45

FOCUS Wat is educatief verlof? Het betaald educatief verlof is het recht dat werkkrachten van de privésector genieten om erkende opleidingen te volgen tijdens de werkuren, met behoud van het salaris. De werknemers moeten dan wel een aantal voorwaarden vervullen (contracttype, anciënniteit, type opleiding, stiptheid, verplicht resultaat …). Het aantal toegekende educatief-verlofdagen wordt geval per geval berekend in functie van het type opleiding en de arbeidsregeling van de medewerker. Het is de bedoeling de permanente vorming van professionals te bevorderen om het concurrentievermogen van de ondernemingen te ondersteunen. “Ik heb een diploma in de rechten en werk als assistente aan de UCL. Een deel van mijn taak bestaat erin artikelen te schrijven over het internationale recht. Voor het overige geef ik practica aan de studenten. Dit tweede gedeelte staat mij het meest aan en me heeft aangezet voor het diploma van geaggregeerde te gaan studeren. Daarmee kan ik het secundair onderwijs lesgeven wanneer mijn mandaat aan de UCL is afgelopen.” Ik gun me de toegang tot de functies die mij aanspreken. “Als jonge moeder met een voltijdse job heb ik de opleiding over twee jaren gespreid. Verleden jaar had ik les elke maandag van 10u45 tot 21u, op zaterdag en, tijdens het tweede semester, ook een avond in de week. Ik moest dus 4/5tijds ouderschapsverlof nemen om de lessen te kunnen volgen en zocht oplossingen voor de kinderen. Dit jaar bestaat de opleiding voornamelijk uit stages, waarvoor ik mijn wettelijke verlofdagen zal moeten gebruiken. Opnieuw gaan studeren heeft een impact op het leven van gans het gezin, zeker wanneer de opleiding ook veel practica oplegt. Tijd kan je niet rekken en alles tezamen beheren is echt geen lachertje. Ook het financiële luik valt niet te verwaarlozen: naast de kost van mijn inschrijving en de syllabi moest ik het met een lager loon stellen door mijn ouderschapsverlof. Daarbij kwamen nog de babysitkosten die ik van tijd moest betalen wanneer niemand in mijn omgeving beschikbaar was.” “Toch ben ik met deze opleiding opgetogen. Terug naar school is echt een fijne ervaring voor wie al enkele jaren professioneel actief is. Hier is er geen sprake van productiviteit, zoals op het werk, wel van luisteren en leren. Wat ik tijdens de lesuren ontdek, blijkt in mijn dagelijks werk al bijzonder nuttig te zijn. Bovendien besef ik dat deze extra opleiding een troef zal betekenen in mijn carrière. Ik gun mij in feite de middelen om toegang te krijgen tot beroepsfuncties die mij echt aanspreken.” “Degenen die zich graag zouden heroriënteren maar nog aarzelen, zou ik aanbevelen professionals van de sector te ontmoeten om inzicht te krijgen in hun dagelijkse activiteit. Ik ben met schooldirecteurs gaan praten. Toen heb ik beslist dat ik het ging wagen.” Nancy Demaude is 30 jaar oud en Event Manager Benelux bij Phillips. Ze volgde een opleiding om coach te worden. “Na mijn secundair onderwijs heb ik in het raam van een uitwisseling van studenten, een jaar doorgebracht in Mexico om er het Spaans te leren. Daarop volgde een Master in Communicatie aan het Ihecs. Als viertalig persoon heb ik altijd zeer snel werk gevonden en Phillips is vandaag mijn derde werkgever. Telkens werd ik in een multinational tewerkgesteld, met als gevolg een zeker gevoel van depersonalisatie. Het aantal burnouts rondom mij spreekt trouwens boekdelen. Ik wilde later teamleider worden, maar begon me toen vragen te stellen. Is het mogelijk tegelijk voor een grote onderneming te werken en een volwaardige mens te blijven? Zo ja, hoe kan ik dit bereiken? Ik heb toen beslist een coaching opleiding in een privé school te volgen.” “De vorming gebeurde een weekend per maand, een jaar lang, met een dertigtal deelnemers. We hebben toen alle bestaande coachingmiddelen leren kennen (PLV, MBTI, assertieve communicatie, geweldloze communicatie …). Na de theoretische uiteenzetting moesten we in groepsverband oefenen. Er bestond veel interactiviteit tussen de deelnemers. We konden dus veel ervaringen uitwisselen. Ik begreep toen hoe mensen functioneren, welke de verschillende personaliteittypes zijn en hoe je je best in een groep gedraagt. Dit vind ik vandaag allemaal zeer nuttig op het werk, en waarschijnlijk nog veel meer wanneer ik een team zal leiden. Deze opleiding biedt een aanzienlijke toegevoegde waarde op het vlak van HR-beleid. Ik heb ook veel over mezelf geleerd.” Veel interactiviteit en uitwisseling van ervaringen “Er waren geen echte examens. Het was dus minder stresserend dan een klassieke opleiding maar vergde toch een zeker engagement. Eén weekend per maand was er dus geen sprake van vrije tijd. Ook buiten de lesuren kwamen we vaak samen om te oefenen. Bovendien heb ik deze vrij dure opleiding zelf gefinancierd; ik kon me dus niet echt veroorloven voor het einde af te haken. Vandaag ben ik zeer tevreden met deze opleiding. Misschien schrijf ik me ooit nog in voor de tweede module, waarmee ik als zelfstandige coach zou kunnen beginnen.“ Uit een studie van References.be vernemen we dat het aantal volwassenen dat opnieuw gaat studeren, jaar na jaar toeneemt. Deze mensen vertegenwoordigen vandaag naar verluidt gemiddeld 10% van de studentenbevolking in de voornaamste Franstalige onderwijsinstellingen van het land. De meerderheid van deze studenten volbrengt de ganse vormingscyclus, met succes in bijna 80% van de gevallen. BECI - Brussel metropool - oktober 2015 43

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication