18

THINK TANK DE ‘STAATSHERVORMING’ FICHE Het sociaal overleg De overdracht van bevoegdheden en budgetten naar de Gewesten in het raam van de Zesde Staatshervorming heeft ook talrijke gevolgen voor de ondernemingen. Om u een beter inzicht te geven in deze materies publiceren wij een aantal praktische fiches die u elke maand in uw magazine kunt lezen. Vincent Delannoy In België verliep het sociaal overleg altijd op meerdere niveaus (federaal, gewesten, sectoren, ondernemingen), maar met de staatshervorming komt de gewestelijke dimensie sterker tot uiting. Een flink deel van de betrokken materies blijft natuurlijk federaal. Wij denken hier aan de regels in verband met het individueel en collectief arbeidsrecht (met inbegrip van welzijn op het werk), de regels van de sociale zekerheid, de organen voor sociaal overleg of bijvoorbeeld ook het loonbeleid, de index, de pensioenleeftijd … Zo zullen de sociale gesprekspartners binnen de welbekende ‘Groep van 10’ onder elkaar blijven onderhandelen om een tweejaarlijks interprofessioneel akkoord (IPA) te bereiken, dat in gans het land van kracht zal worden. Maar voor het overige zijn de verschuivingen eerder aanzienlijk. De arbeidsmarkt De talrijke aspecten die te maken hebben met de werkgelegenheid en de arbeidsmarkt werden geregionaliseerd. Denk maar aan de doelgroepen, de activering van werkzoekenden, de dienstencheques, de vormingsstelsels, het betaald educatief verlof enz. De patronale afgevaardigden hadden zich hierop voorbereid met de oprichting, in 2012, van het Interprofessioneel Werkgeversoverleg (IWO), waarin de federale vertegenwoordiging (VBO) evenals gewestelijke vertegenwoordigingsorganen (waaronder het Brusselse BECI) zetelen. Gezondheidszorg, welzijnszorg en gezinnen Op louter gewestelijk niveau beschikte Brussel al over overlegfora, namelijk de Economische en Sociale Raad voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (ESRBHG), het Brussels Economisch en Sociaal Overlegcomité (BESOC) en, voor communautaire aangelegenheden, het ‘uitgebreide’ BESOC. Al deze organen krijgen nu een belangrijkere rol toegekend en zullen worden betrokken bij de bespreking van nieuwe bevoegdheden in de gezondheidszorg, de welzijnszorg en de diensten aan de gezinnen (uitkeringen). Bovendien gaan deze domeinen nu met veel omvangrijker budgetten gepaard. Een voorbeeld? De Brusselse regering werkt momenteel aan de oprichting van een instelling van openbaar nut (ION), belast met het beheer van de gezondheidszorg, de bijstand aan personen en de kinderbijslag. Dit orgaan (Iriscare) geniet een paritair beheer door werkgevers en werknemers, met raadgevende stem van de verzekeringsinstellingen. Met deze overdracht van bevoegdheden valt in feite een enorme brok van het leven van de Brusselaars onder de verantwoordelijkheid van het gewestelijk sociaal overleg! Conclusie Met de zesde staatshervorming gaan de gewestelijke sociale gesprekspartners veel meer gemeenschappelijke beslissingen nemen en verantwoordelijkheden op zich nemen. Op het Brusselse niveau zullen ze ook deel uitmaken van een nieuwe ‘Groep van 6’, volgens het model van de federale ‘Groep van 10’. Wat op nationaal niveau van toepassing is, geldt ook op gewestelijke schaal: om hun belangen optimaal te beschermen, zullen deze sociale gesprekspartners met elkaar moeten leren omgaan. De confrontatie met louter gewestelijke uitdagingen zal een onvermijdelijke verzoening van standpunten afdwingen. 16 BECI - Brussel metropool - januari 2016 De mening van BECI • De zesde staatshervorming versterkt gevoelig de rol van BECI, als toonaangevende werkgeversorganisatie voor de ondernemingen die in Brussel actief zijn. • Om deze taak te vervullen, moet BECI (evenals de andere sociale gesprekspartners) worden erkend als een vooraanstaande en specifieke speler in de ontwikkeling, de verwezenlijking en de evaluatie van projecten. • BECI wenst een geïntegreerd beleid van de materies die naar Brussel werden overgeheveld, evenals een paritair beleid van de ION, om de eigenheid van deze materies te vrijwaren en te zorgen voor een optimale uitvoering ervan, dankzij een geconsolideerde budgettaire programmatie. • Te dien einde vraagt BECI de samenstelling van een globaal beleidscomité, met afgevaardigden van de Brusselse regering, werkgevers en werknemers. • BECI herhaalt de drievoudige doelstelling van zijn strategisch plan: van Brussel de rijkste regio in Europa maken (volgens het BBP per inwoner); de werkloosheidscijfers onder de 10% terugbrengen; en een gewest ontwikkelen dat hoog aangeschreven staat voor zijn mobiliteit, zijn veiligheid, zijn fiscaliteit, de kwaliteit van het leefmilieu en zijn sociale vrede. FICHE 14

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication