TOPIC Het getuigenis van Jean-Didier Boucau (Telelingua) De jongste laureaten van de Brussels Best Exporters : Marc Tombroff, General Manager van Numeca (links), en Jean-Didier Boucau, CEO van Telelingua International. Telelingua ontving verleden jaar de Brusselse Best Exporter prijs, in de categorie ‘diensten’. Het taal- en vertaalbureau besliste niet rustig verder te boeren in de hoofdstad van Europa, nochtans een kruispunt van talen, en op een bijna natuurlijke wijze de weGrote ondernemingen met een Europese zetel in België hebben ons hun deuren geopend reld te gaan veroveren. Vandaag werken de meer dan 200 loontrekkenden van Telelingua voornamelijk in het buitenland (‘slechts’ een vijftigtal in Brussel). De onderneming beschikt over dochterorganisaties in Frankrijk, Duitsland, de Verenigde Staten, China en, sinds enkele maanden, ook in Zwitserland. 70% van haar inkomsten komen uit het buitenland. De KMO stelt onder andere 130 vertalers in China tewerk, waar een arbeidsovereenkomst als loontrekkende een vereiste is om het kwaliteitsniveau te garanderen. Voor het overige doet Telelingua een beroep op een netwerk van 2.000 freelancers in de wereld. “Onze internationale uitstraling danken wij eerst en vooral aan onze klanten. Grote ondernemingen met een Europese zetel in België hebben ons hun deuren geopend. De voorwaarde was wel dat er in lokale dochterorganisaties zou worden geïnvesteerd want, hoe dan ook, een Duitser of een Fransman zal altijd de voorkeur geven aan een ‘nationale’ leverancier”, zegt directeur Jean-Didier Boucau. Voor het overige rust ons beroep op de kwaliteit van de medewerkers en op de activiteit en nabijheid van onze projectleiders overal ter wereld. Vaak wordt vertaling niet als strategisch beschouwd. Onze klanten verwachten dus een all-in service die zo weinig mogelijk tijd in beslag neemt.” De internationale uitbreiding van Telelingua stelde het bedrijf in staat een kritische schaal te bereiken (17,2 miljoen euro omzet in 2013) om met de wereldleiders te concurreren, “ook al behoren we niet tot de top 20 in de wereld”, onderstreept Jean-Didier Boucau, die blijkbaar aan verdere groei denkt. Vandaag bestaat de grootste uitdaging erin deze internationale groei vol te houden door de aanwerving van adequate profielen. Hoe zorgt u voor aantrekkingskracht in het buitenland? Op het initiatief van ICC Belgium en de kamers van koophandel biedt het International Business Institute (IBI) al sinds drie jaar in Brussel een opleiding Export voor bedrijfsleiders, wel voornamelijk gericht op de export van goederen. Door het toenemende aandeel van dienstverlenende bedrijven in de internationalisering van de handel, wordt nu gewerkt aan het programma voor de Herfst 2016, dat zich zal toespitsen op goede praktijken bij de export van diensten. Het huidige formaat (tot nu toe 22 sessies op vrijdagnamiddag) zal worden ingekort om zoveel mogelijk belangstellenden aan te trekken. Theoretische opleidingen zullen afwisselen met praktische workshops en getuigenissen ‘van ondernemers voor ondernemers’. Deze vorming is bedoeld om bepaalde tekortkomingen in de internationalisering van diensten weg te werken. Er bestaat natuurlijk een gemeenschappelijke basis met de uitvoer van goederen, maar toch vereist deze materie een specifieke aanpak”, verklaart Mathieu Maes, secretaris-generaal van ICC Belgium. “Ondanks hun verscheidenheid hebben de dienstverlenende sectoren – vrije tijdsbesteding, vervoer, engineering, advies … – een aantal juridische vraagstukken in gemeen in verband met het arbeidsrecht of de intellectuele eigendom. Omdat deze sectoren zich toespitsen op menselijke vaardigheden staan ook de fiscale vraagstukken centraal. In de context van de huidige internationale talentenoorlog moet een uitvoerder van diensten vooral een aantrekkelijke werkgever zijn om succes te oogsten”, stelt Mathieu Maes. Aan de strijd tegen corruptie wijdt ICC eveneens veel energie. In de diensten neemt deze plaag nog een grotere proportie aan want de mens vervalt gemakkelijk in dit misdrijf. “Een zakelijke gedragscode is onontbeerlijk om duurzaam internationaal actief te zijn.” BECI - Brussel metropool - november 2015 21 BIE, dat vaak samenwerkt met het AWEX en FIT, beschikt over een bijzonder degelijk netwerk van attachés en sectorale verantwoordelijken die u internationaal kunnen begeleiden. Ga daar zeker aankloppen als u uw eerste stappen in het buitenland overweegt. Hun diensten zijn gratis. Van hun kant bieden de Gewesten subsidies die soms tot 50% oplopen om het advies van een deskundige in te winnen, deel te nemen aan vakbeurzen, offertes in te dienen bij internationale openbare aanbestedingen of prospectiereizen te ondernemen, onder andere buiten de Europese Unie. ●
24 Online Touch Home