47

Dynamiek Een loket om het u gemakkelijk te maken Op nummer 500 van de Louizalaan, waar ook BECI is gevestigd, vindt u een ondernemingsloket waar u in één keer en op eenzelfde plaats nagenoeg al uw administratieve formaliteiten kunt verrichten. Een rondleiding. O ndernemingen en zelfstandigen hoeven nu al meer dan 10 jaar geen ‘register’ meer te openen bij de handelsrechtbank. De term is gebleven, maar het handelsregister werd in 2003 afgeschaft en vervangen door een eenvoudige registratie bij een ‘erkend ondernemingsloket’, dat de meeste administratieve stappen voor u kan zetten. Zo een loket vindt u ook bij BECI, naast de veelvuldige diensten die de Kamer van Koophandel aanbiedt. Het loket is voornamelijk bedoeld om bedrijfsoprichters en nieuwe zelfstandigen te verwelkomen. Aan de hand van hun documenten (identiteitskaart, vereiste diploma’s voor zelfstandigen, statuten voor vennootschappen), gaat het loket na of de kandidaat wel voldoet aan de voorwaarden voor de toegang tot het beheer en, desgevallend, het beroep. Het loket registreert de gegevens bij de KBO (de Kruispuntbank van Ondernemingen, die de gegevens van de onderneming en van de bedrijfszetel centraliseert) en activeert het ondernemingsnummer, dat noodzakelijk is om zich tijdens contacten met de administratie (o.a. RSZ en BTW) te identificeren. Dit alles in amper 45 minuutjes! Gegevens controleren is nooit overbodig! Het loket centraliseert en versnelt een heleboel formaliteiten die vroeger over verscheidene organen waren verspreid. Het loket kan echter nog veel meer aan. Zo bijvoorbeeld een controle van de gegevens van bestaande ondernemingen. “Het ondernemingsnummer staat in verband met heel wat informatie. Zo bijvoorbeeld het adres van de onderneming, de commerciële benaming, de naam van de bestuurders, de NACE codes die de aard van de activiteiten bepalen enz.”, aldus Erick Thiry, die verantwoordelijk is voor het ondernemingsloket van BECI. “Deze gegevens moeten echt actueel worden gehouden. Als dit niet gebeurt, kan de onderneming administratieve problemen ondergaan, o.a. bij de aanvraag van premies of subsidies – of zelfs sancties oplopen. Het gebeurt bijvoorbeeld vaak dat het ontslag van een bestuurder of de verhuizing van de bedrijfszetel niet wordt gemeld. Omdat de gevolgen pijnlijk kunnen zijn, is controle van de gegevens dus echt geen luxe!” Wijzigingen kunnen meestal onmiddellijk aan het loket worden verricht. Het actueel houden van gegevens reduceert niet alleen de risico’s: het kan ook voordelen inhouden. “Bepaalde verminderingen van de RSZ-bijdragen hangen af van de bedrijfszetel. Als het adres niet klopt, geniet u deze kortingen niet. Daarnaast kan het loket aan de hand van uw NACE codes de toegankelijkheid van nieuwe activiteiten Emmanuel Robert controleren. Een voorbeeld: het Koninklijk Besluit van 1.09.2007 wijzigde de voorwaarden voor toegang tot de beroepen in de bouwsector. Als u vóór dit KB al droge gipswanden installeerde, kunt u toegang genieten tot andere activiteiten zoals plafonnering, cementering en het leggen van dekvloeren. Aardig meegenomen, nietwaar?” Het loket is eveneens bevoegd voor het uitreiken van kaarten voor ambulante handel evenals beroepskaarten voor buitenlanders, die in Brussel veel worden gevraagd. Buitenlandse ondernemingen die zich in België vestigen, mogen zich ook tot het loket wenden om hun statuten te laten vertalen (dit geldt ook voor Waalse of Vlaamse ondernemingen die hun statuten in de andere taal van het Gewest moeten laten vertalen). Via het loket kunt u zich bovendien aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds of een ziekenfonds of bijvoorbeeld ook in contact treden met het FAVV, SABAM enz. Het ondernemingsloket werkt ten slotte samen met andere administratieve diensten van de Kamer van Koophandel, bijvoorbeeld voor KBO-uittreksels (die vereist zijn om deel te nemen aan openbare aanbestedingen), publicaties in het Staatsblad, niet-faillissementsverklaringen, indiening van aktes enz. Eveneens het vermelden waard: internationale formaliteiten zoals exportdocumenten of visums. BECI zorgt dus voor al uw administratieve formaliteiten via dit ene loket! ● Info ondernemingsloket: 02 643 78 09 – desk@beci.be BECI - Brussel metropool - december 2015 45

48 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication