THINK TANK MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ONDERNEMEN The Shift zet de stap van ‘filantropische’ MVO naar een drijvende kracht voor innovatie Begin maart zegden Kauri en Business & Society elkaar ja en riepen ze ‘The Shift’ in het leven. Welke taak is weggelegd voor deze nieuwe naam in de sensibilisering voor maatschappelijk verantwoord ondernemen? En hoe overleeft MVO de economische crisis? Interview door Olivier Fabes The Shift en de vijf vaste medewerkers van zijn team namen hun intrek in de Espace Jacqmotte, Hoogstraat, waar ook de Bank Triodos zijn zetel heeft. Dit ligt in het hartje van de Marollen, een bijzonder gemengde buurt, volks, trendy en dynamisch, die redelijk goed aanleunt bij de MVO waarden. Het pand ligt ergens tussen de vroegere kantoren van Business & Society, in het zeer ‘patronale’ gebouw van het VBO, en die van Kauri, dichtbij Brussel-Zuid. Een derde organisatie, die zich ook op MVO toespitst, namelijk het Belgische kapittel van UN Global Compact, vestigde eveneens haar secretariaat-generaal in de Espace Jacqmotte, in afwachting van een meer formele alliantie. Kortom, Sabine Denis (ex-directrice van Business & Society) en David Leyssens (ex-directeur van Kauri) hebben er een soort ‘netwerk van MVO- en duurzame-ontwikkelingsnetwerken’ opgericht. We hebben hen allebei geïnterviewd. Waarom dit huwelijk? Liefde of verstand? Sabine Denis: Och, we waren al enige tijd met elkaar in contact, maar wij wilden een stap verder. Vandaar de toenadering. Wij willen gewoon meer impact hebben door het samenvoegen van elkaar aanvullende netwerken: Kauri was vooral gericht op KMO’s en overheidsdiensten, terwijl Business & Society eerder op grotere ondernemingen focuste. David Leyssens: Wij hebben allebei een vijftiental jaar ervaring. De tijd was dus rijp voor een nieuwe stap waardoor we meer diepgaand gaan werken, om MVO in de strategie van organisaties te integreren. Deze fusie gebeurt dus niet om economische redenen … S.D.: Ze was in elk geval niet veroorzaakt door drastische besnoeiingen in onze eigen budgetten. Anderzijds zal de benadering van ondernemingen door één enkel netwerk onze leden alvast tijdswinst en besparingen opleveren. Waarom ‘The Shift’? Een verschuiving? S.D.: We bedoelen hiermee vooral een ‘shift gear’, naar een hogere versnelling schakelen. Of de ‘shift lock’ van het toetsenbord, om in hoofdletters te schrijven. Wij willen MVO in grote, duidelijke letters aan de prioriteiten van ondernemingen toevoegen Sabine Denis Het profiel van de mensen die met MVO zijn belast, verandert: wij hebben minder te maken met ‘juniors’, en vaker met mensen die diep betrokken zijn bij ‘business development’, strategie of R&D Het MVO van vandaag is sinds 2008 flink geëvolueerd, nietwaar? S.D.: Zeker en vast. In de MVO benadering zijn er tot nu toe drie grote stappen geweest. In het begin werd het beschouwd als een vorm van filantropie. Daarna zijn ondernemingen gaan beseffen dat het ook een middel was om over hun eigen beleid na te denken, via een grotere diversiteit binnen het personeel, meer transparantie en betere energieprestaties. Toch werd in dit stadium niet noodzakelijk de aard zelf van de activiteiten in vraag gesteld. Vandaar de huidige derde stap en de bewustwording dat ondernemingen opnieuw ten dienste van de samenleving moeten staan. Dit is het concept van ‘shared value’ waar Michael Porter achterstaat en waar ik een boek over schreef . De economische en maatschappelijke waarden zijn nauw met elkaar verbonden. Een dergelijke ‘gedeelde waarde’ ontstaat uit partnerschappen tussen verscheidene speBECI - Brussel metropool - september 2015 17 R.T.
20 Online Touch Home