TOPIC sion Temporaire/Temporary Admission’). Het ATA boekje vervangt alle afzonderlijke waarborgen door één enkele, die internationaal geldig is. Met dit enige document kan de onderneming dus een jaar lang in alle niet-EU landen reizen die lid zijn van het ATA verbond. “Dit boekje beperkt drastisch het oponthoud en de administratieve formaliteiten die gepaard gaan met het afsluiten en recupereren van een borgsom in elk land dat u bezoekt bij Tijdens het afgelopen jaar heeft de Kamer van Koophandel van Brussel 15.977 certificaten van oorsprong en 272 ATA boekjes uitgereikt. een tijdelijke invoer. U bespaart er ook geld mee, want uw onderneming wordt vrijgesteld van douanerechten en belastingen in landen die de ATA-regeling volgen. Ook niet te verwaarlozen: u wint veel tijd bij douaneverrichtingen, en dat is aardig meegenomen als u in meerdere landen prospecteert”, voegt Sabine Soetens er aan toe. Vandaag maken 73 landen – waarvan 44 buiten Europa – deel uit van het ATA verbond. Hiertoe behoren belangrijke bestemmingen als de Verenigde Staten, China, India en Zwitserland. Om een ATA boekje te verkrijgen, gebruikt u de e-ATA applicatie: dien uw aanvraag onder elektronische vorm in, via de website www.e-ata.eu. Opgelet: sinds 1 januari 2015 is dit systeem verplicht! Niet meer aan de ambassade aanschuiven Het Customs Center is ook de partner van uw zakenreizen. Als u bijvoorbeeld binnenkort met een economische missie naar het buitenland vertrekt, hebt u misschien een paspoort of een visum nodig. Als u noch de tijd, noch zin hebt om naar het gemeentebestuur of de ambassade te stappen, dan kan het Customs Center daar zelf voor instaan. “Zodra de onderneming ons de reisbestemming heeft doorgegeven, informeren we naar de nodige documenten en verzamelen we die. Wij behandelen de gegevens van de ondernemingen in strikte vertrouwelijkheid. Ons loket is tussen 8 en 16 uur toegankelijk, wat veel ruimer is dan in de meeste gemeentebesturen”, knipoogt Sabine Soetens. Sabine Soetens, Manager Internationale Aangelegenheden bij BECI 44 BECI - Brussel metropool - november 2015 Digichambers: online certificaten en legaliseringen in amper 5 minuten tijd! Gedaan met papier! Pak de zaken economisch, praktisch en efficiënt aan en vraag uw certificaten van oorsprong via het internet aan: www.digichambers. be. U hoeft al uw documenten niet meer naar de kamer van koophandel te sturen en te wachten tot ze met de post terugkeren. In minder dan 5 minuten tijd dient u uw aanvraag online in en mag u uw certificaat van oorsprong binnen 24 uur per e-mail verwachten. Het platform wordt steeds intensiever gebruikt. In 2014-2015 werd 67% van de certificaten van oorsprong elektronisch uitgereikt. Dit is een mooi resultaat voor de KHNB, die binnen afzienbare tijd graag 100% zou willen bereiken. In een beperkt aantal landen gebeurt het echter dat elektronische certificaten worden geweigerd, meestal omdat de stempel of de handtekening niet ‘fysisch’ is en geen inkt bevat. Soms volstaat een standaardverklaring van de FOD Economie aan dit betrokken land om het probleem op te lossen. Maar dit werkt niet altijd. De FOD Economie is daaraan aan het sleutelen en tracht, samen met de Federatie van de Belgische Kamers van Koophandel, de nodige strategie en hulpmiddelen te ontwikkelen om hieraan het hoofd te bieden. Het is daarom ook van belang dat de ondernemingen hun kamer van koophandel verwittigen van alle gevallen van documentenweigeringen. Digichambers in Katar Sinds juli 2015 aanvaarden alle douanekantoren van Katar de Belgische elektronische certificaten van Digichambers. Dit is helemaal niet anekdotisch, want Katar behoort tot de top 10 van de landen waarvoor Belgische certificaten van oorsprong worden aangevraagd. Meer informatie vindt u op www.digichambers.be. De volgende stappen … De Brusselse ondernemingen zijn goed op de hoogte van de diensten rond certificaten van oorsprong en ATA boekjes. Tijdens het afgelopen jaar heeft de Kamer van Koophandel van Brussel (KHNB) 15.977 certificaten van oorsprong en 272 ATA boekjes uitgereikt. Nu wenst het Customs Center meer zichtbaarheid te geven aan zijn visumdiensten. “Daarnaast ontvangen wij steeds meer vragen van buitenlandse ondernemingen die hun producten naar België willen exporteren. Wij verlenen advies om de import van hun producten zoveel mogelijk te vergemakkelijken. Wij wensen deze vaardigheid te promoten, want wij verwachten dat deze dienstverlening een flinke ontwikkeling te wachten staat”, besluit Sabine Soetens. ● Uw contactpersonen in het Customs Center van BECI: Elke Teck: 02 643 78 06 - elt@beci.be Evelien Jonckheere: 02 643 78 03 - ej@beci.be
47 Online Touch Home