10

BRUSSELS MEETS BRUSSELS Smart Cities: technologie ten dienste van de stad Het digitale tijdperk en de ‘intelligente steden’ vormden het hoofdthema van ‘Brussels Meets Brussels’, het evenement dat BECI op 20 oktober jl. organiseerde. Deze vraagstukken zijn namelijk van vitaal belang voor de toekomst van Brussel, zijn ondernemingen, zijn arbeidskrachten en zijn bevolking. Emmanuel Robert M eer dan 300 personen stroomden voor de gelegenheid naar het auditorium van de KBC – ondanks een spoorwegstaking en verschrikkelijke verkeersmoeilijkheden die statistisch tot de ergste van dit jaar hoorden. De verkeersoverlast illustreerde zeer concreet een van de voornaamste redenen van bezorgdheid in Brussel: mobiliteit. De dag voordien had de regionale regering laten weten dat ze afzag van de uitbreiding van de metro tot parking C (en zijn toekomstig grootschalig voetbalstadion?) en tegelijk de automatisering van diezelfde metro ‘sine die’ uitstelde. BECI voorzitter Thierry Willemarck nam geen blad voor de mond: “Brussel en zijn metropool kunnen zich geen besparingen op het vlak van mobiliteit veroorloven. De groei van de bevolking en de steeds grotere vraag naar mobiliteit vereisen antwoorden.” Mobiliteit liefst intermodaal Mobiliteit is een van de eerste domeinen die voordeel halen uit digitalisering. Ze vormt bovendien een van de voornaamste ontwikkelingsassen van de smart cities, verklaarde tijdens haar toespraak Katarina Wagner, die instaat voor de Europese ontwikkeling van car2go – een onderneming die in een twaalftal landen ter wereld een systeem van car-sharing aanbiedt. “Sinds 2010 leven er op de wereld meer mensen in steden dan op het platteland”, zei Katarina Wagner. Katarina Wagner (car2go). 8 BECI - Brussel metropool - december 2015 “Dit betekent tegelijk meer verkeersoverlast, meer parkeerproblemen en meer CO2, terwijl de vraag naar mobiliteit blijft toenemen.” Oplossingen zijn te vinden bij het delen van voertuigen, maar ook in intermodaliteit en in apps die de gebruiker helpen het beste vervoermiddel te kiezen op het beste tijdstip, al naargelang de plaats, het uur en de verkeersomstandigheden. Dit kan natuurlijk niet zonder de uitbating van grote hoeveelheden data. Katarina Wagner onderstreept twee trends die de evolutie van de mobiliteit in de komende jaren zullen bepalen, namelijk de elektrische aandrijving en de autonome voertuigen. In beide gevallen bestaan de technologieën al maar wordt de toepassing ervan onder andere belemmerd door de huidige beperkingen van de wetgeving, die zich moet aanpassen. Vanzelfsprekend heeft de overheid hier een rol in te spelen, maar Katarina Wagner, die blijkbaar goed op de hoogte is van de Belgische situatie, daagde ook de aanwezige ondernemingen uit: “De Belgen zijn bijzonder gehecht aan hun bedrijfswagens. Wat kunt u daaraan veranderen? Zou u bijvoorbeeld, in ruil voor de wagen, geen variabel mobiliteitsbudget kunnen aanbieden?” Smart Cities, de supertrend De bloei van smart cities hangt niet alleen af van de technologie, maar ook van het politieke beleid en van de inspraak van alle stakeholders: de overheid, de privésector en de burgers. Zo luidde de boodschap van Emanuel Marreel, City Account Manager bij Siemens. The Crystal, een modern gebouw in Londen dat ook een kenniscentrum is voor duurzame ontwikkeling, geldt als een voorbeeld: het

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication