27

TOPIC Succes in enkele cijfers ● ● ● ● 4 van de 9 langspeelfilms van nWave overschreden 10 miljoen tickets In Berlijn brak een made in Belgium iMax film alle records met 770.000 tickets in 2 jaar Sammy genereerde meer dan 100 miljoen euro aan de box office 120 medewerkers, onder wie ongeveer 35 Belgen, 30 Fransen en de rest vanuit de ganse wereld. nWave begon nadien aan de productie van films voor iMax zalen, wat opnieuw heel snel uitmondde op een wereldsucces dat een tiental jaren zou duren, tot de achteruitgang van deze technologie. In 2000 ontving nWave een bestelling voor de 50e verjaardag van het pretpark De Efteling, in Nederland. Dit werd het vertrekpunt van de productie van films op maat (3D en zelfs 4D met fysische effecten in de zaal). Deze activiteit groeit sindsdien constant en vertegenwoordigt vandaag ongeveer 30% van de inkomsten. “Ondertussen zijn we uitgegroeid tot de Disney van 4D, met een veertigtal reliëffilms op onze naam.” Zulke speciaalfilms, die gepaard gaan met uitbatingsrechten voor meerdere jaren en doorheen de wereld in pretparken worden vertoond, bieden het enorme voordeel dat ze voorspelbare inkomsten garanderen en de nagenoeg 120 medewerkers van nWave een bepaalde werkzekerheid geven. De onderneming heeft in Burbank, dicht bij Hollywood, kantoren die instaan voor de verkoop van deze films. Ook in China en Japan beschikt nWave over handelsagenten. nWave verkoopt voornamelijk via directe contacten of dankzij zijn deelname aan een tiental grote gespecialiseerde vakbeurzen. De absoluut niet te missen afspraak is IAPPA, het grote pretparkenevent, in Orlando. Langspeelfilms met Studio Canal De overige 70% van de omzet wordt met 3D langspeelfilms verwezenlijkt. Sinds Fly Me To The Moon in 2005 werden er al negen andere geproduceerd. Het grootste succes tot nu toe blijft het verhaal van schildpad Sammy, waarvan de eerste aflevering meer dan 100 miljoen dollar opbracht aan de box office. Dit succes heeft Ben Stassen en zijn team aangezet andere langspeelfilms te produceren, maar dan wel niet als alleenstaander tegenover de Amerikaanse reuzen. De ‘kleine Belgen’ overtuigden Studio Canal (Vivendi groep) toe te treden tot het kapitaal van nWave. Het bedrijf dat onder leiding staat van Vincent Bolloré heeft nu een aandeel van 49% in de Belgische leader van 3D films. Het is trouwens het enige productiehuis waarin de Franse groep een participatie heeft aanvaard. Studio Canal zorgt voor de verkoop van de langspeelfilms van nWave overal ter wereld. Robinson Crusoë, de volgende film, zal in 2000 zalen in de Verenigde Staten worden verdeeld, terwijl Belgische producties zich tot nu toe tot gespecialiseerde circuits beperkten. Een alternatief voor de Amerikaanse overheersing Volgens Ben Stassen (een neef van Philippe, van de Stassen ciderfabriek in Aubel), verwelkomen de lokale distributeurs de producties van nWave, omdat ze op die manier een kwaliteitsvol alternatief vinden voor de overheersing van de Amerikaanse giganten. De Belgische onderneming heeft bijvoorbeeld niet de minste last met de quotapolitiek die China oplegt. Alle films van nWave maakten er een succesvolle carrière. Dit geldt ook voor Rusland, Korea, Japan, Australië en Zuid Amerika. Ben Stassen heeft zelfs een beetje moeite met de exacte rangschikking van de verkoopcijfers: “Ik weet dat Europa nog altijd koploper is.” De toenadering met Studio Canal was een vitale stap om de financiële gezondheid van de onderneming te verstevigen. nWave is namelijk een van de weinige in de wereld die, de grote studio’s uitgezonderd, negen langspeelfilms in 10 jaar tijd hebben geproduceerd. “Ook de tax shelter helpt ons geweldig in onze activiteit. Het is trouwens de voornaamste reden waarom wij in België blijven.” Caroline Van Iseghem Caroline Van Iseghem, die tegelijk vennoot en levenspartner van Ben Stassen is, geeft ons haar kijk op het internationale succes van nWave: “De eerste succesfactor was dat wij hebben geleerd van het faillissement van Little Big One: wij hebben rechten geëist op onze creaties en konden op die manier controle uitoefenen op de waardeketen. De eigendom van onze producten is van doorslaggevend belang, want op die manier kunnen we bijvoorbeeld ook bij-inkomsten genereren vanuit onze langspeelfilms: ik denk bijvoorbeeld aan speciaalfilms voor pretparken of Tv-series die onder licentie worden verdeeld.” De CEO van nWave Digital onderstreept ook de vernuftige combinatie van ambitie en wijsheid waardoor de onderneming eerst nichemarkten heeft veroverd en daarna in zee is gegaan met Studio Canal, “zonder in grootheidswaanzin te vervallen”. Dankzij het Nederlands … De vennoten blijven bescheiden. Daarbij ‘vergeten’ ze een doorslaggevende factor, namelijk de wereldoriëntatie en een spontane aanleg voor universele gevoelens. Ongetwijfeld hebben de 10 jaar die Ben Stassen in de Verenigde Staten heeft doorgebracht, o.a. om daar filmtechniek aan het prestigieuze USC te studeren, hem veel aangeleerd voor het vervolg. In feite is de passie voor film bijna toevallig opgedoken toen hij in 1978 besliste aan een Vlaamse universiteit – de KUL – te gaan studeren. Weinig Walen waagden dit in die tijd. “Mijn kennis van het Nederlands was ontoereikend om verhandelingen te schrijven, toen ik daar sociale en politieke wetenschappen studeerde. Daarom filmde ik een aantal interviews met allerlei deskundigen, in Amsterdam of elders. Op die manier kreeg het filmvirus te pakken. Ik ben daar nooit van genezen.” ● BECI - Brussel metropool - november 2015 25

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication