44

feedback over de door te voeren aanpassingen op het vlak van hr-beheer en van de ontwikkeling van het bedrijf naar boven komen. Mensen met diversiteitskenmerken kunnen tijdens dat gesprek ook relevante feedback geven over de aanpassingen die nodig zijn voor een betere integratie. > VACATURES Soms vermelden bedrijven iets over diversiteit in hun vacatures. Vaak is dat een zin waarin iedereen wordt uitgenodigd om te solliciteren, ongeacht leeftijd, geslacht, cultuur, handicap, enz. > INTERN DIVERSITEITSNETWERK Grote en kleine bedrijven passen diversiteit anders toe. Grote bedrijven creëren vaak interne netwerken voor een leidinggevende inzake diversiteit: de diversity manager. Zo ontstaat er een netwerk in het bedrijf dat regelmatig samenkomt om: • Positieve en negatieve ervaringen uit te wisselen • Te werken aan de punten die voor verbetering vatbaar zijn • Innoverende acties te vinden • ... > VRIJWILLIGERSWERK IN BEDRIJVEN: WERKNEMERS VOOR TOEKOMSTIGE WERKNEMERS Hierbij bieden werknemers per maand enkele uren van hun tijd aan werkzoekenden aan. Behalve dat een werkzoekende raad en begeleiding krijgt van een werknemer, maakt hij ook rechtstreeks kennis met het bedrijfsleven, zijn realiteit, zijn cultuur, zijn noden en vereisten, enz. Bovendien kan de werkzoekende (iemand met een handicap, een oudere persoon of iemand van vreemde afkomst) gebruik maken van een sociaal netwerk (een positief element in zijn zoektocht naar werk) dat hij door zijn vaak lange afwezigheid op de arbeidsmarkt was kwijtgeraakt. 7.3.2. Diversiteit en geslacht > ROLMODELLEN Een andere methode die spontaan werkt, is de aanwezigheid van in het bijzonder vrouwelijke rolmodellen in hiërarchisch hogere functies. Uit gegevens blijkt dat een vrouw in een managementfunctie, zelfs al wordt er geen proactief beleid gevoerd, een vervrouwelijking van de promotie in het bedrijf veroorzaakt. We vereenzelvigen ons automatisch met mensen die op ons lijken, van beneden naar boven, maar ook van boven naar beneden. Stilaan is er op het vlak van diversiteit een positieve en vlotte evolutie merkbaar in de teams. > ASSERTIVITEITSPROGRAMMA In vele bedrijven kunnen vrouwen aanspraak maken op een assertiviteitsprogramma. Dergelijke programma’s hebben niet alleen een positief effect op gedrag en communicatie, maar hebben ook een uitwerking op de autodiscriminatie van vrouwelijke medewerkers. Het is immers algemeen bekend dat vrouwen autodiscriminatie toepassen in verband met verantwoordelijke functies. Dankzij die assertiviteitsprogramma’s gaan vrouwen zich anders positioneren en worden ze ook anders gepercipieerd. Daardoor voltrekt zich een natuurlijke en subtiele verandering in het bedrijf en stromen vrouwen door naar verantwoordelijke functies. > NEUTRAAL BEZOLDIGINGSBELEID Bedrijven die daar al ver in staan, zijn begonnen met een screening van de bezoldigingen om een eventuele loonkloof tussen de geslachten te meten. Bedrijven waar dat gebeurd is, hebben een kader gecreëerd op basis van objectieve bezoldigingscriteria (diploma, aantal jaren ervaring, anciënniteit, enz.). Zo kunnen ze zich overigens ook aanpassen aan de huidige wetgeving die vanaf nu bedrijven met meer dan vijftig werknemers verplicht om de twee jaar een analyse voor te leggen waaruit blijkt dat ze een genderneutraal bezoldigingsbeleid voeren. > TELEWERKEN Telewerken en glijdende werkuren zorgen niet alleen voor meer evenwicht tussen werk en privé, maar geven vrouwelijke werknemers bovendien de kans om te blijven werken en niet te hoeven kiezen tussen werk en privé. Vrouwen, die meestal ook zorgen voor het gezin, kunnen zo langer professioneel actief blijven en doorstromen naar hogere functies. 7.3.3. DIVERSITEIT EN LEEFTIJD > EXPERIENCE@WORK Dit is een platform waarmee oudere werknemers gedeeltelijk tewerkgesteld worden buiten het bedrijf. De expertise van oudere werknemers is algemeen bekend. Toch kunnen bepaalde organisaties (vooral kmo’s) zich die kosten niet veroorloven. Anderzijds hebben bepaalde bedrijven oudere medewerkers in dienst van wie de talenten niet ten volle worden benut. 42

45 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication