20

INTERNATIONAAL Geen excuus meer om niet te exporteren! ENTERPRISE EUROPE NETWORK Een Europese studie beweert dat slechts 13% van de in de EU gevestigde KMO’s ook op buitenlandse markten actief is. Spijtig, want in de vijf komende jaren zal 90% van de wereldwijde economische groei buiten de EU plaatsvinden. Op deze externe markten zouden de opkomende landen tegen 2030 60% van het BBP in de wereld voor hun rekening nemen. Bent u daarmee nog steeds niet overtuigd van de behoefte aan export? Dan helpen Europese programma’s u een eind verder! Emmanuel Robert I s het voor een KMO te ingewikkeld om de Europese grenzen te overschrijden? Er moet natuurlijk informatie worden ingewonnen. Markten bestuderen, contacten leggen, toelichting vragen over reglementeringen, vergunningen, belastingen, voorkeurtarieven, niet tarifaire hindernissen of de rechten op intellectueel eigendom … Allemaal een berg werk, waarvoor talrijke bedrijfsleiders terugdeinzen. Desondanks wordt export – vooral naar verre oorden – een noodzaak. Laten we de waarheid onder ogen zien: in de komende jaren zal de groei zich buiten de grenzen van de Europese Unie concentreren. Kijk nog even naar de drie percentages in de aanhef van dit artikel … De EU is bezorgd om de internationale concurrentiekracht van zijn KMO’s en ontwikkelde doorheen de jaren talrijke hulpmiddelen en programma’s om deze bedrijven te helpen de uitdagingen van export aan te gaan. Het Enterprise Europe Network (EEN), dat vandaag in 63 landen actief is, is hiervan tegelijk het voorbeeld en het toegangspunt. BECI - Kamer van Koophandel vormt in partnerschap met Impulse de Brusselse poot van EEN. Gratis online tools Laten we eerst herinneren aan de Partnership Opportunities Database – een van de grootste databases van commerciële gegevens ter wereld, met meer dan 20.000 profielen – naast talrijke internationale ‘matchmaking’ evenementen en economische missies (‘Missions for Growth’). Allemaal wel bekende hulpmiddelen voor onze lezers. De ‘Business Cooperation Centres’ genieten misschien minder bekendheid. Ze werden in samenwerking met Eurochambres ontwikkeld om als EEN contactpunten te dienen in meerdere landen buiten de EU. Ze informeren Europese ondernemingen over regionale markten, identificeren potentiële partners en organiseren ontmoetingen. Voorbeelden zijn EBTC (op de cleantech-markt in India), EABC (Thailand), EIBN (Indonesië) … Verder steunt de Europese Commissie verscheidene helpdesks rond intellectuele eigendomsrechten (de bescherming van merken en octrooien) in Zuid Oost Azië, China en Latijns-Amerika. Helpdesks, zoals het EU SME Centre China, vergemakkelijken de toegang tot lokale markten. De Europese Commissie financiert bovendien het programma ELAN, 18 BECI - Brussel metropool - januari 2016 dat zich toespitst op de overdracht van kennis en technologieën naar Latijns-Amerika. Een ander zeer nuttig maar te weinig bekend Europees hulpmiddel is de Market Access Database (MADB), die online informatie biedt over exportmarkten: de toegepaste douanetarieven, de importformaliteiten en -documentatie, commerciële statistieken enz. De MADB biedt bovendien een klachtenregister waar uitvoerders en investeerders van de EU hun beklag kunnen maken over handelsbelemmeringen. In omgekeerde richting heeft de EU een helpdesk ingericht voor Europese invoerders en niet Europese uitvoerders (de EU Export Helpdesk, waarvan de benaming waarschijnlijk een kwestie van standpunt is). Het is een informatiebron over invoervoorwaarden in de EU, douanetarieven, tariefverminderingen en, eens te meer, handelsgegevens en –statistieken. De meeste van deze specifiek voor KMO’s ontwikkelde tools zijn online toegankelijk en gratis. Hierover zei Martin Pilser (DG Handel, Europese Commissie): “KMO’s hebben geen excuus meer om niet te exporteren!” ● Meer weten: Market access database: http://madb.europa.eu EU Export Helpdesk: http://exporthelp.europa.eu Partnership Opportunities Database en kalender van de EEN-evenementen: www.brusselsnetwork.be Info: Jean-Philippe Mergen, 02 210 01 77 – jpm@beci.be

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication