3

WOORD VOORAF Meer fun in Brussel in 2016? Enkele weken na de afschuwelijke terreuraanslagen in Parijs en hun Brusselse gevolgen – zes dagen onder niveau vier van de terreurdreiging en pantsers op de Grote Markt – beginnen we inzicht te krijgen in de bijkomende schade aan de economie en het imago van onze hoofdstad. Naast de geannuleerde reservaties, de uitgestelde evenementen en de handelszaken waarvan de klanten op de vlucht sloegen (ze komen terug, gelukkig maar) heeft de terreurdreiging vooral aangetoond hoe kwetsbaar het imago van Brussel wel is. Brussel is wereldwijd befaamd, maar dat is gedeeltelijk aan een misverstand te danken. Wat de mensen van vandaag afweten van onze stad, is dat ze een internationaal forum is, een diplomatisch kruispunt en ook de plaats waar beslissingen worden genomen. “De staatshoofden kwamen in Brussel samen.” Of: “Brussel besliste dat …” Op zich is daar niets verkeerds aan, natuurlijk, maar het blijft een nogal saaie reputatie. Voor het overige heeft de faam van Brussel vooral te maken met het Atomium, de Grote Markt en Manneken-Pis. Enne, ja, ook bier en chocolade … Thierry Willemarck, Voorzitter van BECI Misschien net niet voldoende om van Brussel ‘the place to be’ te maken. U weet wel: een stad waar de bezoeker graag blijft hangen, waar buitenlanders dolgraag zouden komen studeren, zich vestigen of carrière maken … Wel, dit is eerder iets voor Londen, New York of Parijs. Brussel kan de vergelijking met zulke world cities natuurlijk niet aan. Wij vergelijken ons eerder met Amsterdam, Barcelona of Wenen, die trouwens in de wereldrangschikkingen vaak beter scoren wat het aantrekkingsvermogen of de reputatie aangaat. Wij scoren zeer goed als zakelijke stad, maar echt sexy is dit nu ook weer niet. De uitleg? Deze steden, die ook onze concurrenten zijn in het aantrekken van talenten en investeringen, hebben al geruime tijd een positieve, levendige en boeiende reputatie. ‘Fun’, daar gaat het om, eenvoudigweg. ‘Brussel’ als merk geldt als een buitengewone economische troef. Dit is bewezen en moet dus tegen elke terreurdreiging worden beschermd. De reputatie van onze stad lijdt echter aan overdreven bescheidenheid en kan niet uitsluitend voortvloeien uit de dynamiek van het zakenleven en de hier gevestigde instellingen. Ook andere elementen dragen bij tot de aantrekkingskracht van onze stad: de levensstandaard, het hoogstaande culturele aanbod, noem maar op. Brussel moet ook gelijk staan met ‘fun’. Alle drijvende krachten van onze stad moeten hieraan samenwerken. Onze bijdrage hiertoe is het partnerschap dat wij in dit magazine aankondigen met de website BrusselsLife.be, waar onze lezers andere Brusselse geneugten zullen ontdekken. Geniet ervan! BECI - Brussel metropool - januari 2016 1

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication