TOPIC van de projecten samen zal er in slagen nieuwe toeristen naar onze stad te lokken. Welke zijn de sterkste troeven van Brussel? Brussel is een soort nieuwe Babeltoren, met 180 nationaliteiten. Dankzij onze verbluffende diversiteit vindt iedereen hier wat hij zoekt. Natuurlijk beschikken wij over een zeer belangrijk Unesco-centrum, maar er zijn nog talrijke andere opkomende bezienswaardigheden. Wie komt nu naar Europa zonder de Europese wijk, het Parlamentarium, het Geschiedkundig Museum van Europa enz. te bezoeken? In Brussel zijn er niet alleen gebouwen te ontdekken, maar vooral een stad die voortdurend verandert en die zich door haar zeer aparte sfeer onderscheidt. Uw mening over de regionalisering van het toerisme? Ik ben daar voorstander van, want ze verduidelijkt de situatie. Voortaan is het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verantwoordelijk voor toerisme en dus ook voor de promotie van Brussel op internationaal niveau. De stad zal nu eindelijk aan haar eigen imago en haar eigen city marketing kunnen werken, met zowel nationale als internationale communicatiecampagnes. Welke impact heeft het toerisme op de Brusselse economie? Iedereen haalt voordeel uit de ontwikkeling van het toerisme. De vraag stijgt, maar – opgelet! – het aanbod eveneens. Het groeiproces verdient dus een zekere begeleiding. Brussel hoort nog steeds bij de steden van Noord-Europa met de redelijkste prijzen. Wat niet duur is, is aardig meegenomen voor de klant, maar minder rendabel. De gulden middenweg vinden, daar gaat het om. Met de promotie van Brussel beogen wij de creatie van extra werkgelegenheid. Wij mikken dus op 10 miljoen overnachtingen in 2020, tweemaal zoveel als in 2010. De toeristische sector in Brussel stelt rechtstreeks 36.000 mensen tewerk, naast 15.000 indirecte banen. Als wij ons doel bereiken – wat ik geloof, dan creëren wij tientallen duizenden extra banen die een deel van de werkloosheid zullen wegwerken. Dit zal niet alleen een weerslag hebben op de Horeca en de hotelsector, maar ook op het vervoer, de handel, de agrovoeding, de diensten e.a. Is een combinatie tussen zakentoerisme en vrijetijdstoerisme denkbaar? Zich inzetten voor een langere verblijfsduur van zakenlieden is waarschijnlijk verloren moeite. Wel moeten we deze business klanten benaderen, verleiden en overtuigen opnieuw naar Brussel te komen. Voor de organisatie van een volgend congres in het hart van Europa bijvoorbeeld. Of privé. HET INTERNATIONALE SALON VOOR UITVINDINGEN, ONDERZOEK EN NIEUWE TECHNOLOGIEËN Gratis toegang na voorinschrijving: www.brussels-innova.com De internationale afspraak in het teken van innovatie. Bedenkers, universiteiten, onderzoekers 19 > 21 NOV. 2015 opool - no en innoverende bedrijven zullen er hun producten voorstellen met het oog op de verkoop ervan. www.conceptum.eu
36 Online Touch Home