24

INTERNATIONAAL Hoe nWave in de ganse wereld de bioscoopzalen veroverde Fly Me To The Moon, Sammy I en II, Flits en het Magische Huis … De titels van deze animatiefilms klinken alvast bekend in de oren van uw kinderen en van miljoenen anderen, doorheen de wereld. Vanuit zijn onopvallende kantoren in Vorst slaagde nWave erin zich een reputatie van ‘Europese Disney’ te bouwen dankzij de niche van de gespecialiseerde film in reliëf (voor pretparken), naast de productie van langspeelfilms. Een ontmoeting met medeoprichters Ben Stassen en Caroline Van Iseghem. Olivier Fabes n Wave is één van de miskende Brusselse kampioenen. Weinig mensen weten dat dit bedrijf wereldleider is in de uiterst competitieve sector van de 3D animatie. Het bedrijf dat Ben Stassen, Caroline Van Iseghem en Eric Dillens in 1992 oprichtten, heeft nooit profeet in eigen land willen zijn, maar is er wel in geslaagd zich wereldwijd te doen gelden in een sector waar de grote Amerikaanse studio’s het voor het zeggen hebben. De onderneming verwezenlijkt slechts 2 tot 3% van zijn verkoop in eigen land. nWave Pictures, die instaat voor de filmdistributie, en nWave Digital, de productiestudio, verwezenlijken samen een omzet van om en bij de 20 miljoen euro. Dit zijn indrukwekkende cijfers voor een KMO die 120 personen tewerkstelt (zie kaderverhaal). In feite plukt nWave de vruchten van strategische beslissingen waardoor de onderneming geleidelijk kon groeien zonder zich in de vingers te snijden. Van meet af aan was de technologische voorsprong van de partij. “Wij zijn als een feniks geboren uit de assen van Little Big One, een Brusselse onderneming die in het begin van de jaren 90 aan de spits van de digitale technologie stond. Die waren toen groter dan Pixar zelf. Na het faillissement hebben wij tal van medewerkers van LBO overgenomen”, herinnert zich Ben Stassen. Speciale 3D et 4D films Little Big One beperkte zich tot spitstechnologische diensten, zonder echter eigenaar van zijn ‘producten’ en creaties te zijn. Dat was een van de zware vergissingen waaruit nWave lering trok door zich direct in de productie te lanceren. Het begon met de creatie van kleine ver22 BECI - Brussel metropool - november 2015 Ben Stassen bluffende filmpjes van 4 minuten voor pretparken (de zogenaamde rides in het jargon). Devil’s Mine Ride (La Mine du Diable) werd al gauw een wereldwijde referentie in deze nichemarkt. Dit door de kritiek toegejuicht commercieel succes werd 17 jaar lang in een speciale zaal van het hotel Excalibur, in Las Vegas geprojecteerd. “Tot in 1996 hebben wij 25 dergelijke ‘rides’ geproduceerd. In tegenstelling tot Georges Lucas, die in ‘motion control’ met echte camera’s werkte, kozen wij voor 100% digitaal. Dit bleek een goede keuze, want op die manier konden wij onze films voor verscheidene dragers formatteren, terwijl er in die tijd geen standaard bestond. Wij waren dus niet gebonden aan de technologie van bioscoopzalen. Bovendien waren wij de eigenaars van onze films. Deze twee factoren droegen tot het succes bij, zodat wij konden rivaliseren met een gigant als Disney Universal», vertelt de bedrijfsleider, die tevens als producent, scenarist en regisseur optreedt.

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication