34

Winterpret: vandaag het eerste toeristische evenement in Brussel Groei in Brussel, dankzij toerisme? INTERNATIONAAL Nagenoeg 7 miljoen overnachtingen per jaar: genoeg om Brussel steeds meer als een toonaangevende hoofdstad te profileren. Dit geldt uiteraard voor zakentoerisme, maar ook meer en meer voor vrijetijdstoerisme. Wij bespraken dit vraagstuk met twee hoofdfiguren van deze snelgroeiende markt: Patrick Bontinck (VisitBrussels) en Denis Delforge (Brussels Expo). Gaëlle Hoogsteyn A ls beslissingscentrum en geografisch knooppunt is Brussel vooral een door zakenreizigers fel bezochte bestemming. Volgens het jongste verslag van de UIA (Union of International Associations) pronkt Brussel op de eerste plaats in Europa en de tweede plaats wereldwijd van de internationale Congressteden. Hiervan getuigen de 787 in 2014 geregistreerde evenementen, net na Singapore (850). Dit is in se niet verwonderlijk als u beseft dat meer dan 1700 internationale verenigingen hun zetel in Brussel hebben gevestigd. Ondanks haar nog altijd ietwat saaie reputatie wordt onze hoofdstad hoe langer hoe meer als een vrijetijdsbestemming bezocht. Wist u bijvoorbeeld dat Brussel meer dan 100 musea op zijn grondgebied heeft staan? De regionalisering van de bevoegdheid toerisme opent vandaag nieuwe uitzichten. Vragen genoeg: hoe kunnen we de ontwikkeling van het toerisme aanwakkeren? Met wie en met welke hulpmiddelen? Dit werd het thema van parallelle gesprekken met Patrick Bontinck, directeur-generaal van VisitBrussels, en Denis Delforge, administratief directeur van Brussels Expo. Patrick Bontinck, directeur-generaal van VisitBrussels. 32 BECI - Brussel metropool - november 2015 Patrick Bontinck: “Tientallen duizenden banen in het verschiet” Brussel Metropool: De cijfergegevens wijzen duidelijk op een constante uitbreiding van het toerisme in Brussel. Wat zijn hier volgens u de redenen voor? Patrick Bontinck: Het toerisme is tijdens de vijf afgelopen jaar inderdaad vrij sterk gegroeid, in Brussel. Het imago van de stad verandert snel. Al jaren zorgt een efficiënte promotie voor een nieuwe dynamiek. Iedereen begint echt te geloven in het toeristische potentieel van de stad en talrijke projecten versterken de algemene trend. Denk maar aan het nieuwe Museum voor Hedendaagse Kunst, de Beer Temple, de opening van het Museum van Europa en van de Train World, de heropening van het Joods Museum … De buitenlandse investeerders stromen steeds talrijker naar ons toe. Er bestaat nu een waar vertrouwen in Brussel als bestemming, waardoor we de stad in de toekomst nog beter zullen kunnen positioneren. Hoe houden wij dit vol? De promotie van Brussel moeten we resoluut verderzetten en een stevig imagobeleid voeren. Er heerst een harde concurrentie. Amsterdam en Wenen worden in het noorden van Europa vaak als rechtstreekse concurrenten geciteerd. Brussel biedt wel het voordeel de hoofdstad van Europa te zijn, een troef die wij maximaal moeten benutten. Vijf jaar geleden zaten we met 70% zakentoerisme. Vandaag zitten we aan een evenwichtiger 50-50 verhouding. Het potentieel aan ontwikkeling bestaat, maar één reclamespot zal ons niet vooruit helpen. Alleen het geheel

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication