TOPIC ENTERPRISE EUROPE NETWORK Europa erkent de deskundigheid van BECI De Europese Commissie bevestigde enkele maanden geleden dat BECI – Kamer van Koophandel van Brussel voor een nieuwe termijn van zes jaar (tot 2021, dus) partner blijft van het Enterprise Europe Network. Dit geldt als een erkenning van BECIs deskundigheid in de steun aan Brusselse KMO’s die internationale activiteiten wensen te ontwikkelen. D e Europese Commissie riep Enterprise Europe Network (EEN) in 2008 in het leven om KMO’s te ondersteunen in hun innovatiebeleid en hun internationale ontwikkeling. EEN doet hiervoor een beroep op een gigantisch netwerk van meer dan 600 organisaties doorheen 63 landen. Hierbij horen natuurlijk de EU lidstaten, maar ook dichtbij gelegen buren als Tunesië of Turkije en verre landen zoals de Verenigde Staten, China en vele andere. Dit netwerk waar BECI deel van uitmaakt, verbindt kamers van koophandel, universiteiten, ontwikkelingsorganisaties e.d. Emmanuel Robert Brussel ontving de jaarlijkse ‘Launch Conference’ van het netwerk. Begin juni stroomden 800 deelnemers naar het conferentiecentrum The Egg. Een aantal maanden geleden lanceerde de Commissie het nieuwe programmatieplan EEN 2015-2020. BECI maakte dankbaar gebruik van de verworven ervaring en resultaten om zich opnieuw kandidaat te stellen. Onze organisatie kreeg een nieuw mandaat als contactpunt voor de Brusselse ondernemingen, in samenspraak met Impulse. brussels. “Wij zorgen voor de internationale ontwikkeling en Impulse voor de innovatie”, verduidelijkt Jean-Philippe Mergen, EEN directeur bij BECI. “De vernieuwing van ons mandaat was zeker geen formaliteit. Wij beantwoordden een oproep tot het indienen van voorstellen en werden geëvalueerd op onze vroegere verwezenlijkingen en de relevantie van onze voorstellen voor de komende jaren. Die lag echt niet voor de hand. Meer dan een kwart van de organisaties die aan de vorige cyclus deelnamen, werd trouwens vervangen.” Ten dienste van de ondernemingen “EEN staat als netwerk vooral ten dienste van de ondernemingen”, onderstreept Jean-Philippe Mergen. “Het netwerk begeleidt ze in hun ontwikkeling en biedt een geïndividualiseerde service in functie van hun activiteit en hun behoeften. Wij fungeren in feite als een operationele organisatie van Europa, belast met de groei van de KMO’s.” 40 BECI - Brussel metropool - november 2015 EEN is in vier domeinen actief: informatie, openbare aanbestedingen, Europese financieringsmodi en het aanknopen van onderlinge contacten. “Informatie over de Europese en buitenlandse reglementeringen, de normen, de certificeringen, de formaliteiten enz. is van groot belang om buitenlandse markten te benaderen”, aldus de heer Mergen. “Wij krijgen bijvoorbeeld vragen over de gebruikersvoorwaarden van de CE-markering op producten. De toegang tot de Europese aanbestedingen vormt een ander luik van onze activiteit en een kans voor de ondernemingen. De EU financiert aanbestedingen in alle domeinen en van allerlei grootteorde, zowel lokaal als internationaal. Ook KMO’s hebben hier toegang toe. Onze rol bestaat erin ze te helpen aanbestedingen te vinden die zij aankunnen en hun kansen te vergroten. Hetzelfde geldt voor de Europese financieringsformules.” Ook het aanknopen van contacten vormt een belangrijke taak van EEN: “Wij helpen ondernemingen die op zoek zijn naar partners, leveranciers of distributeurs. Hiervoor beschikken wij onder andere over de Partnership Opportunities Database, waar ondernemingen hun profiel kunnen registreren en op zoek gaan naar profielen van buitenlandse ondernemingen. Deze databank bevat meer dan 20.000 profielen en is daarmee een van de grootste commerciële databanken ter wereld om technologische of handelspartners te vinden. Verder organiseren wij ook ontmoetingen, zogenaamde ‘matchmaking events’, om Europese ondernemers in contact te brengen met elkaar en met hun collega’s in de ganse wereld. Met de bedoeling overeenkomsten te sluiten, dat spreekt voor zich.” ● Enterprise Europe Brussels: enkele cijfers In twee jaar tijd (2013-2014) beantwoordde de deelorganisatie EEB nagenoeg 950 vragen (over de Europese reglementering, de normen, de toegang tot buitenlandse markten, de fiscaliteit …) en verleende ze 188 maal advies over de Europese financieringsmiddelen. 224 profielen van Brusselse ondernemingen werden via de Partnership Opportunities Database verspreid en 1.100 zakelijke ontmoetingen werden met buitenlandse ondernemingen georganiseerd.
43 Online Touch Home