33

TOPIC Naast innovatie draagt de internationalisering ook bij tot de beperking van sommige kosten. “U kunt bijvoorbeeld de aankoopprijzen op verscheidene Europese markten vergelijken”, zegt Nathalie Geschier. “Sommige componenten zijn in andere landen minder duur. Ondertussen blijft het marketingbeleid vanuit Brussel hetzelfde voor alle onderdelen van de groep.” Hulpbronnen binnen handbereik Volgens Marie Martens, Sabca: een Belgische technologische uitblinker, die veel exporteert. penseert de logistieke meerprijs. Wij hadden vroeger al met een aantal partners en een deel van het personeel in Marokko gewerkt. Bovendien beschouwde de lokale regering de luchtvaart als een prioritaire ontwikkelingssector. Marokko ondersteunt trouwens een goed uitgerust opleidingscentrum voor de luchtvaart. Wij beschikken dus ter plaatse over goed opgeleide arbeidskrachten die we zelf niet meer hoeven te vormen.” De vestiging in Marokko vergde een zeer nauwgezette analyse van het arbeidsrecht, contacten met de regering en het incalculeren van de “douanes en een enkele verplichtingen die bijvoorbeeld wat meer tijd in beslag namen dan voorzien”. Marie Martens duidt op “de noodzaak van een projectleider of een verantwoordelijke die dit allemaal in handen neemt. Er moet ook een beroep worden gedaan op de beschikbare regeringshulp. Wees vooral nieuwsgierig en open. Neem de tijd om deze nieuwe markt te ontdekken. Ga na hoe u er binnen geraakt. Analyseer wat de concurrenten doen, en op welke manier ze dit aanpakken.” Groei, kosten en innovatie De internationalisering biedt heel wat voordelen, waaronder de groei van de onderneming. Belpower ervaart zijn vestigingen in Spanje en Italië als “de gelegenheid om de markt lokaal te bewerken, een noodzaak in het geval van zonnecelpanelen, want u moet ter plaatse bij de klant zijn.” En de Sabca kon, door het inwilligen van de verwachtingen van Airbus, contracten tekenen met de Marokkaanse defensie, een andere specialiteit van de onderneming, naast lijnvliegtuigen. En toch beperkt een internationale activiteit zich niet tot nieuwe klanten. “Ik heb in een onderneming samengewerkt met Zweden, Finnen, Nederlanders, Jamaicanen, Belgen e.a.”, herinnert zich Marie Martens. “Dit zorgt voor een culturele melting pot, een heel aparte werksfeer waardoor het bedrijf een unieke dimensie bekleedt voor zijn personeel. Hier ontstaat een open geest en respect voor andere culturen. Als zoiets al intern bestaat, kunt u gemakkelijk andere markten tegemoet. En het geeft ook een prikkel aan de innovatie.” Nathalie Geschier is dezelfde mening toegedaan. “Wij hebben onze kennis ontwikkeld. Ingenieurs en deskundigen van de dochterondernemingen hebben hun kennis aan de groep overgeleverd. En omgekeerd vanuit België. We zijn hen gaan bezoeken en zij komen ook naar hier. Zo ontstaat een grote familie. Inzicht krijgen in de manier waarop een land cultureel functioneert, zorgt voor meer openheid en wakkert de creativiteit aan binnen het personeel, tenminste als het beleid met de nodige nederigheid wordt gevoerd.” “zijn we in België verplicht buiten de grenzen te gaan kijken want onze markt is te klein. De ondernemers moeten zich de moeite getroosten Brussel te ontwikkelen als een zakencentrum. Het is trouwens al de tweede lobbystad ter wereld, na Washington! Dankzij de diversiteit in Brussel zijn we in eigen stad al goed internationaal bezig en bezitten de ondernemingen deze dimensie intern, als ze het willen.” En nu nog de internationale strategie voorbereiden. Er bestaat een Belgische eigenheid, een gevoel voor compromissen, de wil om een evenwichtig akkoord te vinden tussen partijen, en een pragmatische aanpak Sandrine Agie (Interel) Niemand is profeet in eigen land, zegt de volkswijsheid. Van de vanzelfsprekende alledaagse werkelijkheid vergeten we misschien de troeven. Sandrine Agie, van Interel, adviseert ondernemingen die zich in België willen vestigen en herinnert ons eraan dat ons land wordt beschouwd als een testmarkt voor de consumptie. “Als een merk in België doorbreekt, is de kans groot dat ze daar ook in andere landen in slaagt. Bovendien hebben wij een complexe en geëvolueerde markt. België staat bijvoorbeeld aan de spits van de financiële diensten.” Ze legt de klemtoon op de cultuur: “Er bestaat een Belgische eigenheid, een gevoel voor compromissen, de wil om een evenwichtig akkoord te vinden tussen partijen, en een pragmatische aanpak.” Er bestaat dus zoiets als een Belgische cultuur, een markt, een menselijke verscheidenheid in de hoofdstad die de ondernemingen te baat kunnen nemen om sterker te groeien. Het is een kwestie van durven, maar dan wel met een goede voorbereiding. ● BECI - Brussel metropool - november 2015 31 © R.T.

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication