20

THINK TANK lers, groot en klein, overheid en privé, die vandaag weinig onderlinge contacten leggen. Op wereldschaal waren de eerste MVO doelstellingen sterk gericht op het evenwicht tussen Noord en Zuid en de Derde Wereld. In dit opzicht waren ze nauw gebonden aan de doelstellingen van het Millennium. In september zullen de Verenigde Naties hiervan ook de economische dimensie erkennen, via nieuwe duurzame-ontwikkelingsdoelstellingen die wereldwijd zullen worden toegepast. D.L.: Vandaag gaat het met MVO om de ontwikkeling van nieuwe, innoverende en duurzame businessmodellen die 50-plussers te valoriseren. Onze missie bestaat erin de opkomst van zulke innoverende en zinvolle praktijken te bevorderen. “MVO, niks voor KMO”, beweren sommigen … D.L.: Geruime tijd werd MVO bekeken als een vorm van ‘compliance’, conformiteit dus met ISO standaarden, de doelstellingen van diversiteit e.d. Daar hadden de KMO’s geen behoefte aan. Voortaan ligt de klemtoon eerder op MVO als drijvende kracht van innovatie op lange termijn. Dit spreekt KMO’s sterker aan, en dan vooral familiebedrijven waar duurzaamheid in de genen gegrift staat. De economische context blijft stroef; raakt MVO daardoor niet in het gedrang? Is dit al het geval? S.D.: Wij vangen eerder positieve signalen op. Maatschappelijk ondernemen geniet een steeds bredere steun. Ook het profiel van de mensen die met MVO zijn belast, verandert: wij hebben minder te maken met ‘juniors’ die weinig voeling hebben voor de business, en vaker met mensen die diep betrokken zijn bij ‘business development’, strategie of R&D. Het is nog niet overal het geval, maar de zaken evolueren in die richting. David Leyssens Vandaag gaat het met MVO om de ontwikkeling van nieuwe, innoverende en duurzame businessmodellen die een meerwaarde leveren aan de samenleving een meerwaarde leveren aan de samenleving. Dit kan bijvoorbeeld in het raam van de kringeconomie. Om zulke nieuwe modellen te ontwikkelen, gaan grote ondernemingen samenwerken met starters. Zo werkt Proximus samen met verscheidene spelers aan een pilootproject rond een met het internet verbonden ‘Kantoorbus/Bus de travail’, waar professionals op weg naar hun werk al zouden kunnen werken, ondanks de verkeershinder. Hoe gaan jullie concreet tewerk? S.D.: Wij zijn vooral een netwerk. Onze hoofdtaak bestaat erin spelers uit verschillende sectoren samen te brengen om zaken te verwezenlijken. Jaarlijks overhandigen wij een Prijs van het Duurzame Partnerschap en bieden wij een twintigtal activiteiten aan onze leden. Wij leveren geen consultancy op maat en fungeren evenmin als een belangengroep. Wél trachten wij bepaalde projecten te vergemakkelijken vanuit de werkelijkheid op het terrein. Zo hebben we bijvoorbeeld bijgedragen tot de verwezenlijking van het Experience@Work project en dito website, die de uitwisseling van senior werknemers tussen verscheidene werkgevers – o.a. Proximus, Axa en KBC – vergemakkelijkt. Hier is het de bedoeling de vaardigheden van 18 BECI - Brussel metropool - september 2015 D.L.: … Ondertussen neemt het aantal leden steeds toe. Het zijn er vandaag 335. Hoe langer hoe meer ondernemingen beseffen dat samenwerking vitaal is om maatschappelijke uitdagingen het hoofd te bieden. Hebt u voorbeelden van KMO’s die in het Brusselse Gewest echt aan de spits van MVO staan? D.L.: Ik kan ze allemaal niet vermelden, maar ik denk bijvoorbeeld aan NNOF (Nearly New Office Facilities) die kantoormateriaal recupereert, aan BeFre en zijn herbruikbare zakken of nog aan BeeoDiversity, die zich inzet voor bijen en biodiversiteit. Onlangs lanceerde het Brusselse Gewest een plan om de kringeconomie te bevorderen; wij zijn benieuwd naar de gevolgen op middellange termijn. In eerder klassieke sectoren levert het familiebedrijf MCA Recycling prachtig werk in de valorisatie van afval. Een recente studie die het extra financiële ratingbureau Vigéo op 2.500 beursgenoteerde bedrijven voerde, schat de kost van de nietnaleving van MVO beginselen op 95 miljard euro (onder de vorm van gerechtelijke veroordelingen, administratieve sancties enz.). En dan hebben we het nog niet over de negatieve gevolgen voor het imago. De factuur van een gebrekkig MVO kan dus hoog oplopen. S.D.: Grote ondernemingen – o.a. Puma, drie jaar geleden – hebben zich de moeite getroost de totale kost van hun energie- en grondstoffenverbruik te berekenen en zijn er op die manier in geslaagd zowel economisch als qua milieubeleid beter te scoren. Nagaan wat we met MVO kunnen uitsparen is één zaak, maar vandaag vragen we ons misschien beter af welke nieuwe inkomsten we op die manier kunnen genereren. ● 1 Value² Entreprendre pour la société : profit pour un bien-être durable, Sabine Denis, uitgegeven door Borgerhoff & Lambergts R.T.

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication