nieuw driejarig strategisch plan onder de naam ‘Ambition 2018’. Het plan steunt op drie grote pijlers, die de CEO voor ons toelicht: “Ten eerste: de keuzes die wij hebben gemaakt. In het verleden hebben wij een aantal opties genomen, die ondertussen niet fundamenteel zijn veranderd. Er werd wel hier en daar wat bijgestuurd, zoals de beslissing om voortaan ‘omni-channel’ te werken en niet langer ‘multi-channel’. Wij zullen partnerschappen aangaan met technologische distributeurs. Wij verbinden ons ertoe dichterbij de consument te staan en naast B2B, ook in B2C-mode te werken. Wij gaan ‘smart synergies’ ontwikkelen om de ‘best practices’ te bepalen in de 13 landen waar wij gevestigd zijn en daar lering uit trekken. De tweede pijler betreft onze waarden. Wij bevestigen waarden als inzet, passie en respect voor de lokale eigenheden. De derde pijler heeft te maken met de financiële uitdagingen. Wij hebben een aantal doelstellingen uitgestippeld, zoals 11 tot 13% inkomen op eigen vermogen, een solvabiliteitsratio van 175% en een dividendenbeleid waarmee wij 40 tot 50% van onze winst aan de aandeelhouders uitdelen. Wij wensen aan al onze stakeholders een toegevoegde waarde te bieden: inkomsten voor onze aandeelhouders, aantrekkelijke aanbiedingen voor onze cliënten en partners, en een aangename en stimulerende werkomgeving voor ons personeel.” Bart De Smet zelf stond op de lijst van de genomineerden voor de ‘Manager van het Jaar’, een prijs waarvan de winnaar gekend zal zijn wanneer dit artikel verschijnt. “Ik voel me natuurlijk zeer geflatteerd”, geeft de CEO toe, “maar de verdienste komt het ganse team van Ageas toe. Deze wedstrijd houdt rekening met de weg die de onderneming tijdens het afgelopen jaar heeft afgelegd. De vooruitgang die wij hebben geboekt, is het resultaat van teamwerk. Als Ageas dit vandaag allemaal heeft verwezenlijkt, dan danken wij dit aan de moedige, gemotiveerde en ambitieuze medewerkers die ons terzijde staan.” ● BECI - Brussel metropool - januari 2016 33
36 Online Touch Home