37

BECI | witboek over diversiteit Die systemen, die de best presterende ter wereld zijn, steunen op vier pijlers: > BEKWAME PERSONEN MOTIVEREN OM LERAAR TE WORDEN EN TE BLIJVEN Via zijn onderzoek heeft het adviesbureau McKinsey kunnen aantonen dat de kwaliteit van het onderwijzend personeel een sleutelfactor tot succes is; die verklaart, veel beter dan de grootte van de klassen, het niveauverschil tussen leerlingen. De meest essentiële kwaliteiten zijn: een goede kennis van het onderwezen onderwerp, motivatie om te onderwijzen, communicatievaardigheden en emotionele intelligentie, probleemoplossend denkvermogen, het vermogen en de wil tot zelfkritiek gedurende de hele carrière, bereidheid tot teamwerk enz. Onderwijzen is dus een belangrijk en veeleisend beroep. Die vereisten moeten naar waarde worden geschat. De best presterende systemen zoeken hun toekomstige leraren onder de beste studenten en bieden hen een aangepast loon aan dat in de lijn ligt van het loon van andere afgestudeerden. > VOORTDUREND DE PEDAGOGISCHE PRAKTIJKEN IN DE KLASLOKALEN VERBETEREN Kwaliteitsvol onderwijs is de som van alle onderrichtpraktijken. Om het lerarenkorps hulpmiddelen aan te reiken om individueel te kunnen presteren, hebben de onderwijsinstellingen de volgende stappen ontwikkeld: • Werken aan de praktische vaardigheden tijdens de lerarenopleiding. • In elke onderwijsinstelling systematisch een mentorsysteem voor nieuwe leerkrachten invoeren. • In elke onderwijsinstelling een structurele cultuur van teamwerk invoeren. Voorbereidingen in groep, brainstorming en mentorschap enz. zijn stuk voor stuk succesfactoren. • Goede praktijken uitwisselen tussen leerkrachten, scholen en scholengroepen. • Geld uittrekken voor onderzoek naar pedagogische innovatie. > KWALITEITSVOLLE DIRECTIETEAMS INVOEREN De directie speelt een centrale rol in de factoren die de slaagkans van de leerlingen bepalen en een kwaliteitsvol directieteam kan helpen om de resultaten van de leerlingen met 10 tot 20% te verbeteren.79 In de beste onderwijssystemen ter wereld verloopt de selectie en vorming van de schooldirectie heel zorgvuldig. Een succesvolle directie heeft drie duidelijke missies voor ogen: • Erop toezien dat de pedagogische praktijken van de leraren verbeteren • Een voortdurende samenwerking tussen collega’s, tussen de ouders en de opvoeders enz. • Zorgen voor een kwalitatieve werkomgeving voor de leraren en de leerlingen > STREVEN NAAR HET SUCCES VAN ELKE LEERLING OM HET ALGEMENE SUCCES VAN HET SYSTEEM TE VERHOGEN Elk kind moet toegang krijgen tot kwaliteitsonderwijs. De best presterende systemen bepalen eerst hun prestatiedoelen en treden dan op twee niveaus op om elke leerling te helpen slagen: ofwel op schoolniveau, ofwel op leerlingniveau. • Op schoolniveau worden er verschillende middelen ontwikkeld: er worden prestatierapporten opgesteld om het bewustzijn van de leidinggevenden (directie en inrichtende macht) aan te wakkeren, gedifferentieerde financiering van scholen met leerlingen uit een kansarm milieu en versterking of vervanging van een slecht functionerend directieteam. • Op leerlingniveau: snelle, individuele tussenkomst door gespecialiseerde leraren. Al die programma’s samen leiden tot positieve resultaten en de landen die ze toepassen, behoren tot de best presterende. Uit studies blijkt dat het toepassen van die programma’s, ongeacht de beginsituatie van een onderwijssysteem, in amper zes jaar tijd een significante verbetering oplevert. Grafiek 15: Kloof langdurige werkloosheid (meer dan één jaar) bij werklozen in het 4e kwartaal van 2008 ten opzichte van personen van Belgische origine naar origine en opleidingsniveau (in procentpunten)77 10 -10 -5 0 5 -15 -20 EU-14 n Lager n Secundair n Hoger -1,2 1,6 1,9 EU-12 -5,9 2,0 7,6 Kandidaat EU -4,2 -1,5 1,5 Andere Europeanen -15,0 -1,8 2,6 Maghrebijnen -1,5 2,9 5,9 Andere Afrikanen -21 -2,1 8,4 Zuid/Centraal Amerikanen -15,1 -2,2 4,8 Aziaten -15,1 -1,2 2,9 Bron: Datawarehouse Arbeidsmarkt en sociale bescherming, K.S.Z. Berekeningen: FOD WASO. 74. Enseignons.be asbl. 2013. Le Taux d’échec varie selon le basin scolaire. Website op internet. <http://www.enseignons.be/actualites/2013/08/07/echec-scolaire-bassin>. • 75. Brussels Observatorium voor de Werkgelegenheid. 2013. Precariteit bij jongeren. De positie van jongvolwassenen op de Brusselse arbeidsmarkt. Brussel. p. 11 • 76. Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg & Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding. 2013. Socio-economische monitoring. Brussel. p. 200 • 77. Ibidem. • 78. McKinsey & Company. 2007. “Les clés du succès des systèmes scolaires les plus performants”. Brussel. • 79. Waters, Tim, “School leadership that works”, 2003; Robinson, Viviane, “School leadership and student outcome”, 2007. 35

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication