31

Innovatie start met een dialoog DE ONDERNEMING VAN DE 21e EEUW Een innovatief bedrijf kan ook inspiratie rapen in andere sectoren. Waarom zelfs niet in de voetbalwereld? Zoals topclubs als Anderlecht en AA Gent spelers uitlenen, zo biedt IBM medewerkers de kans om tijdelijk elders andere lucht te snuiven. Peter Van Dyck " E en IT-bedrijf moet aan innovatie doen. Anders zet het zichzelf buitenspel. ” Mia Vanstraelen, HR-directeur bij IBM, is duidelijk: voor haar bedrijf is innovatie een van de drie basiswaarden. “Iedereen kan altijd beter. Innovatie kan overal gebeuren en elke dag. Vanaf het moment dat een nieuw idee dat je hebt ook nuttig kan zijn voor anderen, spreek je over innovatie. Vernieuwen zit in de cultuur van IBM, het is deel van onze job. Permanent kijken we om ons heen met een open geest, op zoek naar inspiratie. Voor elk project houden we innovatiesessies met de betrokken klant. ‘Wat kunnen we anders doen en waarom?’, is daarbij de centrale vraag.” Om de zo gekoesterde open innovatie te faciliteren, ontwikkelde het bedrijf meer dan tien jaar geleden een ‘sociaal’ samenwerkingsplatform. Nu werkt het met IBM Connections, een geëvolueerde versie van dat eerste, embryonale platform. Het is vergelijkbaar met een medium als Facebook. Alle medewerkers hebben er een eigen profiel op, waar ze ideeën en blogs kunnen posten. “Dit gebeurt in een heel open sfeer”, vertelt Mia Vanstraelen. “Zelfs op het profiel van onze Amerikaanse CEO Ginni Rometty kun je berichten achterlaten en zeer geregeld reageert ze daar ook persoonlijk op. Onze klanten kunnen ook op het platform, zodat we rechtstreeks met hen kunnen communiceren.” Zoals je op Facebook groepen hebt, zo vind je op IBM Connections ook kleine en grote communities waar de medewerkers lid van kunnen worden. Ook los daarvan, kan je er op zoek gaan naar specifieke experts die input kunnen geven voor een project waar je mee bezig bent. “Je kunt dus heel gemakkelijk via deze weg interessante mensen op het spoor komen die je anders nooit zou ontmoeten”, zegt de HR-directeur. “Voor iemand die wil innoveren, is het belangrijk met andere mensen te praten. Innovatie komt zelden van één enkele persoon. Meestal vertrekt het van een dialoog.” Uit de comfortzone Om inzicht te krijgen in de bedrijfscultuur van IBM is het belangrijk om even de cijfercombinatie 1-3-9 toe te lichten, een begrip voor IBM’ers. De 1 staat voor dat ene hoofddoel: “to be essential” (vrij vertaald: elke medewerker moet essentieel zijn voor de klantervaring). De 3 slaat op de drie waarden van IBM: toewijding, innovatie, vertrouwen & verantwoordelijkheid. De 9 wijst op de negen practices (drie voor elke waarde). Voor innovatie heten de drie praktijken: “restlessly reinvent our company and ourselves”, “dare to create original ideas” en “treasure wild ducks”. Voor het definiëren van deze ideale praktijken of handelingen heeft IBM meer dan 300.000 van zijn wereldwijde werknemers ondervraagd. Er werd daarbij duchtig over de muur gekeken naar andere grote bedrijven zoals Apple en Google. De medewerkers kregen ook de vraag om verhalen te vertellen die de door hen voorgestelde practices illustreerden. Wat open innovatie betreft, is het principe “treasure wild ducks”, dus het koesteren van wilde eenden, zeer richtingaangevend. De boodschap is dat je mensen die anders zijn door een positieve bril moet bekijken. Afwijkende meningen kunnen van goudwaarde zijn. Doorbraakideeën klinken vaak vreemd wanneer we ze voor de eerste keer horen. Ook dat andere principe “restlessly reinvent” is essentieel. “Zo stellen wij na elke vergadering de vraag hoe we de status quo in vraag hebben gesteld. Hoe en wanneer zijn we uit onze comfortzone getreden?”, vertelt Mia Vanstraelen. ‘Wat als’-vraag Als je wil dat open innovatie tot alle vezels van je organisatie doordringt, moet je natuurlijk mensen aan boord halen met de juiste ingesteldheid. Als basis voor de interviews met kandidaten gebruiken de HR-directeur en haar collega’s opnieuw de 1-3-9 principes als richtlijnen. Een van de op de practices gebaseerde adviezen is bijvoorbeeld: stel tijdens BECI - Brussel metropool - oktober 2015 29

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication