TOPIC Enkele cijfers* • 27% van de toeristen verklaart zich uiterst tevreden met zijn verblijf in Brussel. 67% is tevreden. Denis Delforge: “Eenstemmig Brussel promoten” Brussel Metropool: Brussel is de tweede congresstad ter wereld. Waarom scoort ze zo sterk? Denis Delforge: De hoofdstad is een beslissingscentrum en daarom dus ook een werkelijke ‘business hub’. Haar hoedanigheid van hoofdstad van Europa en zetel van internationale verenigingen en instellingen zorgt voor een aanzienlijke toeristische activiteit van het type ‘MICE’ (Meetings, Incentives, Conferences and Events). In 2012 vertegenwoordigde dit 60% van de toeristische activiteit in Brussel. Belangrijker nog dan volhouden, is de ambitie. Het groeipotentieel blijft aanzienlijk. De tweede plaats die de UIA ons toekent, contrasteert echter met andere internationale rangschikkingen, waar wij minder goede resultaten behalen. We moeten op twee niveaus tegelijk optreden: enerzijds onze internationale commerciële armslag ontwikkelen, en anderzijds in onze infrastructuur investeren. Dit doen we best in een perfecte synergie met alle drijvende krachten van het Gewest, VisitBrussels en bijvoorbeeld ook met al onze economische attachés die in het buitenland zijn gevestigd. Wat kan nog beter? De ontwikkeling van kwaliteitsvolle congresinfrastructuren is noodzakelijk als wij met andere steden in de wereld willen concurreren. Het is nu eenmaal zo dat de organisatoren van congressen steeds veeleisender worden. Dit had de Brusselse overheid gelukkig door. Vandaar de ambitieuze beslissingen rond het Neo project, waar de bouw van een congrescentrum de hoeksteen van vormt. Dit is een heel mooie gelegenheid om aanvullende functies te ontwikkelen die absoluut naast onze huidige activiteiten horen. Met de regionalisering van het toerisme vrezen de ondernemingen ervoor buiten spel te worden gezet. Wat denkt u hiervan? Deze polemiek kwam tot stand omdat sommige spelers bang zijn uit het beleid van de Dienst Toerisme te worden gezet. Als wij wensen dat het toerisme in het algemeen en meer specifiek het congrestoerisme van doorslaggevend economisch belang in Brussel worden, dan bestaat er behoefte aan een orgaan dat alle spelers samenbrengt. En Brussels Expo hoort daar zeker bij. Nu, de regionalisering van het toerisme is vooral een buitenkans. Dankzij deze nieuwe autonomie zijn wij beter in staat Brussel eenstemmig in het buitenland te promoten en de klemtoon te 34 BECI - Brussel metropool - november 2015 Denis Delforge, administratief directeur van Brussels Expo. • Wat toeristen voornamelijk komen ontdekken: ons erfgoed (35%), onze bezienswaardigheden of seizoenevenementen (19%) en onze ‘lifestyle’ (15%). • Op het vlak van erfgoed vertoont bijna één bezoeker op vijf belangstelling voor de Jugendstil. • De Fransen, Britten, Spanjaarden, Duitsers en Amerikanen zijn de ferventste bezoekers van Brussel. • Tijdens de eerste acht maanden van 2015 hebben meer dan 2 miljoen bezoekers zich in Brusselse musea geregistreerd. *www.visitbrussels.be leggen op de troeven van een grote hoofdstad. Laten we niet vergeten dat de regionalisering tot stand kwam dankzij een bewustwording rond de economische uitdagingen eigen aan de sector, en om Brussel in de mogelijkheid te stellen ambitieuze beslissingen te nemen die zijn imago en zijn toeristisch aanbod zullen opkrikken. Denkt u dat zakentoerisme en vrijetijdstoerisme samen kunnen? Vanzelfsprekend. Beide sectoren vullen elkaar aan, al was het maar op de kalender. Zakentoerisme concentreert zich tijdens de week en buiten de schoolvakanties, terwijl vrijetijdstoerisme vooral op weekends en feestdagen focust. De twee sectoren zijn ook nauw met elkaar verbonden. Een toerist is en blijft een toerist. Als hij voor zaken naar een stad reist, zal hij zijn bestemming ook willen bezoeken, er gaan shoppen en ervan willen genieten. De keuze die een congresorganisator voor een of andere stad maakt, heeft eerst en vooral te maken met wat de stad buiten het congres te bieden heeft. De ontwikkeling van een bezoekersvriendelijke stad met een rijk cultureel programma vormt dus een noodzakelijke aanvulling voor congrestoeristen. U vermeldde Neo en het toekomstige congrescentrum aan de Heizel, waar velen naar uitkijken. Hoever staan we met de verwezenlijking? Drie architectenbureaus zijn momenteel tegen elkaar aan het concurreren om het congrescentrum te tekenen. De openbare aanbesteding zou ten laatste begin 2017 moeten worden toegekend. De werkzaamheden zouden kort daarop moeten beginnen. Het centrum moet allerlei evenementen kunnen onthalen (vergaderingen, congressen, internationale conventies, vertoningen en animaties). Andere criteria zijn: tot 5000 deelnemers, de strengste veiligheidsmaatregelen en het neusje van de zalm in audiovisuele en digitale communicatietechnologieën. Deze nieuwe infrastructuur vormt een natuurlijke uitbreiding van de huidige installaties op Brussels Expo. De congressenactiviteit aan de Heizel zal dus gebruik kunnen maken van onze vergaderingszalen en tentoonstellingshallen. Paleis 12 kan bijvoorbeeld nu al voltallige congresvergaderingen tot 10.000 deelnemers ontvangen. ●
37 Online Touch Home