6

SPEAKER’S HET POLITIEKE GEDOE BRUSSEL ANDERS MOBIEL De mobiliteit in Brussel haalde opnieuw de krantenkoppen, en niet alleen wegens de zoveelste verkeersopstopping. De Reyersviaduct, het verkeersarme stadscentrum en Uber zorgden alle drie voor hevige discussies. | Mateusz Kukulka Begin november kreeg de Diamant/ Reyerswijk in Brussel een nieuw gezicht. Na 45 jaar goede of betwiste diensten (een kwestie van standpunt) verdween de Reyersviaduct van het Schaarbeekse wegennet. Tot grote opluchting van de meeste buurtbewoners, voetgangers en fietsen. En tot grote ergernis van de automobilisten die sinds 2014 de werf proberen te doorkruisen. Hiermee verdwijnt een symbool van de voorrang die in de jaren 60 en 70 aan de auto werd gegeven. En nu beginnen sommigen zich vragen te stellen bij het Herrmann-Debrouxviaduct … Ook de aanleg van de voetgangerszone in hartje Brussel zorgt voor spanningen. De redenen zijn gedeeltelijk dezelfde. Onder leiding van burgemeester Yvan Mayeur heeft de gemeentelijke meerderheid de stadsruimte aan de zwakke weggebruikers willen teruggeven en op die manier de samenleving tussen de wagen en het stadscentrum na vele jaren een halt toegeroepen. Dit zorgde voor passionele uitspraken, bittere verwijten en anderzijds ook een ruime goedkeuring. De eerste werkelijke werkzaamheden zouden begin 2016 van start gaan en nog voor de zomer rond moeten zijn. Ondertussen staan ons waarschijnlijk nog een aantal vurige confrontaties tussen voor- en tegenstanders te wachten. In tegenstelling tot wat sommigen beweerden, kan het project nog worden aangepast. Het De Brouckèreplein is nog met één rijstrook toegankelijk vanuit de Emile Jacqmainlaan, maar daar komt verandering in, want binnenkort rijdt u het plein via de Adolphe Maxlaan binnen, met 40% meer parkeergelegenheid. Dit is 4 BECI - Brussel metropool - december 2015 firma stopte de UberPop dienst. Daar waren dan heel wat eindgebruikers veel minder mee opgetogen. Deze drie situaties hebben gemeen dat een deel van de bevolking naar nieuwigheid snakt. Meer ruimte voor voetgangers, fietsen en kinderwagens, minder luchtvervuiling en een betere mobiliteit, liefst met een tikkeltje nieuwe technologieën en wat vermaak. Ondertussen pronkt Brussel nog altijd bovenaan de rangschikking van de Europese steden met de zwaarste verkeersoverlast. Met de wagen naar het werk wordt een ware beproeving, maar het openbaar vervoer beantwoordt veelal ook niet aan de verwachtingen van de reizigers. Er wordt gesmeekt om parkeergelegenheid. De mobiliteitsproblemen overtuigen jonge echtparen zich in Waals- of Vlaams-Brabant te gaan vestigen. Hierdoor zijn ondernemingen hoe langer hoe meer geneigd hetzelfde te doen. zeker goed nieuws voor de uitbaters van het Hôtel Métropole, die het dossier van de voetgangerszone in september voor het gerecht brachten. Een eerste stap van de politici naar de handelaars toe. Uber zorgde ook voor enig oproer. Deze Amerikaanse multinationale brengt, via een app, particulieren met een wagen in contact met anderen zonder wagen. Meteen een rechtstreekse concurrentie voor onze taxi’s, en aan veel voordeliger tarieven. De sector kwam hiertegen hevig in opstand, zowel in Brussel als in andere Europese steden. Het gerecht gaf uiteindelijk gelijk aan de taxidiensten en de Californische In de komende jaren zullen onze beleidsmensen met zeer delicate evenwichten moeten goochelen. Hoe stel je iedereen tevreden wanneer de verzuchtingen totaal uiteenlopen? De Brusselse regering heeft tegen 2024 een nieuwe metrolijn aangekondigd. De stad Brussel had in zijn voetgangerszoneproject nieuwe parkings voorzien. Dit gebeurde trouwens ter hoogte van Tour & Taxis. Er komt schot in de zaak maar zal dit volstaan? We zouden al een stap verder staan als Brussel de NMBS kon overtuigen de werkzaamheden van het GEN verder te zetten, ten minste binnen Brussel zelf. Uitdagingen genoeg voor de Brusselse beleidsmensen. ● CORNER

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication