TOPIC BEDRIJVEN DIE HIER THUIS HOREN De groene omslag van de papierproducent Een papierproducent die het in deze digitale tijden goed doet? Sappi toont dat het kan, dankzij een gezonde kostenstructuur en een strategie van differentiatie. Peter Van Dyck N ee, Sappi is niet aan de krimp van de grafische sector kunnen ontsnappen. En ja, het bedrijf heeft de voorbije jaren enkele herstructureringen doorgevoerd. Maar er zijn ook positieve geluiden. “Direct mail blijft het bijvoorbeeld goed doen”, zegt Berry Wiersum, CEO van Sappi Europe. “De effectiviteit van reclame op papier is veel groter dan die op het internet. Tijdschriften hebben het nog altijd moeilijk, maar ik heb er goede hoop op dat we ook daar een nieuw evenwicht zullen vinden. Wat niet onbelangrijk is, want een derde van de omzet van onze grafische poot situeert zich in de tijdschriftenwereld. Je kunt in de grafische sector nog altijd winst maken, als je een goede marktstrategie en een gezonde kostenstructuur hebt.” Naast die grafische poot heeft Sappi nog een afdeling ‘specialiteiten’ (verpakkingen) die nu al goed is voor 10 procent van de business van het bedrijf, maar – in tegenstelling tot de grafische tegenhanger – wél nog een serieuze groeimarge heeft. Om de capaciteit op dit vlak te verdubbelen, bouwde Sappi een grote machine, voorheen bestemd voor grafisch werk, in zijn fabriek in het Duitse Alfeld helemaal om. Met name de leveringen van licht papier voor de verpakking van voedingsproducten zoals soep en yoghurt gaan in stijgende lijn. Om tegemoet te komen aan de strenge hygiënische vereisten in de voedingssector investeerde Sappi in barrièretechnologie, wat resulteerde in het product Algro Guard. Berry Wiersum: “De barrières die we in de verpakking hebben ingebouwd vermijden dat schadelijke minerale olie in het voedingsproduct terecht kan komen.” Partner van Europa Sappi, van origine Zuid-Afrikaans, is een wereldwijd concern. Dat de Europese hoofdzetel in Brussel is gevestigd, vindt Berry Wiersum niet meer dan logisch. Omwille van het multinationale karakter van het (management)team en omwille van de korte communicatielijnen met de Europese instellingen. Dit laatste is zeer belangrijk in het licht van de publiek-private samenwerking (PPS) omtrent alternatieve energie die het Biobased Industries Consortium, waartoe Sappi behoort, heeft opgezet met de Europese Commissie. Berry Wiersum zit van bij de start van het project mee in de cockpit. 26 BECI - Brussel metropool - januari 2016 Een historicus aan het roer Berry Wiersum, afkomstig uit Den Haag, noemt zichzelf een atypische CEO. De Nederlander haalde in Schotland een diploma geschiedenis. “Andere CEO’s zijn techneuten. Het voordeel is dat ik niet in de maat wordt gedwongen door de regels van de techniek. Ik kan met rare ideeën komen waar anderen niet aan denken en die soms wel ergens toe leiden. Geschiedenis is ook interessant. Als je naar het verleden kijkt, dan zie je dat de huidige economische situatie veel gelijkenissen vertoont met de crisis in de jaren 20 en 30. Telkens we de maatregelen om de economie te stimuleren hebben afgebouwd, betalen we dat cash.” Wiersum vervoegde Sappi in 2007 en introduceerde vrij snel vier bedrijfswaarden (integriteit, moed, samenwerking en snelheid). Omdat hij inzag dat grote veranderingen in het verschiet lagen, wou hij een solide basis om de juiste beslissingen voor de toekomst te nemen. Dit jaar werd de waarde ‘samenwerking’ vervangen door ‘smart decisions’. Berry Wiersum heeft in het verleden in tal van Europese steden gewoond en gewerkt, maar zegt zich in Brussel heel erg thuis te voelen. Doel van de PPS is de Europese industrie minder afhankelijk te maken van olie. Er wordt onder meer onderzocht of er nieuwe producten kunnen ontwikkeld worden op basis van afvalstoffen of biomassa. Zo ontstond een radicaal nieuwe technologie met drastisch verlaagde emissies om van hout pulp te maken. Het project werkt bovendien aan een technologie die met beduidend minder energieverbruik papier kan drogen. Berry Wiersum De CEO van Sappi bekent dat er een grote omslag bezig is. Werd de papierindustrie in zijn geheel vroeger aanzien als een milieuonvriendelijke ‘bomenomhakker’, vandaag trekt Sappi ondubbelzinnig de kaart van de duurzaamheid. “Er is lange tijd een strijd geweest tussen milieuactivisten en onze industrie, maar intussen kunnen we aantonen dat we de bossen hebben doen toenemen en dat we die gezond houden.” ● R.T.
29 Online Touch Home