TOPIC een groeimarge. Graag wil ik ook benadrukken dat onze hub in Brussels Airport er niet alleen is voor de Belgische goederen, maar ook voor de Europese. We deviëren bijvoorbeeld grote ladingstromen die uit Engeland, Duitsland, Frankrijk, Nederland en Luxemburg komen. Brussel is een logistieke draaischijf dankzij de verschillende beschikbare lijnen en onze productiviteit. Vergeet ook niet dat België veel importeert. In de zeevracht is het aandeel import zelfs groter dan dat van de export. En als straks de economie weer aantrekt, zijn wij daar als bedrijf klaar voor door de recente investeringen in infrastructuur.” Luc Jacobs een nieuw sorteercentrum te bouwen aan de vrachtluchthaven Brucargo. Dit complex zou in 2017 instapklaar zijn. “Een bewijs dat er in dat pakjesvervoer nog een enorme voortgang zit”, weet Luc Jacobs. “Ook met onze DHL Parcel afdeling willen we een belangrijke rol spelen in het e-commerce verhaal. De Belgen zullen in de toekomst steeds meer via het internet bestellen. In de Strategy 2020 van de Deutsche Post DHL Group geldt e-commerce als een van de grootste prioriteiten. Daarom hebben we sinds oktober 2014 een aparte Parcel dienst in België.” In vergelijking met de boom in de pakjesdiensten is de groei in het zwaardere transport van DHL Global Forwarding aanzienlijk kleiner. Luc Jacobs beseft dat hij voor economische uitdagingen staat. De export is nog niet terug op het niveau waar hij moet zijn. “Sommige sectoren hebben het nog altijd moeilijk, maar toch zie ik ook in dit segment nog Kortere tijden, hogere kwaliteit Bij de pakjesdiensten geldt de regel dat leveren binnen de 24 uur mogelijk moet zijn. Bij de grote vrachten is er niet meteen een tendens om de levertijden te verkorten. Luc Jacobs: “Alles hangt af van de verwachtingen van de klant. Uiteraard gaan wij verbintenissen aan over de periode waarbinnen we de goederen ter beschikking stellen in de luchthavens. Binnen de 24 uur leveren, is voor ons niet altijd haalbaar en afhankelijk van de douaneformaliteiten en de door de klant gekozen service. De levertijd hangt voorts af van de bestemming, de vlucht en de productkeuze: sommige producten kunnen binnen de drie dagen ter plaatse zijn, andere niet. Tegenover die keuze en de verlangde service staat natuurlijk ook altijd een prijs.” De klanten zijn, terecht, veeleisend op het vlak van kwaliteit en proactieve communicatieflow; eventuele vertragingen moeten snel gemeld worden. Verder staan ook 2015 25 & 26 NOVEMBER 2015 | BRUSSELS EXPO | PALEIS 10 Het exclusieve marketing en design event voor verpakking en display Innovaties in packaging Inspirerende Masterclasses Netwerken in een exclusieve setting KOMT U IN AANMERKING VOOR GRATIS ENTREE T.W.V. €150? KIJK OP WWW.PACKAGING-INNOVATIONS.BE © R.T. NIEUW IN BELGIE
41 Online Touch Home