TOPIC ENTERPRISE EUROPE NETWORK Van Luxemburg tot Las Vegas Voor de ontwikkeling van KMO’s zijn internationale contacten van essentieel belang. Nieuwe klanten, leveranciers of distributeurs vinden, daar gaat het om. Op zich een ware uitdaging, want KMO’s moeten het met weinig tijd en middelen stellen om hun weg te banen in een zee van informatie. Waar beginnen ze mee en waar vinden ze nuttige contacten? De internationale Enterprise Europe Network (EEN) evenementen reiken een helpende hand. Emmanuel Robert ˝E r zijn gelegenheden genoeg om internationale contacten te leggen”, geeft Jean-Philippe Mergen, als EEN directeur bij BECI, graag toe. “Denk maar aan de vakbeurzen, conferenties, economische missies e.d. Een KMO-bedrijfsleider, die per definitie zeer weinig tijd heeft, vindt dergelijke evenementen, zelfs niet ver van België, al gauw tijdrovend en duur. En niets garandeert dat zijn deelname iets oplevert. Vandaar de vraag: hoe leg ik nuttige contacten, die werkelijke business uitzichten bieden?” “Een van de hoofdtaken van EEN bestaat er precies in hierop in te spelen. Twee mogelijkheden: we organiseren zelf ontmoetingen óf (in de meeste gevallen) we plannen doelgerichte samenkomsten tijdens reeds geprogrammeerde evenementen (internationale vakbeurzen bijvoorbeeld). Op die manier bieden wij de ingeschreven onderneming de beste kansen om de ideale partner te vinden.” Praktisch gebeurt dit met aangepaste internet tools, zoals webplatforms waarop deelnemers zich kunnen inschrijven, een profiel invullen en het gewenste partnerschap toelichten. De ondernemer krijgt toegang tot de lijst van de ingeschrevenen voor een specifiek evenement en kan op die manier in een bepaalde sector interessante contacten identificeren. Nog voor het begin kan iedereen afspraken vragen met bepaalde ondernemingen, de interessante bedrijven ontdekken, nagaan wie interesse vertoont en met wie hij zal kunnen spreken. Op die manier kan de ondernemer zich optimaal voorbereiden. “In het geval van de vakbeurzen kan de deelnemer zich inschrijven als exposant of als bezoeker, om het potentieel aan contacten nog uit te breiden”, zegt de heer Mergen. “Om zulke ‘matchmakings’ te organiseren, werken wij nauw samen met de talrijke internationale partners met wie wij, binnen het EEN netwerk, constant in relatie zijn.” Van sectoraal naar transvers Dergelijke matchmakings vinden regelmatig plaats tijdens vakbeurzen als het CeBIT in Hamburg, of Anuga in Keulen. Ook het vermelden waard: de Greater Region Business Days in Luxemburg, een klassiek trefpunt voor bedrijven uit de ‘Grote Regio’ gevormd door de Benelux landen, Frankrijk en Duitsland. “Deze evenementen zijn van zeer uiteenlopende aard: CeBIT in de technologische sector, Anuga eerder in de voeding… Ze hebben een wereldwijde uitstraling maar blijven wel sector-gebonden. Anderzijds bevorderen de Business Days eerder lokale partnerschappen. Ze leunen dichter aan bij EEN neemt regelmatig deel aan internationale vakbeurzen als het CeBIT. de dienstensector maar onderscheiden zich toch door hun transverse aanpak. In een ander domein organiseerde BECI matchmakings in het raam van de Crowdsourcing Week. Hier worden, op Europees niveau, relaties aangeknoopt tussen projectdragers en financiële partners, business angels, venture capitalists, crowdfunding platforms e.a.” De ‘Missions for Growth’ zijn nog een ander type evenement. Onder de auspiciën van de Europese Commissie worden zowel politieke als economische ontmoetingen op hoog niveau georganiseerd, naast een aantal vooraf vastgelegde business afspraken met ondernemingen van het bezochte land en tussen Europese bedrijven. Zo vertrok een vijftigtal Europese ondernemingen – waaronder drie Brusselse – in juni naar Taiwan. In november organiseert EEN nieuwe ontmoetingen tijdens Food Matters Live, in Londen. Op de planning staat verder nog de Consumer Electronics Show, in Las Vegas in januari, waarvoor EEN met Amerikaanse partners in het netwerk samenwerkt. Dichter bij ons voorzien wij Tavola 2016, de tweejaarlijkse vakbeurs van de fijne voeding, die in maart in Kortrijk doorgaat. “De drie Belgische entiteiten van het EEN netwerk – Brussel, Vlaanderen en Wallonië – slaan de handen in elkaar om een matchmaking te organiseren waar wij 150 à 200 internationale deelnemers op verwachten”, zegt Jean-Philippe Mergen. Zult u erbij zijn? ● Info: J.-Ph. Mergen; Tel: 02 210 01 77 – jpm@beci.be. BECI - Brussel metropool - november 2015 41
44 Online Touch Home