41

TOPIC de betrouwbaarheid en kostenefficiëntie van de supply chain bovenaan hun verlanglijstje. Dit verplicht DHL en andere actoren om de productiviteit, communicatie en documentatie te automatiseren en optimaliseren. “Er is De Belgen bestellen steeds meer via het internet. In de Strategy 2020 van de Deutsche Post DHL Group geldt e-commerce trouwens als een van de grootste prioriteiten. de uitgesproken wens om de douaneprocedures sneller en correcter te laten verlopen, met minder papierwerk”, zegt Luc Jacobs. “Heel de sector wil aan een verbetering hiervan meewerken. Het ultieme doel is een totaal paperless situatie, maar zo ver zijn we nog niet. Rekening houdend met de mogelijkheden die de cloud biedt en de wetenschap dat de data van alle stakeholders – de logistieke spelers, de vluchtmaatschappijen en vervoerders, de douane – beschikbaar zijn, moet het binnen korte of middellange termijn toch mogelijk zijn om vlot die data te delen en de processen te vereenvoudigen. Wij denken mee na over hoe we de supply chain veiliger, eenvoudiger en sneller kunnen maken.” Werk genoeg, ook in de toekomst Wat ziet Luc Jacobs in de glazen bol? “Ik denk dat Brussels Airport een belangrijke speler kan blijven, als de politiek mee wil. De luchthaven zorgt voor werkgelegenheid in de regio. Door de uitbreiding met de nieuwe loods in 2013 en het aantrekken van nieuwe trafieken uit het buitenland hebben wij hier banen gecreëerd. Ook de bijkomende hub van DHL Express zal extra banen opleveren. Ik zie de toekomst dus niet somber in, maar we moeten als land blijven toekijken op een stabiel economisch en sociaal klimaat en erover waken dat we de hoge productiviteit en kwaliteit waar we voor bekend staan, behouden.” DHL worstelt momenteel met een acuut gebrek aan teamleiders en arbeiders, zeker voor de nachtploegen. Luc Jacobs: “Hoewel de Brusselse regio met een vrij hoge werkloosheid kampt, is het heel moeilijk om de juiste profielen te vinden. Mensen deinzen ervoor terug om ’s nachts te werken, uit vrees voor de gevolgen voor hun sociale leven. We moeten die beroepen dringend aantrekkelijker maken. Niet noodzakelijk financieel. We mogen er gerust de nadruk op leggen dat dit standvastige banen zijn; we hebben net nog jubilarissen gevierd die al 30 en 40 jaar aan boord zijn. Verder zetten we hoog in op opleiding en stages. Daarvoor werken we intens samen met hogescholen en universiteiten. Voor de magazijnbedienden en –arbeiders en voor de chauffeurs organiseren we zelf trainingen. Geloof me, er is werk genoeg op de luchthaven.” ● 25 & 26 NOVEMBER 2015 | BRUSSELS EXPO | HAL 7 Ontdek Empack, de enige verpakkingsbeurs in België! Ontmoet toonaagevende verpakkingsspecialisten Ontdek ontwerpen van de universiteiten Volg doeltreffende presentaties REGISTREER U GRATIS VIA WWW.EMPACK.BE MET CODE 619 waarde €25 BEZOEK GRATIS

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication