6

Executive summary Op de arbeidsmarkt heeft diversiteit betrekking op alle groepen van de beroepsbevolking die niet op een evenredige wijze vertegenwoordigd zijn op de arbeidsmarkt1 en/of die niet op een evenredige wijze vertegenwoordigd zijn op alle niveaus van de onderneming. Hoewel diversiteit betrekking heeft op vele kenmerken, concentreert dit witboek zich op vier belangrijke punten: geslacht, leeftijd, vreemde afkomst en handicap. Al decennialang worden de grote verschillen op de arbeidsmarkt benadrukt in tal van studies die uitgaan van de overheid en van de academische wereld. Door deze verschillen is diversiteit uitgegroeid tot een van de prioriteiten van de overheid. Er werden directe en indirecte initiatieven genomen om de diversiteit te ontplooien. Alle actuele en algemene tewerkstellingsmaatregelen zijn indirecte maatregelen om diversiteit op de arbeidsmarkt te bevorderen. Voor de bedrijven blijven de lasten op arbeid echter zwaar wegen. Ze vormen dan ook een struikelblok voor de ontplooiing van de werkgelegenheid in het algemeen en zo de diversiteit. Verder remmen ook andere institutionele parameters de ontwikkeling ervan af. Het betreft meer bepaald openbare instellingen die ongelijkheid bewerkstelligen, zoals het onderwijs, dat via zijn organisatie, middelen en beleid verantwoordelijk is voor een enorm groot aantal vroegtijdige schoolverlaters. Vandaag heeft bijna de helft van de werkzoekenden in het BHG (46%) geen diploma hoger onderwijs op zak: ¼ (25%) van de werkzoekenden heeft de cyclus van het secundair onderwijs niet afgerond en voor 20% is een diploma secundair onderwijs het hoogste diploma. De cijfers tonen aan dat de aderlating blijft duren. Momenteel heeft bijna 50% van de jonge werkzoekenden de cyclus van het secundair onderwijs niet afgerond: 49,6% in de categorie jonger dan 25 is laaggeschoold en 26,7% in de categorie 2529 jaar.2 I. Vaststellingen 1. Geslacht De gegevens in verband met geslacht tonen verschillen aan die niet zozeer op het vlak van toegang tot arbeid liggen, maar vooral op het vlak van professionele ontwikkeling. Het zijn nog steeds meestal mannen die verantwoordelijke functies waarnemen en daar bestaan diverse redenen voor: stereotiepe aanwervingsgewoontes, vrouwen die aarzelen om door te groeien naar verantwoordelijke functies enz. 1. Decreet van de Vlaamse Raad van 8 mei 2002 houdende evenredige participatie op de arbeidsmarkt 2. Brussels Observatorium voor de Werkgelegenheid. 2013. Precariteit bij jongeren. De positie van jongvolwassenen op de Brusselse arbeidsmarkt. Brussel. p. 11 3. Brussels Observatorium voor de Werkgelegenheid. Maart 2015. Focus: Welke tewerkstellingsperspectieven hebben hooggeschoolden in Brussel? 4. Brussels Observatorium voor de Werkgelegenheid. 2014. De arbeidsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: Situatie 2012. Brussel. p. 15 5. INERGIE. Bilan diversité 2014. Website op INTERNET. < http://www.inergie.com/bilan-diversite-2014>. Laatst geraadpleegd op: 05.03.2014. 6. Ibidem. p. 12 4 Deze situatie creëert een spanningsveld op de Brusselse arbeidsmarkt, waar voor bijna 60% van de arbeidsplaatsen (56,1%)3 een diploma hoger of universitair onderwijs vereist is. In de twee andere gewesten is er meer vraag naar werknemers met een lage en gemiddelde opleidingsgraad. De vraag naar diploma’s hoger of universitair onderwijs bedraagt ‘slechts’ 38,5% in het Vlaamse Gewest en 37,8% in het Waalse Gewest.4 Daarom beveelt BECI aan om, afgezien van de diverse oplossingen die worden uitgewerkt in deze publicatie, ook de interregionale mobiliteit van de werknemers te bevorderen. Want vandaag zien we de mobiliteit in de richting van Brussel sterk toenemen (meer dan de helft van de Brusselse arbeidsplaatsen wordt ingenomen door niet-Brusselaars), maar dat is minder evenredig in de andere richting. Afgezien van deze institutionele parameters tonen de hier uitgewerkte analyses aan dat diversiteit een bron van economische prestatie is. Diversiteit doet de omzet stijgen: een studie uitgevoerd in Frankrijk toont aan dat 31% van de bedrijven zich toegelegd heeft op diversiteit om hun economische prestaties te verbeteren.5

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication