15

THINK TANK Johan Van den Driessche (N-VA): “De budgetten nemen steeds toe, maar we zien geen vooruitgang” Wat is de visie van de N-VA op de huidige Brusselse Gewestregering, meer dan een jaar na haar intrede? In het regeerakkoord staat letterlijk: ‘Meer nog dan voorheen staat Brussel voor een tweesprong’. En daar staan we nog steeds voor, want er zijn nog geen stappen voorwaarts gezet. Het beleid is te laks. Op het vlak van de werkloosheid bestaat er nu een sanctioneringsbevoegdheid, maar die wordt niet toegepast. Laten we erop toezien dat de jobs die er zijn, ingevuld raken. Is meertaligheid vereist? Verplicht werkzoekenden taallessen te volgen. Ook het veiligheidsbeleid is te laks. De regering wil niet te streng zijn of penaliserend optreden, maar soms helpt enkel afschrikking. Zouden de zes politiezones trouwens niet fusioneren om de veiligheid beter te coördineren? Kunnen we de managementstructuren niet bij elkaar brengen, in plaats van een nieuwe, overkoepelende structuur op te richten? Er moet trouwens dringend iets gebeuren met de vele structuren in dit gewest. Van de vijftig politieke instellingen in het Brusselse Gewest is er een derde dat werkt, een derde dat niet werkt en een derde dat tegenwerkt. En dat kost handenvol geld. Het financiële plaatje stoot u wel vaker tegen de borst? Het is prima dat de begroting in evenwicht is, maar daar heeft Brussel niet echt verdienste aan. De federale regering, de gemeenten en de andere gewesten moeten Van de vijftig politieke instellingen in het Brusselse Gewest is er een derde dat werkt, een derde dat niet werkt en een derde dat tegenwerkt. de broeksriem aanhalen, maar Brussel krijgt net meer dotaties. Het zit financieel comfortabel, waardoor er onvoldoende efficiëntie is en er onnodige kosten gedaan worden. De Citroëngarage is een architectonisch icoon, akkoord, maar het is niet geschikt om er een museum van te maken. En het Eurovoetbalstadion: moet het Gewest daar echt in tussenkomen? De kabinetten van de ministers zullen 17% meer kosten, dat is ongeveer 3 miljoen euro per jaar extra ... En nog een laatste voorbeeld: oud-ministers mogen vijf jaar lang twee mensen aanwerven. Dat afzwakken naar het Vlaamse model – één medewerker, twee jaar – bespaart tijdens één legislatuur vier miljoen euro. Er is veel te doen geweest rond de tax shift. Wat vindt u daarvan? Het is de bedoeling de stadsvlucht af te remmen en de middenstand hier te houden. Goed! Alleen merken we Johan Van den Driessche daar niet veel van in de praktijk. Er zijn meer inspanningen vereist: veiligheid en netheid verbeteren bijvoorbeeld. De budgetten nemen steeds toe, maar we zien geen vooruitgang. De voorgestelde maatregelen zijn onvoldoende en de tax shift is daar een voorbeeld van. De regering wil de woonbonus afschaffen en in ruil de registratierechten verlagen. Budgettair zal dat wel kloppen, maar tweeverdieners leveren dus meer in omdat zij nu beiden van de woonbonus genieten. Wie bouwt of een nieuwe woning koopt, heeft geen voordeel meer. Daarop wordt immers btw betaald, geen registratierechten. Ook wil men de personenbelasting verlagen en dat compenseren met een hogere onroerende voorheffing. De bedrijven die tewerkstelling creëren, zijn daar de dupe van. Wat is uw voorstel voor Brussel, vooral wat economie en bedrijven betreft? Belastingen die ondernemingen afremmen, afschaffen. Ik denk dan aan de belasting op personeel en die op drijfkracht, maar ook aan de pyloontaks die heel wat gemeenten heffen. Volgens de Zwitserse onderzoeksinstelling BAK Basel Economics bengelt Brussel nu al onderaan de Europese digitale ranking! Er zijn problemen met de dekkingsgraad in Brussel; laat telecombedrijven hun geld daarin investeren. Op opleidingsvlak is niet alleen taalkennis een probleem, mensen missen vaak ook noodzakelijke vaardigheden. Het Franstalige onderwijs moet daarom dringend werk maken van een betere kwaliteit. Dat kan bijvoorbeeld door gedetailleerde eindtermen op te stellen en de directeur meer te responsabiliseren, onder andere op het vlak van aanwervingen. Als laatste willen wij de luchthaven als bron van jobs behouden. Wel is er dringend nood aan een vliegwet om de dag- en nachtvluchten te regelen en zo komaf te maken met de onzekerheid. ● BECI - Brussel metropool - januari 2016 13

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication