49

Dynamiek SELF-EMPLOYED CORNER E-Day: een rondetafel over e-commerce Ter inleiding van de tweede e-Day (de Webdag voor zelfstandigen en KMO’s, die naast de Export Day werd georganiseerd), hield IZEO een rondetafel waarbij Olivier Kahn vier e-commerce ondernemers en een deskundige ontving. Vijf aspecten van het web kwamen aan bod: de menselijke dimensie, de strategie, de logistiek, de commerciële aspecten en het financiële luik. Marc Husquinet R ond de tafel zaten Olivier Brisac, de oprichter van KillMyBill, een oplossing om aanbiedingen te vergelijken in domeinen als energie, telecommunicatie en banken; Laurence Nazé, die Didoodam.com in het leven heeft geroepen om via het internet pantoffels te verkopen; Jérôme Gobbesso, die de online apotheek NewPharma heeft gecreëerd; Olivier Riesen, bedrijfsleider van Kadolog.be, die op het internet huwelijks-, geboorte- en verjaardagenlijsten aanbiedt; en ICHEC hoogleraar Alain Ejzyn, die ook een deskundige in e-commerce is1 . Voor de meeste van deze gasten was de oprichting van een eigen bedrijf een evidentie voor persoonlijke redenen of wegens het verloop van hun carrière. Dit vereist dat men zich door bekwame mensen laat omgeven, maar het was ook “om de prettige en minder prettige momenten te delen”, aldus Jérôme Gobbesso. “Je moet ideeën hebben, de zaken als een visionair aanpakken”, verklaart Olivier Riesen, die eraan toevoegt dat technologie voor een hefboomeffect zorgt en dat je dus best de evolutie ervan op de voet volgt. Andere sleutelbegrippen waren vertrouwen en communicatie. Olivier Brisac vindt dat “je met e-commerce zeer gesegmenteerde markten kunt benaderen en ook de activiteiten vlot internationaal kunt uitbreiden”, ook al moet je daarbij “de logistieke problemen en het argwaan van de consument uit de weg kunnen ruimen.” Veel ondernemers geven toe dat zij geen marktstudie op voorhand hebben verricht en ook geen businessplan hebben uitgewerkt: ze zijn vertrokken van hun eigen behoeften, met beperkte middelen. Alleen Jérôme Gobbesso heeft het profiel van zijn klanten bestudeerd. “In de farmaceutische sector moeten de kopers gerustgesteld worden.” Alain Ejzyn voegt eraan toe dat: “om het even welk product op het internet mag worden verkocht zolang er geen wettelijke beperkingen bestaan”. Jérôme Gobbesso vermeldt wel dat “een fysieke winkel en een e-shop totaal verschillende vaardigheden vereisen.” Iedereen is het eens dat de website vandaag moet worden aangepast aan mobiele toestellen (want die staan in voor 40% van de aankopen). “Het is van groot belang de klant en zijn verwachtingen goed te begrijpen”, zegt Alain Ejzyn. “Wij zijn van een ‘lean’ model vertrokken”, voegen Olivier Brisac en Olivier Riesen er aan toe. Alle ondernemers zijn het er mee eens dat het mogelijk is met weinig middelen te beginnen, voor zover men zich soepeler opstelt. Voor Jérôme Gobbesso is logistiek echter van kapitaal belang (wegens een catalogus van meer dan 30.000 producten, waarvan 9.000 in voorraad). “Wij hebben 1 Dit debat kunt u in streaming volgen op www.eday-brussels.be. BECI - Brussel metropool - juni 2015 47 alles vanaf nul ontwikkeld”, vertelt hij. Alle deelnemers aan het debat dringen aan op flexibiliteit en volledigheid op het web (want de concurrent is slechts met een paar muisklikken bereikbaar). De verwachtingen van de consument moeten dus snel worden ingewilligd. “Voortaan kopen zes Belgen op tien ook via het internet”, verklaart Alain Ejzyn, hoewel er geen typisch e-koper profiel bestaat. Hoe dan ook, voor alle ondernemers is service een prioriteit. Sommigen onderscheiden zich bovendien door hun pedagogische aanpak (Olivier Brisac en zijn online vergelijkingstool), door een loyaliteitsprogramma (Laurence Nazé, die ook een blog runt), door een rechtstreekse dialoog met de surfer (de reactie uitlokken en de vragen of verwachtingen beantwoorden) of met producten met een ruimere winstmarge. “Op alle niveaus moet de klant worden gerustgesteld en op transparantie kunnen rekenen”, aldus nog Alain Ejzyn. En het platform dient constant te worden verbeterd. Van avontuur houden “De kost om de infrastructuur op te starten is zeer gering”, beweren Olivier Riesen en Olivier Brisac. De nodige investering in marketing (onder andere bij Google) weegt wel zwaarder door. Enige uitzondering hierop: de website Pharma.be, waarin Jérôme Gobbesso “jaarlijks 300.000 tot 500.000 € in informatica investeert.” Alain Ejzyn beweert trouwens dat er “geen algemeen antwoord bestaat voor de kost en de financieringsbronnen van een website.” “U moet van avontuur houden en risico’s beheersen”, zeggen alle deelnemers. ●

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication