42

7.2. De troeven van diversiteit Diversiteit is een zaak van gelijkheid en ethiek, maar ze heeft ook een economisch facet. Uit de enquête van BECI blijkt dat meer dan 30% van de bedrijven van plan is om op korte of op middellange termijn de diversiteit in hun bedrijf te verhogen, 67% niet. Nochtans zien bedrijven die diversiteit omarmd hebben maar al te goed het economische potentieel en ontdekten ze dat diversiteit hun economische prestaties ten goede komt. Die economische prestaties vloeien voort uit verschillende methodes: > ONTWIKKELING VAN DE HUMAN RESOURCES Diversiteit ontwikkelen binnen de human resources levert het bedrijf een schat aan talent op dat de resultaten zal versterken, want elke vorm van diversiteit heeft zijn eigen kenmerken die het geheel ten goede komen. Een bedrijf dat beschikt over personeel met een uiteenlopend potentieel kijkt verder dan het onwrikbare ‘eenheidsdenken’ dat de ontwikkeling van het bedrijf in de weg staat. • Geslacht De studies die het verband bewijzen tussen managementteams die openstaan voor vrouwen en betere financiële resultaten, zijn niet meer te tellen. Als voorbeeld halen we de bank Credit Suisse aan: “Bedrijven met meer dan 15% vrouwen in de algemene directie genereren een gemiddelde rentabiliteit eigen vermogen van 14,7%, tegenover slechts 9,7% voor bedrijven met minder dan 10% vrouwen in de algemene directie.” 90 Die prestaties zijn meer bepaald te wijten aan andere, maar elkaar aanvullende bestuurlijke vaardigheden in termen van geslacht. De visie en aanpak van situaties en de uitvoerig van projecten verschillen meestal, maar vullen elkaar aan. • Leeftijd Een bedrijf dat investeert in leeftijd bezit een kostbaar kenniskapitaal. Een oudere werknemer beschikt immers over iets wat een diploma niet kan geven: ervaring. Die vormt een kapitaal aan middelen om projecten te ontwikkelen: een oudere werknemer heeft er al veel ontwikkeld of er veel zien ontwikkelen. Hij weet uit ervaring wat werkt of wat niet. Bovendien heeft hij al talloze situaties moeten oplossen en vindt hij dus snel oplossingen voor problemen op het terrein. Er is vastgesteld dat het ongeveer veertien maanden duurt voor een oudere werknemer al zijn kennis heeft kunnen overdragen op een jongere. Een bedrijf dat een oudere werknemer in dienst neemt, haalt dus veertien maanden “kenniskapitaal” in huis.91 Verder is ook aangetoond dat oudere werknemers beter kunnen omgaan met stress: als er zich moeilijkheden voordoen, reageren ze dankzij hun ervaring minder emotioneel. Dat is bijzonder interessant, want stressbestendigheid heeft niet alleen een invloed op de snelheid waarmee een taak wordt uitgevoerd, maar ook op absenteïsme. • Vreemde afkomst Personen van vreemde afkomst hebben meestal biculturele denkschema’s. Die bredere mentale kaart brengt creativiteit en innovatie in het bedrijf. Bovendien maakt personeel dat andere talen dan de landstalen spreekt het mogelijk om eventueel de klanten beter te ontvangen en te helpen. De meest recente ‘taalbarometer’ vermeldt De Rode Duivels, vandaag in de Top 5 van ‘s werelds best voetbalteams, getuigen van de troeven van een multiculturele samenleving de top 8 van de talen die in Brussel worden gesproken, in dalende volgorde volgens belang: Frans, Engels, Nederlands, Arabisch, Spaans, Duits, Italiaans en Turks. Met personeel dat andere talen dan de landstalen spreekt, is het mogelijk elk type van klant te ontvangen en aan zijn behoeften te voldoen. • Handicap In tegenstelling tot wat stereotiepe beelden laten geloven, presteren mensen met een handicap, mits de nodige aanpassingen, even goed als mensen zonder handicap. Deze mensen hebben bovendien vaker oog voor veiligheid op de werkplek en kunnen ze zeer goed preventief optreden. Werken met medewerkers met een handicap helpt verder ook om de behoeften van klanten met een handicap beter te begrijpen en erop te anticiperen. > KLANTEN BETER BEGRIJPEN “We understand the business case: in the marketplace, the face of our 75 million consumers is changing and we must resemble it; we need to understand the market and design the relevant products or services, fitting with the needs of our clients and consumers.” Jean-Michel Monnot, Managing Diversity, Sodexo Een bedrijf met medewerkers die op de klanten lijken (op het vlak van geslacht, leeftijd, cultuur …) zal die klanten beter begrijpen en dus beter kunnen inspelen op hun behoeften. In Brussel ziet de clientèle er als volgt uit: • 35% van de bevolking is ouder dan 45 jaar • 65,9% van de Brusselse bevolking tussen 18 en 60 jaar is van vreemde afkomst (hetzij met vreemde nationaliteit, hetzij geboren met een vreemde nationaliteit, hetzij met één ouder die geboren is met een vreemde nationaliteit) • In België heeft meer dan 10% van de bevolking tussen 15 en 64 jaar een handicap of een chronische ziekte Het geheel van deze bevolking is de clientèle van de Brusselse bedrijven en vormt dus een bron van economische ontwikkeling, op voorwaarde dat de bedrijven over teams beschikken die in staat zijn deze klanten beter te begrijpen en te bereiken. 40

43 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication